Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som vet om det er veldig ugunstig å jobbe natt når man er gravid? i tilfelle hvorfor er dette domt? har akkuart startet i ny jobb, å har mistet i uke 11 tidligere, er derfor ganske nervøs og usikker..vil ikke bli sykmeldt når jeg akkurat har begynt i ny jobb,men er også livredd for å miste igjen...noen som vet noe om dette?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei

Jeg jobber som sykepleier i 80% nattestilling og har planer om å fortsette med det så lenge det går. Både avdelingsleder og fastlegen min sier at det ikke er noe som indikerer på at man ikke kan jobbe natt mens man går gravid. Vet ikke hvordan du jobber, men jeg har ren nattestilling, og det er nok mindre slitsomt en f.eks 3-delt turnus. Men så lenge du føler det går greit, og at kroppen kjennes grei ut, tror jeg ikke det er noe "farlig", men du må jo kjenne på det selv. Hvis du blir bekymret av det, er det kanskje greit å ikke gjøre det, eventuelt bli sykemeldt tilsvarende de nattevaktene du har.

Jeg er 12+6 nå...

Lykke til

Skrevet

takk for svar:)

jeg håper jeg ikke blir dårlig, for jeg har akkurat startet i ny jobb så det blir ekkelt om det ender i sykmld så tidlig, satser på at det går bra;)

Skrevet

Du må kjenne på kroppen og føle deg fram. Jeg ble anbefalt å ikke ta nattevakter på Riksen etter IVF på grunn av at man kan få litt ubalanse i hormoner når man jobber natt og på grunn av stress. På jobben er det blitt sån at gravide sliipper nattevakter fordi vi går alene (ingen å hjelpe seg om det skulle skje noe, bli velig travelt o.l.) Og at man blir mer sliten, vanskeligere å legge om døgnrytmen igjen etterpå.

Det er nok kanskje litt enklere om man kun jobber nattevakter for da må man ikke omstille seg så ofte.

Jeg er veldig glad jeg slipper, selv om det bare er nattevakter et par ganger i måneden. Men alle er forskjellige og hvis man er i god form tror ikke jeg det har noen ting å si. Kroppen vil nok i så fall si i fra :)

Skrevet

Jeg jobber også natt, og eneste plagene jeg har hatt er at jeg er mer søvning på netterne nå etter at jeg ble gravid, og at jeg får litt kynnere til tider. Alt av prøver på kontrollene har vært helt normale, og livmoren er akkurat så stor som den burde være i min uke, så tror ikke det er noe skadelig for lille.

Har selv prøvd å høre rundt hva det er som kan være så farlig med å jobbe på natten, men har hittil bare fått forklart at det kan ha litt påvirkning på hormonene, og at nattarbeidere gjennomsnittlig sover mindre enn normalt, og at det da ikke er så bra for barnet.

Min jobb er mye mer rolig på natten, så for min del passer det bedre å jobbe kun natt. Jeg synes i tillegg det er helt fantastisk nå å kunne stå opp når kroppen min selv ønsker, og alltid føle meg helt uthvilt.

Skrevet

Eg hadde rein nattevaktsstilling forrige svangerskap, jobba slik gjennom heile svangerskapet. Fekk ei frisk og fin jente og hadde eit kjempeflott svangerskap med ein fantastisk fødsel :o) Fortsetter på same måte dette svangerskapet :o) Har fått kommentara fra folk om at det ikkje er bra, at eg burde tenke meir på ungen osv, men trur ikkje dei veit ka dei snakka om. Så lenge lege og jordmor ikkje anbealar noko anna, og eg føle meg frisk og rask, så akta eg å fortsette :o)

Skrevet

Det er ingenting som tilsier at nattarbeid er farlig for embryoet eller fosteret i magen, det er kun deg selv det kan gå utover. Hvis du føler deg veldig trøtt og sliten, så kan du be om å få slippe nattevakter, og heller jobbe dagvakter om det lar seg gjøre. Jeg fikk sykemelding så jeg slapp nattevaktene, for jeg var skikkelig uggen og slapp, og det hjalp ikke å jobbe nattevakter. Dessuten hendte det ofte at jeg kastet opp morgenen etter nattevakt, det gjorde jeg aldri ellers.

Men er du i fin form og føler det går greit å jobbe natt for din egen del, så er det ingenting i veien for å gjøre det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...