Romeren Skrevet 24. april 2010 #1 Skrevet 24. april 2010 Skjønner at dette går opp og ned, men jeg må bare klage litt likevel... Det er nemlig sånn at den 5 måneder gamle gutten, de siste nettene, har bestemt seg for at dagen skal starte sånn rundt klokka 2 om natta. Tidligere har han sovnet med en gang etter pupp på denne tida, men nå bare lager han et show uten like. Det hjelper ikke en gang å prøve å roe ham ned i senga ved siden av meg en gang! Så derfor legger jeg ham like gjerne tilbake, og der lå han og ropte og herjet en god time før han til slutt sovnet (og da hadde han vel først vært våken en time i senga vår). Han sovnet vel igjen sånn rundt klokka 04.00?? (grrr) Dagsovinga er også helt håpløs! Jeg bruker å legge han i senga vår på dagen, for å bryte dag og natt litt fra hverandre, og selv om han er trøtt nå (bare sutrer om vi tar ham opp) ligger han der og roper nå... Kjenner jeg blir så lei! På dagtid funker det nesten utelukkende å amme ham i søvn, og da sover han maks en halvtime! *sutre, sutre* Noen som kjenner seg igjen? Gjør vi noe galt? Har noen noen gode råd å komme med..? (Eller vil det bare gå over av seg selv etter en stund?)
L&M Skrevet 25. april 2010 #2 Skrevet 25. april 2010 Tenkte nett på deg og lurte på korleis det gikk med legginga.. Huff, går ikkje so bra ser eg.. Har dessverre ingen gode råd.. =/ einaste er det med å vise at natt er natt og ikkje "aktivisere" han. Når du legger han for natta? Vi har hatt noken dager med problem med dag sovinga og no. Ho er kjempe trøtt, men stritter i mot søvnen.. her hjelper det å gå tur, eller å stå og trille ho fram og tilbake på grusen på tunet, då sovner ho på max 5 min. men varierer kor lenge ho sover. Kanskje halvtime kanskje 2 timer.. Har du prøvd det får å få han til å sove? Håper det ordner seg snart for dere! Er så ufattelig slitsomt når dei ikkje vil sove!
Romeren Skrevet 25. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2010 Heisann! Vi gjør alt som før, så jeg regner det bare er en periode han går igjennom... Legger han, som regel, mellom 19.00 og 20.00 og han sover da fram til 02.00. Det er etter dette han har problemer med å sovne igjen, men i går natt sovna han faktisk klokka 03.15, så det går framover! Dagsovinga går det sånn opp og ned med. Bruker å la ham holde på en stund, om jeg har tålmodighet til å høre på ham, og da sovner han jo som regel til slutt. Vi bor i blokk, så for vår del kan jeg ikke få ham til å sovne i vognen med mindre vi går tur. (Problemet nå er også at han ikke vil ligge i vognen når han er våken, så det gjelder å time turen godt! ) Best fungerer det med bæresele. Da regulerer han søvnen fint selv og har masse underholdning når han er våken. Regner med det ordner seg. Det er bare veldig slitsomt når det står på, og særlig tredje natta på rad!
Lillemor + bittelillemor Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Romeren - jeg kunne nesten ha skrevet innlegget ditt selv! min bittelillemor på 5 mnd har hatt det på akkurat samme måte! Hun har vært en liten engel når det kommer til soving helt frem til hun ble fem måneder, da begynte hun plutselig å våkne mye mer om natten. Og når hun våknet var det helt umulig å få henne til å sovne igjen! Kan være våken gjerne to timer, ligge og jogge i sengen og skravle som en papegøye. Ikke så veldig mye skriking egentlig, men ihvertfall ingen soving. Vet faktisk ikke hva man skal gjøre.... MEN - nå virker det som det har gitt seg, i natt våknet hun kl 03, sovnet igjen med en gang, og så sov hun til 6.45. En herlig natt! Deg jeg har gjort er å gi henne litt større porsjon med grøt på kvelden. og litt mer pupp når hun våkner på natten. lurer kanskje litt på om hun ikke var helt mett og derfor ikke sovnet... Men vet ikke altså. uansett, føler meg deg!> og håper virkelig at det går fort over.
Propellll ♥ Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 Sånn var gutten min også rundt 5 mnd. Våknet i to, tre eller firetiden og skravlet og bablet og lekte med smokken. Var ikke sutring, bare våken og blid. Veeldig irriterendes ja, men ikke så mye å gjøre. Jeg ga minst mulig oppmerksomhet, tok smokken i munnen ett par ganger og ga koseklut, ellers fikk han ligge der, og etter ei stund sovnet han. Vi sto aldri opp. For oss gikk det over etter noen uker (?).
Mamma´n til lillemor Skrevet 26. april 2010 #6 Skrevet 26. april 2010 Kjenner meg igjen. Lillemor er 9 mnd nå, men har holdt på sånn i perioder. Jeg gjorde som deg, lot henne holde på å styre, men stod ikke opp med henne. Etter en time/halvannen var hun klar til å sovne igjen. Tror det gikk litt over av seg selv, men husker desverre ikke helt. Er jo såååå lenge sida :-)
L&M Skrevet 26. april 2010 #7 Skrevet 26. april 2010 God morgen! =) Så flott at det går framover! =) Ja, håper det berre er ein periode, etter det dei andre skriver her, så er det veldig sansynlig =) Kan jo vere du skulle prøvd å gi meir mat på kvelden og sjå om det hjelper. Eg begynte med grøt når jenta mi begynte å våkne fleire ganger om natta.. Og det hadde god effekt, no våkner ho ikkje før i 6 tida og skal ha pupp for så å sove videre (som regel). =p Hehe, nei den vogna er ikkje så spennande når dei er våkne =p og ja bæresele er ein fantastisk oppfinnelse! Bruker det masse når vi har shopping-dager, ho og liker å få med seg alt! Satser på han finner ut at natta er for soving, sånn at mammaen får søvnen sin og =)
Romeren Skrevet 26. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. april 2010 Det er i alle fall ganske slitsomt. Vi har ikke begynt med fast føde ennå, og jeg har i utgangspunket tenkt å vente et par uker til, men vi får se. Hvis det er slik i en periode, så får vi vel bare holde ut, tenker jeg, og bytte på å holde fortet. Kan være at han ikke er blitt mett nok når han spiser om kvelden, men samtidig virker det ikke som det er det som er problemet heller. Han er rett og slett bare våken! Heldigvis sovner han til slutt da... I dag er jeg bare TRØTT!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå