Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud, alt er bare rot her :( Er ikke system på noe med søvn, mat eller noe.. Jeg har faste kveldsrutiner, og har hatt det siden hun var 2 mnd gammel.. Hun er nå 5 mnd.. Eneste gangen jeg vet når hun er sulten, er 3 timer ca etter at vi står opp, spiser hun ca 220 ml mme, og sovner til flasken. Hun klarer ikke å sovne av seg selv. Om kveldene, når jeg skal gi henne flaska, suger hun litt, skriker og vil ha smokken, skriker igjen og vil ha flaska, og sånn fortsetter det til vi begge er helt utslitt.. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger jeg.. Det går ikke ann å planlegge noe som helst lenger, for jeg vet ALDRI hvordan dagen blir :(

Kan dere være så snill å gi meg noen råd? Jeg har prøvd å bytte grøt, kutte ut grøt, gi grøt tidligere p dag osv... Har begynt å bli desperatå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har desverre ingen råd å komme med men sender en trøstende klem.

Frustrerende når man ikke vet hva de små søte vil. Vi er kjempeheldig og har ei på snart 5 mnd som selv sovner og sover 19 til 7. Vet ikke helt hva vi gjør. Det jeg merker er at hvis hun er urolig i magen så sover hun dårlig helt til hun får bæsjet ;-) Vi gir henne mme kl 1800 og så gir jeg henne begge puppene (hvis hun vil ha) på soverommet i halv syv tiden og så legger jeg henne i sengen og gir henne smukken. Hun har et teppe hun liker som jeg bretter opp slik at hun har noe å gni kinnet til.

Tror disse småttisen vår velger mye selv hva slags rutiner de skal ha, uansett hvor mye riktig vi gjør, men du kan jo ringe helsesøster og spørre om råd.

Lykke til!

Skrevet

Vi hadde forsåvidt greie rutiner en lang periode men så plutselig ble alt bare rot å tull. Slet lenge med en urolig, suttrete og overtrøtt unge konstant. (stikk motsatt som det utroli blide snille babyen vi hadd før det). Det vi prøvde var å legge faste mattider. Vi valgte hver 3 time mat. Det tok noen dager før vi fikk det helt inn (vi sultet aldri ungen eller noe sånt men tilbudte mat hver 3 time). Etter mat (varm melk er jo allvitende søvndyssende) ble han lagt for en dupp. Skrek han etter han ble lagt tok jeg han opp, gav han mer melk og roet han ned med sang eller byssing. når han var rolig ble han lagt på nytt med suss. lyset av og trakk i spilledåsa. (vår versjon av opp/ned metoden) Vi gjorde det samme både natt og dag. Sover alle duppene så lenge vi er hjemme i senga si. Det tok kansje 1 uke (med mindre og mindre protester) før det var bare å legge, susse og dra i spille dåsa uten noe protester. Enda har han dager han kan protestere og da gjør jeg det samme som før. Men han ligger ofte og pludrer med bamsen eller små kjfter for han ikke egentlig vil sove men skriker stort sett aldri. Matrutinene kommer jo ant på hvordan han spiste til forrige måltid. Spiste han dårlig gir jeg han gjerne mat etter 2-2,5 timer hvis han er sulten da. Nå er han vant med å spise hver 3 time og sove etterpå så det går heøt supert. Jeg vet når han spiser og sover til enhver tid. Om dette fungerer for deg vet jeg ikke men kansje verd å prøve? Gi det et helhjertet forsøk en ukes tid. Er det enda bare tull å ingen forandring har jeg ikke noe andre tips desverre. (må legge til at hvis han nekter helt å legge seg, bruker maks en halvtime på legging nå når han er helt innkjørt, holder jeg han våken til etter neste måltid uansett. Gir kansje da litt tidligere hvie han er veldig trøtt) Håper du forstod noe av dette :)

Skrevet

Jeg ville hatt relativt fast stå-opp tid hver dag. Så kan du gi mat hver 3. time fra dere står opp (evt litt sjeldnere hvis dere gir mye fast føde). En dupp mellom hvert måltid. Knerten har hver våkenperiode på ca 2,5 timer nå som han er 5 mnd. Da blir dagen ganske forutsigbar, selv om det selvsagt varierer litt fra dag til dag.

Knerten har aldri villet spise når han er trøtt om kvelden, det ble bare skrik slik du beskriver. Så vi har alltid gitt siste kveldsflaske en time før sengetid. Sover like godt om natta allikevel. Så kan dere finne en annen måte å få henne til å sovne om kvelden. Det er jo ikke så veldig bra måte å roe ned til sengetid hvis det bare blir skrik med flaska.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...