Gå til innhold

hvordan er egentlig livet med 2 tette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imorgen skal jeg ta graviditetstest, noe som kan bety at vi får barn med 15 mnd mellomrom.

Sist jeg var gravid fokuserte jeg så mye på fødselen, og tenkte ingenting på det som skulle komme etterpå. Jeg har nå lyst til å være mer forberedt hvis det skulle vise seg at jeg blir 2-barnsmor iløpet noen måneder.

Hva slags erfaringer har dere gjort dere? Fordeler? ulemper? Ville dere hatt det annerledes om dere kunne velge?

Gi meg noen gode tips og råd er dere snille. :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme *dytter for deg* ;)

Skrevet

Det er 1 og halvt år mellom mine og den yngste er 3 mnd nå.

Helt ærlig så er det tøft, men nå har jeg ikke eldstemann i bhg da.

Så hverdagen er ganske preget av stress.

Jeg har jo heller ikke mulighet til å ta meg en lur på dagen om minsten har vært urolig om natten.

Syntes det å på nytt begynne å innføre rutiner og alt maset med legging av den minste er litt gørr da jeg føler jeg akkurat har vært igjennom det..

Det er også veldig knotete å komme seg rundt, besøke folk osv..Og en liten tur på butikken kan være en stor utfordring.

Men det er jo utrolig hva en klarer når en må..

har også en samboer som jobber veldig mye så jeg må klare meg mye alene..

Uansett så prøver jeg å tenke at for hver mnd så blir det enklere og det er ikke lange tiden til jentene vil få stor glede av hverandre..

Søsken er jo den beste gaven du kan gi ditt barn..

Og får man 2 tette så vil det være minimalt med sjalusi..Selvfølgelig fikk vi oppleve en liten adferdsforandring hos eldstejenta for en liten periode, men det skulle bare mangle...Plutselig kom jo mamma med en baby hjem..Men hun er tilbake til sitt gamle nå:)

Det varmer i hjerte å se hvor god hun er med lillesøster..Kommer ofte bort å koser ,stryker hennes kinn og nusser på henne..

Er vi ute og minsten sover på terassen så vil hun at jeg skal trille henne ned sånn at hun står i nærheten av oss..<3

Det verste med det hele vil jeg si er den dårlige samvittigheten over å ikke kunne være like impulsiv og fleksibel når det gjelder eldstejenta..

Har liksom ikke like mye tid til henne og det er tungt for min del..

Er liksom ikke bare mamma og henne lenger..Men så får jo ikke minsten meg for seg selv i det hele tatt

Om jeg ville hatt det anderledes om jeg fikk velge nå??Ser ingen poeng i det da vi uansett skal ha 2 eller 3 barn..Og hvorfor ikke ha to som er rimelig gjevnaldrende..

Og alt det slitsomme vil gjevne seg ut med tiden og de vil finne så mye glede i hverandre..selv om en del kranglig må man sikkert regne med:)

Når det gjelder tips og råd så vil jeg bare si at det er viktig å ha realistiske forventinger til å bli mamma til 2 tette..

Prøv å få så mye hjelp og avlastning du kan få i begynnelsen, ikke tenk på husarbeid..Personlig syntes jeg det er supert med hushjelp noen timer 1 gang i uka..

Tvilling/søskenvogn er et must..

Eller så har du jo barn fra før og vet hva det innebærer.

Lykke til med testingen :)

Skrevet

Takk for svar :o)

Jeg ser for meg at det kan bli slitsomt, men jeg ser også for meg at det hadde blitt slitsomt om det skulle være 2-3 år imellom dem, og kanskje mer sjalusi. Jeg ønsket i utgangspunktet 2 tette, men hadde kanskje håpet å bli gravid litt senere på året.

Ser også for meg at jeg kan få dårlig samvittighet over at jeg ikke kan vie all oppmerksomhet til eldstebarnet, men slik vil det vel være uansett når det kommer en lillebror eller en lillesøster i hus.

Ungen vår begynner i barnehage til høsten, så på den måten blir det lettere på dagtid for min del.

Nå er det jo ikke 100 % sikkert at jeg er gravid, men føler at svaret kommer til å bli positivt. Er så spent, at jeg bare vil høre om andre i samme situasjon allerede nå.

Angående søskenvogn: anbefales det en bred tvillingvogn, eller en sånn hvor de sitter på rekke, altså ene foran og andre bak? finnes det forresten?

Skrevet

Jeg kan vel ikke svare deg på dette, men venter selv nummer to om det blir 17 mnd mellom mine. Så jeg vil også gjerne høre fra folk som har barn som er tette:)

Skrevet

heisann:) jeg har to tette, 15 måneder imellom dem.

Livet med to barn er veldig fint:) Dem har hverandre, leker og har det gøy sammen:)

har tvillingvogn a la typen carena(trur jeg den het) Men oplever å ikke komme inn overalt:/

masse lykke til!

Skrevet

Vil nok tro det hjelper mye om du har eldstemann i bhg ja..

Da får du også mere tid til å knytte deg til babyen og kose masse med den...

Samt kunne ta deg noen lurer når babyen sover.

Jeg har tvillingvognen carena double swing som jeg er kjempe frornøyd med..Den er ikke så stor, bred og bælete, ganske lett, grei å legge sammen og får fint plass i bilen..

Syntes faktisk den er enklere å få inn enn citycrossen til minsten.

Skrevet

Vi har 15,5 mnd mellom våre to gutter.

Ikke planlagt for å si det mildt, og sjokket var stort når vi oppdaget at jeg var gravid igjen. Jeg fryktet både det ene og det andre....

Men så kom lillebror til verden. Han var det nydeligste og roligste lille vesen jeg har møtt. Han sov godt, hadde ikke magetrøbbel. Godtok hele veien å bli "nedprioritert". Jeg hadde før fødselen dårlig samvittighet ovenfor eldstemann, og var meget bevisst på at han ikke skulle "miste" mammaen sin. (Bare tullete, jeg ser jo det nå.) Nesten så jeg har vært for bevisst på det, så lillebror har blitt mer "ignorert" enn storebror ble i sine første måneder for å si det sånn :)

Ja, det er kjempetravelt til tider! Men gud, det er verdt det.

De første 4 månedene jobbet mannen min utrolig mye, og jeg var tilnærmet alenemamma. I tillegg begynte storebror i barnehage. Noe som var deilig avlastning, men også fryktelig slitsomt siden han ble syk gang etter gang etter gang.

Det som fikk meg gjennom dagene var rett og slett å senke ambisjonsnivået. Godta hybelkaniner. Huset trenger ikke se strøkent ut. Det er ikke snakk om mange måneder ting er kaos, og tro meg, disse månedene vil uansett være de som går fortest i ditt liv :)

Som sagt, ja det er travelt. Men helt ærlig, jeg hadde trodd det skulle bli mye, mye verre. Vi hadde uten tvil gjort det likedan igjen!!! Dessuten tror jeg det blir travelt når nr 2 kommer, uansett hvor gammel storebror er. Enhver alder har sine utfordringer. Vi har f.eks sluppet helt unna alle antydninger til søskensjalusi som andre sliter med. Tror ikke det tok mange dagene før storebror ikke lenger hadde noe stort minne om at han en gang var alene med mamma og pappa.

Selvfølgelig spiller personligheten til barna, og kanskje spesielt minstemann, inn.

De mest konkrete råd fra meg er;

Ha eldstemann i barnehage. På den måten får han utløp for energi, får stimuli og aktiviseres. Storebror kjedet seg alltid hjemme med meg og babyen siden jeg ikke hadde tid til den stimuleringen jeg mener han hadde krav på. Dessuten får minste alenetid med mamma (når storebror kommer hjem fra barnehagen tar han det meste av oppmerksomheten din, uansett...). Og i tillegg så har mamma tid til å gjøre litt praktiske ting i huset, evt sove litt selv samtidig som babyen sover, og sånn sett være mer opplagt til de begge.

Senk ambisjonsnivået ang hus og hjem. La ting være litt kaos, husvask kan fint nedprioriteres noen måneder, overflaterydding og vasking holder lenge!

Kos deg!!! Og Ikke frykt hvor travelt ting kommer til å bli! Alt kommer til å gå mye bedre enn du tror. Og når man opplever den søskenkjærligheten som er mellom de små... det er bare helt utrolig rørende :)

Nå er lillebror snart 8 mnd, og ting er virkelig topp!! Så hvis du er gravid, så skal du bare juble og glede deg. Det blir fantastisk!!!

Lykke til ;)

Skrevet

Nå ble jeg kjempeglad. Synes med ett at dette egentlig var litt krise, selv om jeg ville ha to tette. Hadde ønsket å ha kroppen min for meg selv en liten stund til. Kose meg med hvitvin i sommer, noe jeg ikke fikk ifjor sommer. men det er ikke så viktig lenger uansett.

Godt å høre at det kan oppleves som fint også. Vi har masse familie rundt som kan avlaste meg i tillegg til barnehage på dagtid. Mannen jobber i nærheten, så han blir nok mye hjemme han også.

Første ungen vår var ganske urolig, så jeg er heldigvis vant til det hvis jeg skulle få enda en urolig unge. Blir det en rolig unge, da tror jeg at jeg har kommet til himmelen.

I og med at ungen vår var veldig urolig de førstemånedene, så har jeg vent meg til å nedprioritere husarbeid. Fikk ikke støvsugd på flere uker, og det er ikke tull. Så det er null problem for meg å leve blant hybelkaniner. Har egentlig aldri vært fisefin på sånt. Eneste jeg har lengtet etter er å bare få være alene, helt for meg selv i et par dager. Men det er ikke umulig å få det til med bestemor like borti gata.

Det eneste jeg kvier meg til er når vi skal ut. Alt ustyr som tas med, påkledning og denslags. Jeg synes bleieskift er kos, og ser ikke mørkt på to bleieunger. Selv om en unge er bleietørr, så kan det hende de plutselig tisser eller bæsjer i buksa sånn uheldigvis innimellom, eller at de må tørkes hver gang de har vært på do.

Fra å egentlig nesten begynne å gråte over at jeg kanskje er gravid igjen allerede, føler jeg meg plutselig veldig glad.

Jeg kan ikke tro at sjokket fra 0 til 1 unge, skal bli et større sjokk fra 1-2 unger.

Skrevet

Som du sier, sjokket fra 0 til 1 unge er betydelig større enn fra 1 til 2!

Hvis mannen din er mye tilgjengelig og dere har familie i nærheten så er jo det topp! Som sagt så jobbet mannen min stort sett ca kl 8-20 HVER dag (inkl helg) de første 4 månedene, så jeg var mye alene. Og vi har ikke familie i nærheten, er begge fra en annen kant av landet. Så når jeg greide det, så greier du det også :)

Fordelen med to tette er jo at de fort er over på samme bleiestørrelse :) Når lillebror var ca 3 mnd gikk vi over til Pampers 4, den brukte også storebror, og det var jo praktisk i forhold til stellebagen. Stellebagen min har sånn sett ikke blitt særlig fullere enn den var fra før :) Har vel bare med et par ekstra bleier enn tidligere.

Og jeg har aldri tenkt at det er stress å ha to bleiebarn, når man skifter på en kan man like godt skifte på to.

Å komme seg ut av huset kan som du sier være en liten utfordring innimellom, særlig på vinterstid med masse påkledning. Men her ble lillebror fort vant til å "henge med" så han har vært med på armen på levering/henting i barnehage fra første stund. Og jeg er mye mer avslappet på å "bare dra ut" enn jeg var når storebror var baby (da måtte liksom alt planlegges utfra sovetid, amming o.l.)

Anbefaler deg å ha en stellebag som står klar, så det er bare å slenge den over skuldra.

Og hvis jeg nå skal få komme med en "negativ" erfaring så er det at storebror ganske raskt skjønte at når mamma ammet lillebror, så var det en fin tid å teste grenser og trolle litt :)|

Skrevet

Hei :-)

jeg har 16 mnd mellom mine to, en jente og en gutt.

er alene med dem så det endrer vel kanskje litt på erfaringen min, men kan dele litt i hvertfall.

Det var tungt å gå høygravid med et lite barn å ta seg av. Hadde jenta mi hjemme i svangerskapspermisjonen med gutten min å de startet samtidig i barnehage da hun var 1 år og han var 10 mnd. Det har vel egentlig vært plankekjøring frem til når han var litt under 2 år. Han er en utrolig sta og egen liten pjokk, i tillegg til han vet hvordan han skal irritere storesøster... storesøster, vel hun er like "ille" :P de elsker hverandre å forguder hverandre over alt, å har en beskyttende oppførsel ovenfor hverandre når det er andre voksne og barn tilstedet. når det bare er vi tre, det kan det være full texas! de kan krangle så busta fyker, kun fordi de er sta å egne begge to... tror de har det fra meg :P

Jeg kan ikke si noe enda om jeg ville valgt lengre tid mellom dem om jeg hadde hatt valget igjen. Akkurat nå, i dag, så hadde jeg nok kanskje vurdert å ventet i et par år, men for et par dager siden var jeg super takknemlig for at de er så tette, å får vokse opp så tett sammen med noen. Det er virkelig en gave å få kjenne sitt søsken på den måten, å dele de samme gledene. En tur i skogen er like spennende for dem begge to, å begge ler like mye av de samme karusellene på tivoli. De begge elsker de samme filmene og kan dele gleder på måter en 2 åring å en 6 åring kanskje ikke ville gjort. De er ubeskrivelig glade i hverandre å kan rotte seg opp mot meg, i fryd om at de er to mot en... For noen kvelder siden sa det jeg var slem, begge to var gravalvorlig. grunnen: de fikk ikke saft til kveldsmaten :-)

For å oppsummere, jeg har tunge dager der jeg vil rive av meg håret. det er vanskelig å disiplinere en unge når den andre roper å vræler på badet om å bli tørket etter en tur på do. Det er også tungt når de begge vil ha lik oppmerksomhet av forskjellige grunner.

Det er også fantstisk herlige dager, der jeg legger meg med et smil om munnen, å kanskje våkner midt på natta av at jeg hører de kommer tuslende inn fra rommet sitt... den ene vekker den andre for så å gå inn til meg :-) de passe på at den andre også blir inkludert, uansett hva det gjelder. t.o.m en osteskive kan sønnen min få for deretter å kreve å få en ekstra for den skal storesøster ha :-) de er nå 2,5 år og 4 år :-)

Skrevet

skjønner veldig godt at det kan være veldig slitsomt også, spesielt hvis man er alene. Jeg syns også det var veldig slitsomt med bare en unge, nettopp fordi hn var så urolig. Ikke kolikk, men ikke langt unna. Jeg hadde ikke lyst på flere barn, men nå når hun har blitt eldre, synes jeg bare det blir bedre og bedre. Tenker at slik kanskje det blir med to tette når de blir eldre. Bare bedre og bedre, med de utfordringer som måtte komme underveis.

Jeg gruer meg også til å muligens måtte gå gravid ut permisjonstiden min, for så å begynne og jobbe igjen i noen få måneder. Jeg syns det var verst å være gravid de første månedene. Jeg syns ikke det var spesielt tungt å være høygravid, men ikke sikkert jeg får samme svangerskap nå selvsagt.

Det er vel fordeler og ulemper med det meste. Veldig kjekt at de har samme interesser. Da blir det lettere å underholde begge to samtidig, med større aldersforskjell må man kanskje bli enda flinkere til å fordele oppmerksomheten på to forskjellig plan.

Jeg synes ungene dine høres veldig søte ut "Superglad".

Regner med at det ikke blir noen dans på roser bestandig, godt å høre flere vinklinger.

Skrevet

Da er det bekreftet; jeg er gravid!!!!!! gud hjelpe! 2 barnsmor på så kort tid. Det blir en spennende tid fremover.

Takk for svar all i hopen!

Skrevet

Gratulerer, det kommer til å bli kjempefint!

Mine er ikke så tette, er 19 mnd mellom mine, men det har gått veldig bra. Har eldste i barnehagen da, ikke fulle dager, men stort sett ca fire dager i uka.

Skrevet

jeg har 18 mnd mellom mine. I starten var det ganske slitsomt, men nå er de 3 år og 4 1/2 år og de er kjempegode lekekamerater. Jeg er såååå glad for at vi valgte å få de så tett. De ble gode lekekamerater ganske tidlig og sammen så kjeder de seg sjelden. Det kan selvfølgelig bli en del krangling, men som regel så er de gode venner.

Husk på at den første tida varer så kort. Men jeg ville nok hatt eldste ibarnehagen, er jo ikke sikkert du får noe søvn på natta og da er det godt å ha mulighet på dagtid.

Lykke til=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...