Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #1 Skrevet 24. april 2010 Da tenker jeg på masse klær, leker og utstyr? Jeg føler alle mine venninner med barn er så materialistiske. De skal ha masse utstyr, klær og leker til barna sine. Er hele tiden noe nytt de skal kjøpe. Blir helt stressa av det jeg. De tjener jo bedre enn oss da, men jeg føler at sønnen vår også bør ha en del ting, så da blir de ofte til at alle pengene går til ham og ingenting til oss. Dette er det første barnet vårt,så jeg er ennå ikke helt inni hva han MÅ ha, BØR ha og IKKE TRENGER å ha.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #2 Skrevet 24. april 2010 Svaret er vel nei - på alt dette. Jeg og vi ser ingen hensikt i å anskaffe masse ting. Det er lite miljøvennlig på flere måter. Mener bestemt det har lite å gjøre med å være gode foreldre. Jeg får faktisk ganske vondt inni meg over at noen føler behov for å vise "status" gjennom barn(a). Så prøv å stole på deg selv, kjenn etter hva er det sønnen deres egentlig trenger? Skjønner at det er vanskelig hvis mange i omgangskretsen tenker annerledes, men prøv om du kan se utenfor den kretsen? Kanskje du ser/treffer noen som har litt andre verdier) Jeg vil si at det viktigste for små barn er tid og nærhet. Hvis en skal stresse rundt å handle alt mulig, så spiser det verdifulll tid.. Her har vi kjøpt vogn brukt, arvet seng, arvet og lånt nok klær. Måtte kun supplere med litt ulltøy, få fornuftige klesplagg en får i gave dessverre... Jeg har heller ikke sett behovet for verken stelleveske, bleiebøtte osv. Så lite "må ha" her i gården.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #3 Skrevet 24. april 2010 Tusen takk for svar Hadde i grunn ønska jeg hadde en omgangskrets som tenkte slik som deg jeg. For selv om jeg ikke liker det,så blir jeg påvirka av dem. Barnet vårt og barna til dem jeg omgås med er i aldersgruppe 8-11 mnd så det blir automatisk veldig mye småbarnsprat når vi er sammen, og da går jo ofte praten i hva man har lyst på til barna sine og hva man har tenkt å kjøpe. Er utrolig mye jeg også har lyst på til barnet vårt, men vi kan rett og slett ikke ta oss råd. Og dermed blir jeg sittende å nesten synes synd på barnet vårt. Det er jo helt tåpelig hvordan det blir..men sånn er det altså blitt i min omgangskrets. Det samme gjelder ikke bare barneutstyr, men også hvordan man bor, hvordan man kler seg, hvilke møbler man har osv. Og her sitter vi...i en 70 kvm leilighet, slitte møbler, absolutt ikke siste nytt innen klær til oss eller barnet vårt. Og for øyeblikket kan vi ikke gjøre så mye med økonomien heller. Når jeg leser dette jeg nå har skrevet så ser jeg jo at jeg bør skaffe meg andre venner...dette kommer jo på sikt til å ødelegge meg. HI
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #4 Skrevet 24. april 2010 Bare hyggelig! Jeg tror jo at en slik "må ha spiral" blir umulig å henge med på for flere enn deg. Men ingen umiddelbar lett oppgave å bytte ut omgangskretsen, eller bruke mindre tid på flere en har sett mye til. Du sier at dette på sikt kan komme til å ødelegge deg, og det må du ikke tillate overfor deg selv og din lille familie. Så jeg ønsker deg all mulig lykke til - og håper du og dere klarer å finne en vei videre. hilsen svarpersonen:-o)
Gjest sug lut Skrevet 24. april 2010 #5 Skrevet 24. april 2010 Sykt masse, i alle fall minste. Men mesteparten er arvet eller loppis. Så det er ikke brukt store penger. Største tjener penger sjøl til det som går utover behov.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #6 Skrevet 24. april 2010 har masse ting, leker og bamser til et barn som ikker er født enda.. og jeg har ikkje kjøpt noe selv! synes ikke nødvendigheta er der i det hele tatt, barnet trenger jo bare det som stimulerer, og det de virkelig får glede av. Ting hoper seg opp etterhvert uansett. Men allikevel..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå