Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #1 Skrevet 25. april 2010 Jeg har lest en del historier her om barneverns saker og kjenner til noen fra mennesker jeg kjenner.Jeg har inntrykk av at barnevernet behandler mennesker uten respekt og lurer på hva slags menneskesyn de presenterer når de uten videre kan behandle mennesker som kriminelle på bakgrunn av en bekymringsmelding.Foreldre føler at de blir avhørt osv.Jeg setter også spørsmålstegn ved at de kan ha en sak gående der foreldre ikke en gang har innsyn! Så hvis dere i barnevernet ikke har noe å skjule kan dere vel legge ut pensumlisten for utdanningen her.Den har jeg nemlig svært lyst å bruke min dyrebare tid på å lese
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 Det er nå vel bare å søke opp en høyskole som har det studiet, gå inn på studiebeskrivelsen og finne litteraturlista???? Det er ikke rart at barnevernet får mye pes for de aller fleste vil synes at det er vanskelig at noen stiller spørsmål ved deres evne til å ta vare på barna.. Det er helt naturlig å føle det slik, men man må uansett huske at barnevernet ikke er ute etter å TA noen.. De har svært begrensete ressurser og lager ikke "helvete" for å være fæle.. Deres misjon er å sjekke at barn har det bra, og dessverre er det ofte slik at det i tilfeller hvor barn ikke har det bra tar det aaaalt for lang tid før bekymring meldes. Folk som ikke klarer ta ordentlig vare på barna sine skjønner det ofte ikke selv og de har liten innsikt i både seg selv, prosessen og hva barnevernets arbeid er - det er ofte lettere å skylde på at barnevernet er fæle enn å måtte innrømme at man selv ikke er den optimale forelder....... Selvsagt finnes det ansatte i barnevernet som ikke burde være der i likhet med mange andre yrker, men de er i mindretall.... Man kan uansett ikke dømme en hel arbeidsgruppe pga de feil et par ansatte har gjort...
Gjest 5 andre Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Uten at jeg jobber i barnevernet, men: Ville du at barnevernet skulle ta skylapper på hvis de fikk en bekymringsmelding? De færreste føler vel at barnevernet vil dem vel (for de er selvfølgelig ubegrunnet på hjemmebesøk?), og står derfor ikke med åpne armer og ønsker dem velkommen inn. Hvis man er reservert og motvillig, vil det vel alltid føles som overkjøring og påtrenging? Objektivt sett er det jo bra at barnevernet responderer på bekymringsmeldinger. Oftest skal det svært graverende ting til før det skjer. De som sier at barnevernet kom fordi helsesøster synes de ikke smilte nok, mangler nok en vesentlig dose med selvinnsikt. Det er jo bra at de undersøker en gang for mye enn en gang for lite. At man har følt at privatlivet har blitt invadert, er vel en pris man må være villig til å betale for at et barn som lider skal få det bedre. Nå er neppe pensumlitteraturen en statshemmelighet. Hvorfor i alle dager skulle de ville skjule den? Høgskolen på Lillehammer og Høgskolen i Oslo utdanner i alle fall barnevernspedagoger. Gå inn på hjemmesidene deres for å finne ut av det.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 Nei, vet dere hva. Noen barnevernsansatte er ute etter å gjøre livet til mennesker til et helvete. Noen av dem går ut av sitt gode skinn for å provosere frem en reaksjon hos foreldrene. Jeg blir så eitrende forbanna på dere som tror at barnevernet er ufeilbarlige, bare fordi de har så viktig jobb. Og de som mener at personer som reagerer på at det er blitt sendt en bekymringsmelding fra offentlig instans mangler selvinnsikt. Hva baserer dere deres påstand med? At offentlige tjenestemenn ikke kan gjøre feil? At offentlige tjenestemenn alltid vil oss vel??? Jeg kan ramse opp mange graverende eksempler på hvordan barnevernet og andre offentlige tjenestemenn går over grensen for hva som er faglig og forsvarlig måte å opptre på. De går ikke bare over grenser for dette, men de bryter tilogmed lovene mens de gjør. Jeg maler ikke bildet sort, jeg sier ikke at alle er slik, men at det er noen der også. Og derfor blir jeg så sint når dere naive mennesker tror at alle offentlige tjenestemenn er ufeilbarlige, og det innkluderer barnevernet. Dere som sier ingen røyk uten ild. Men vet dere hva, barnevernet får inn mange bekymringsmeldinger som er falske, og det kommer noen av dem fra offentlige tjenestemenn også. Barnevernet klarer kanskje ikke se at meldingen er basert på falske påstander med en gang. Eller som i noen komuner, har barnevernet en agenda. Nemlig å få inn mest mulig bekymringsmeldinger som de starter undersøkelsessak på. Det blir som i forsvaret dette. Mange menldinger betyr mer penger i kassa fra staten. Ikke kom og si at jobben deres er så hellig at det gjør dem også til hellige vesener som aldri ville funnet på noe slikt. For de finnes. Det vet jeg. Mange barnevernsansatte gjør en god jobb, men slett ikke alle. Og ikke si at de ikke er ute etter å ta folk, for det er det noen av dem som er.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #5 Skrevet 25. april 2010 Dersom det stemmer at noen barnevernansatte går inn for å gjøre folks liv til et helvete, som du sier.... Hva tror du motivasjonen til disse personene skulle være? Hvorfor skulle de være ute etter å ta folk?
Dunder Skrevet 25. april 2010 #6 Skrevet 25. april 2010 At foreldre opplever en undersøkelse som et avhør er da ikke nødvendigvgvis en negativ ting? Hva mener du - at barnevernet skal jatte med alle foreldre og bare se deres side av saken? Da er det i allfall haugevis av unger som aldri vil få det bedre. Men jeg regner med du hører til den gruppen som mener at voksnes emosjonelle helse er viktigere enn barns sin. Hvis man som voksen går rundt og tror man eier sine barn, og ikke tåler at myndighetene også har et ansvar for barn i dette landet så bør man vurdere om man er emosjonelt sterk nok til å ha unger. Den dagen du får unger, så mister du litt av privatlivet ditt.
ellen-propellen Skrevet 25. april 2010 #7 Skrevet 25. april 2010 Barnevernet er ikke ute etter å "ta" flest mulig barn.Det er ikke fosterhjem,instutisjonsplasser,beredskapshjem osv til de barna de allerede har "tatt".Dette er ett problem i hele landet. Her jeg bor har bufetat åpent hus hver uke for å prøve å få flere fosterhjem/beredskapshjem. Så hvorfor skal de gå inn for å "ta" barna? De må følge opp de bekymringsmeldingene de får.Dette er for å ta vare på barna,og for å beskytte barna.Ikke for å beskytte foreldrene.
Gjest ->>- Skrevet 25. april 2010 #8 Skrevet 25. april 2010 Selvsagt. Værsågod: http://www.hio.no/studentarkiv/Fag-og-studieplaner-2009-2010/Fag-og-studieplaner-2009-2010-ved-Avdeling-for-samfunnsfag (du vil ha den .pdf-filen som heter Bachelorstudiet i barnevern).
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #9 Skrevet 25. april 2010 Signerer 08:40! Det er mange som faktisk utnytter den maktposisjonen de har når de jobber i f.eks barnevernet! Om en hvilken som helst hadde gjort noe galt overfor deg, kunne du anmeldt personen, men om det er en i det offentlige, så har du så forferdelig lite du har å si! Her jeg bor har det faktisk (skummelt nok), blitt en sport å sende inn falske bekymringsmeldinger til barnevernet! Skjønner rett og slett ikke hva sånne folk tenker med en gang!!
Gjest ->>- Skrevet 25. april 2010 #10 Skrevet 25. april 2010 Og dette kan du selvsagt dokumentere med solid forskning underbygget av hva du hørte av kona til Leif på buttikken og søstra til hu der i kassa bortpå der? Selvsagt finnes det ubrukelige mennesker også i barnevernstjenesten. Det gjør det stort sett innen alle yrker. Selvsagt vil noen av disse på et eller annet tidspunkt kunne gjøre gale vurderinger som slipper gjennom alt av sikkerhetstiltak og kontrollinstanser. I verste fall vil du da få en fylkesnemndsak på feil grunnlag. Det er nemlig ingen i barnevernstjenesten som har myndighet til f.eks å permanent fjerne barn fra hjemmet. Men "mange"? Det tror jeg ikke et øyeblikk på. De aller fleste som jobber innen barnevern har for lite ressurser og for mange saker, og det siste de kan tenke seg er å legge til egen arbeidsbyrde ved å "more seg" med å "plage" familier som utøver utmerket omsorg. Hvorfor skulle de det? Det er jaggu nok av de som aldeles ikke gjør det, som man kan skikkelig "storkose seg" med å utøve makt overfor (for det er skikkelig kjempegøy å virkelig få dokumentert at lille Ole på fire er hjemme alene hver lørdagskveld, får mat en gang i døgnet og bruker å tisse i senga når mor ramler inn døra sammen med nok en fremmed mann. Stor stas, liksom).
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #11 Skrevet 25. april 2010 jeg kjenner noen vennepar som ble innkallt til møte me barnevernet plutslig pågrunn av at noen hadde sendt en bekymrings mld for ast sønnen deres bare gikk i joggeklær...uansett hvor han var så kom han i joggeklær mens jenta kom i fine klær? so what? er dette en grunn til å senda bekymringsmelding til barnevernet å gjør livet til et helvete for foreldrene i 3 mnd? di var på møter me di å mente at di måtte tvinge sønnen til å gå i andre klær? what the fuck?? di traff på ei bitch til ei dame som gikk inn for å vær jævlig mot dem i 3 mnd...sikkert fordi hun selv ikke kunne få barn som hun røpet der...foreldrene fikk nok å gikk til advokat å saksøkte denne damen å hun mista jobben..takk å lov! noen burda fanken meg ikke fått jobba innforbi bv....kommer helt ann på hvem enn treffer der inne tror jeg...men,noen er værre enn andre! leverer du inn bekymringsmld på narkomane som har små babyer som kryper rundt sprøytene så gjør di ikke noe....helt sykt! jeg kjenner to som jobber i bv å di sier at d er mye rart som skjer bak lukkede dører å mange rare prioriteringer der inne....
Dunder Skrevet 25. april 2010 #12 Skrevet 25. april 2010 Særlig, anonym 09:46. Husk at det er forskjell på fantasi og virkelighet.
Gjest sug lut Skrevet 25. april 2010 #13 Skrevet 25. april 2010 Og her har de ubemidla fritt spillerom, ser jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #14 Skrevet 25. april 2010 "Eller som i noen komuner, har barnevernet en agenda. Nemlig å få inn mest mulig bekymringsmeldinger som de starter undersøkelsessak på." Er du sinnsyk? En slik politikk fra kommunens side er økonomisk uforsvarlig og et tapsprosjekt i lengden.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #15 Skrevet 25. april 2010 Du kan regne med hva du vil du vil Dunder.Men voksnes emosjonelle helse er faktisk en vktig faktor når man skal ta seg av bran, dog ikke viktigere enn barnets beste pedagogisk leder som har mistet tillit til denne instansen da jeg har sett mye rart
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #16 Skrevet 25. april 2010 Ingen som kunne svare for hvordan de kan drive en barnevernssak der foreldre er uten innsyn..
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #17 Skrevet 25. april 2010 Hv amener du med uten innsyn? At foreldrene ikke får se dokumentasjon? Dette kan man så vidt jeg vet gjøre dersom det er mistanke om seksuelle overgrep. Og dersom du tror vennenen dine ville fortalt deg at det var mistanken, så er du ganske dum. Da er det lettere å skylde på en joggebukse.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #18 Skrevet 25. april 2010 Nei det gjaldt overhodet ikke mistanke om dette.Det vet jeg med 100 % sikkerhet
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #19 Skrevet 25. april 2010 Jeg er anonym 08:40 Jeg kan dokumentere mine påstander grundig. Ikke bare noe jeg har hørt fra Leif på butikken om søstra til kassadama. Det er en grunn til at barnevernet i Norge ved flere anledninger er klaget inn til menneskerettighetsdomstolen i Strasbourgh. Og at de som har klaget dem inn der har vunnet. Det er ikke bare foreldre, men også barn som har vunnet frem der, mot det Norske barnevern. Jeg tror ikke at barnevernet nødvendigvis vil "ta" barna. Men i noen tilfeller vil de ha åpne undersøkelsessaker fordi det gagner deres instans i kommunen økonomisk. Nei, jeg er ikke sinnsyk. Dette kan også dokumenteres. Det handler også om trynefaktor når barnevernet går inn i en undersøkelsessak. Det hender at de ikke liker trynet til den ene eller begge av foreldrene. Og da er det dette som preger hele undersøkelsesaken. Jeg vet også at det ikke finnes nok fosterhjem, og slike tilbud. Men det er ikke bare å "ta" barna barnevernet gjør. De gjør mye annet også. Det vil si, de skal ihvertfall høre til å gjøre mye annet også. Jeg vil ikke gå inn på enkeltsaker her, fordi det er noen som kan kjenne igjen saker og mennesker. Men jeg kan si såpass, at jeg har jobbet aktivt med disse problemstillingene i 1 års tid sammen med medlemmer av Det nordiske råd for menneskerettigheter. Disse menneskene jobber for menneskerettigheter i norden. De tilhører ikke den ekstreme siden som vil fjerne alt barnevern. (for de finnes det mange av) Men de vil rette opp i det som er gjort galt, og de vil jobbe for å styrke barnevernet slik at de gjør en god jobb i hht til de lover og regler som gjelder. Jeg vet om tilfeller der barnevernet har uoppfordret truet med både det ene og det andre under møter med foreldrene. Noen av dem opptrer over streken for hva som både er lovlig og faglig forsvarlig. Hvorfor?? Jo, som de selv sier, "slik har vil gjort det i alle år"....
Dunder Skrevet 25. april 2010 #20 Skrevet 25. april 2010 08.40 og 10.23: Du skriver veldig mye som ikke stemmer. Barnevernet får ikke flere ressurser pga. mange meldinger. Dessuten er det jo ikke barnevernet som styrer hvor mange meldinger de får. Selvfølgelig kan offentlige saksbehandlere gjøre feil. Men av ren ondskap som du insinuerer? Tviler. Det er stort sett feil som går i foreldrenes favør, for bevisbyrden ligger alltid på barnevernet. Når barnevernet gjør feil fører det som regel til aep slt barnet taper frodi det er så strengt hva barnvernet kan gjøre. Det skal gjøres svært mange grove overgrep flere ledd dersom foreldre skal kunne bil utsatt for et "justismord" i.f.t. barnevernet. Da må den offentlige melder sende en falsk melding* (hva er oddsene for det?) , saksbehandleren må være en udugelig maktsyk jævel, og i tillegg må fylkesnemda være korrupt eller sprø de også. *En falsk melding er ikke det samme som en melding som blir henlagt. En falsk melding er bevisst sendt for å sverte en familie, en melding som blir henlagt betyr bare at barnevernet enten ikke har klart å gjennomføre undersøkelsen grunnet foreldrenes sabotasje, eller at situasjonen kansje ikke er så ille som melder trodde. Melder skal ikke etterforske saker på forhånd, melder skal melder bekymring, så skal barnvetnet avgjøre om det er grunn til bekymring)
Gjest ->>- Skrevet 25. april 2010 #21 Skrevet 25. april 2010 Dersom påstandene nå har gått fra å gjelde "mange" til "noen," er jeg ikke nødvendigvis uenig med deg. Ja, NOEN er inkompetente. I barnevernet som i alle andre etater, og man kan kvalitetssikre og kvalitetssikre - men en absolutt garanti for perfekt saksbehandling, etikkbevaring og profesjonalitet vil man selvsagt ikke få noe sted. Det være seg hos barnevern, NAV, politi, barnehage eller andre instanser som kan ha mye å si i noens hverdag. At protester mot barnevern/fylkesnemndbehandling har vunnet frem i Strasbourg er også riktig. Det er fint at man har ankeinstanser som denne. Dokumentasjonen på de øvrige påstandene dine vil jeg gjerne se. Jeg får forøvrig ikke et eneste søketreff på "Det nordiske råd for menneskerettigheter." Er du sikker på at det er dette instansen du tenker på heter?
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #22 Skrevet 25. april 2010 Vedder på at Hi er samme paranoide crazydama som i jordmor-tråden og sopp i vognbagen- tråden.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #23 Skrevet 25. april 2010 Det er en del som mener at barnevernet har en ideologi som sier at staten tar seg best av barna. Leste nettopp et intervju med en norsk skistjerne som ble pappa rundt 2008 (Alsgaard). Der uttalte han at han var usikker på om han klarte å oppdra datteren, og det nok var lettere å oppdra hunden deres. Dette er typiske uttalelser som barnevernet ville grepet begjærlig tak i dersom han var i deres søkelys. Men siden han er Thomas Alsgaard kan han si hva han vil. Forøvrig er jeg "dama" med jordmor og vognbag, og det var ikke meg som startet denne tråden. Æresord.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #24 Skrevet 25. april 2010 For noe sprøyt. Det Alsgaard sier er slettes ikke noe barnevernet ville grepet begjærlig fatt i. Han uttrykker usikkerhet som nybakt pappa og det er helt naturlig. Du med jordmor og vognbag har virkelig et helt skrudd syn på barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2010 #25 Skrevet 25. april 2010 Hvis du er oppegående og velfungerende, sklir vel disse kommentarene igjennom selv om du heter Hansen eller Alsgaard. Hvis det en person som sliter enormt (evt. uten å se det selv), er det vel en smule mer bekymringsverdig å komme med slike uttalelser. De fleste har vel hatt noen bekymringer i forhold til det å oppdra og ivareta et barn, men de har fornuft og kapasitet til å takle det på en bra eller tilfredsstillende måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå