Gå til innhold

Vet dere noe om deres slektstre??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her holder vi på med å sette opp slektstreet vårt, og det er ganske spennende, når en kommer til mine tipp oldeforeldre....osv...

vi har sitte litt med mine foreldre, og fått greie på ganske mye, og det er jo så moro.....

vi tenkte vi skulle snakke med bestefaren til mannen her også, han er over 80,så vil nok få mange opplysninger der også....

jeg synes det er viktig å sette opp dette, for plutselig er de ikke mere, så vet vi ingen ting, og det er jo kjedelig.....

er det noen andre som holder på med dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har drevet en del med slektsforskning og er kommet ganske langt tilbake i tid ja. Mannen min er kommet enda lengre bak siden han er islandsk og der ble slik skrevet ned mye tidligere enn her. Det lengste han er kommet er tilbake til en kar som flyttet fra Norge til Island i vikingetiden en gang.

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å forske litt på slektstre osv, hva har dere tatt i bruk utenom å spørre eldre slektninger?

Noen side eventuelt på nettet som dere vil anbefale?

Skrevet

Jeg har også drevet en del med dette og sammen med min tante er vi kommet tilbake til 900-tallet.

Her er en link til en side med folketellinger, kjempebra side. Men tar litt tid å bli god på :)

http://digitalarkivet.uib.no/

Ellers finnes det mange gode slektstre-programmer der ute, så man ikke mister oversikten.

Lykke til!

Slektsgranskning er spennende saker :)

Skrevet

Begynn med å få tak i gårds- og slektsbøker fra aktuelle områder. Der kan du finne mye info veldig lett fordi noen allerede har gjort mye av jobben. Når du har funnet alt som kan finnes om din slekt der kan du gå over til å lete i folketellinger, kirkebøker osv

Skrevet

Det er kjempespennende! Jeg har kommet i kontakt med slektninger i Canada på den måten :) Bruker familie som kilder(viktig å starte der for som du sier plutselig er kanskje ikke de som sitter med mest informasjon om nærmeste familie der lenger) og mye kirkebøker og folketellinger på internett.

Skrevet

så moro at det er flere her :-)

vi har ikke kommet lengre enn at vi har finne fram til de vi vet, og kjenner til selv, så noen sider har vi ikke begynt å kikke på.

men skal bli spennende å se hvor langt tilbake en kan komme.

men blir veldig innviklet, da våre forfedre hadde flere barn,med forskjellige menn....sånn som det mange ganger er nå...hehe

Skrevet

Jeg har holdt på noen år med slekta kanske morsomt det finnes mange kilder på nett ....men en ting er veldig viktig noter ALTID hvor du finner/får info fra pga du vil kunne finne forsjelige info om folk at de var ikke helt nøye med årstall o.l og at et navn kan skrives på forsjelige måter og noen bytter navn flere ganger

disnorge.no bør du sjekke ut

bare sende meg pm med navn og årstall og stedsnavn så kan jeg hjelpe deg igang

Skrevet

skjønte ikke så mye av den siden jeg, fikk ikke opp noen opplysninger, men siden var ikke så lett å finne fram i heller,synes jeg...hmmmm..

Skrevet

Han onkel som er lidenskapelig opptatt av slektsgranskning, så har full oversikt over min mors side, og også endel oversikt over pappas side siden han har gransket den også.

På mors side har han lett flere hundre år tilbake og funnet endel spennende personer og historier. Er litt jobb å lete veldig langt tilbake, men endel finnes jo på nett også i dag. Men mye gammelt må man lete i gamle kirkebøker ol for å finne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...