Gå til innhold

Hoppe strikk og hoppe tau..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør barna deres det? Her ser jeg veldig lite til det. Og det er jo så dumt. Husker vi hoppet masse når vi var små, hele dagene uten stopp. Tror jeg må ta på meg ansvar her med barna og lære dem å hoppe strikk og tau. God trim for meg også:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har et hoppestrikk, og har hoppet litt med det inne nå, men mitt inntrykk er at det er ikke det ungene er interessert i å gjøre når de er ute, har ikke andre unger som bor i umiddelbar nærhet heller, så da blir det liksom ikke til at de hopper strikk ute.

Hoppetau, ja, hm, det har vi vel kanskje ikke engang, må vel ned til mamma og hente mitt fra jeg var liten. Jo, er nok god trim. God ide' å ha litt opplæring på ungene.

Vi hoppet også masse. Hadde hoppetau/slengtau på skolen som vi hoppet med i hvert eneste friminutt. Av og til også hoppestrikk om noen hadde med.

Skrevet

jenta mi hopper tau/ slengtau og det gjør de andre jentene i klassen også, men har ikke sett noen har hoppet strikk på mange år...

Skrevet

Her har de hoppetau konkurranse på skolen så det hoppes i alle friminutt! Hoppe strikk ser jeg ingen som holder på med, husker vi gjorde det masse og at det var kjempegøy!

Gjest sug lut
Skrevet

Her hoppes det tau masse, både vanlig tau og slengtau. Og paradis. Og rockering. Strikk ikke så mye akkurat nå, det går i bølger, men det hender.

Skrevet

Slengtau ja.. Mener dere slike lange da eller?

Gjest sug lut
Skrevet

Ja, sånne som noen står i hver ende og slenger, og så hopper man en og en (eller to og to) og må løse av når man hopper feil.

Forresten, er det noen - siden vi har en hoppe-tråd oppe her - som husker hele teksten til "Bamse, bamse, ta i bakken, bamse, bamse snu deg rundt...", regle som vi hoppet slengtau til?

Skrevet

Nei jeg husker den heller ikke helt. Men vi har brukt den den siste tiden og jeg bare improviserer:))

Bamse bamse ta i bakken,

bamse bamse snu deg rundt,

bamse bamse ut med en arm

bamse bamse ut med den andre,

bamse bamse hopp så ut

på en to tre..

Gjest sug lut
Skrevet

Du har deler av den der, ja, stemmer det - var noe med armer. Men var det ikke noe med "se på sola.." og "gå tilbake samme veien som du kom" også?

Skrevet

ja slengtau er sånne lange tau ;) De hopper faktisk slengtau i gymmen på skolen nå å, jenter som gutter hehe

Skrevet

Jentene og guttene i klassen til gutten min synger f.eks :

kari kari elsker du meg, svar meg ærlig ja eller nei?

ja , nei, ja, nei..... klarer man ikke å hoppe å tråkker på tauet når de sier ja så blir svaret ja hehe :P husker vi gjorde det samme.

åsså om man elsker hverandre spør de hva man skal ha på når de gifter seg, å da synger de til gutten...

smoking, slips, naken, smoking , slips, naken hehe....

å etter det teller de hvor mange barn de får osv hehe jeg må le ;)

Skrevet

Bamse, bamse ta i bakken

bamse, bamse vend deg om

bamse, bamse vend tilbake

samme veien som du kom.... 1 ---------------> og hopp ut

Neste gang blir det 2...osv

Også gjør barna alfabetet.... a-b-c-d osv.... vist du stopper tauet på T, så må de som slenger si et navn som begynner på T, f.eks Teodor.

Og da sier man. Torvald, torvald elsker du meg, svar ja eller nei...ja, nei, ja, nei....og der tauet stopper er svaret.....

Skrevet

Å, blir rent nostalgisk av dette :) husker disse reglene her ja. Jeg skal være en engasjert lærer når den tid kommer. hehe

Men i min tid var det egentlig kun jenter som drev med dette, er det slik fremdeles?

Gjest sug lut
Skrevet

Det er en eller to gutter som pleier å være med på skolen til ungen her, i hvert fall, ikke flere. Synd, for det er gøy.

Kalte dere de forskjellige "turene" det samme som hos oss da? Her het det da jeg var liten sånne ting som:

- en og ingen (da hopper hver kun ett hopp og nestemann må hoppe med en gang etter)

-to inn på fire (førstemann hopper inn og hopper fire hopp, nestemann hopper inn når første har hoppet to av sine fire og fortsetter å hoppe til hun har hoppet sine fire, osv osv, så det er alltid to i buen av gangen)

- to inn på seks (samme, men det blir tilsist tre i buen samtidig)

Og den som eide slengtauet hadde alltid sagt "fuss for alltid på mitt tau"...

Skrevet

Jeg er så dårlig å huske akkurat hva vi gjorde. Bare husker vi hoppet masse tau og strikk.

Husker når vi var ekstra mange og fikk med oss noen voksne til å slenge tauene, så slengte de to tau samtidig. Ett i hver hånd, da måtte hen holde tunga bent i munnen når man hoppet..

Her er også noen gutter med.

Skrevet

bamse bamse ta i bakken

bamse bamse vend deg om

bamse bamse vend tilbake

samme veien som du kom

bamse bamse se mot solen

bamse bamse se mot jorden

bamse bamse stav ditt navn

A-n-n-i-k-e-n

;-)

Gjest sug lut
Skrevet

Strålende. Skal pugges og kjøres på veslingen i morra. Her skal det hoppes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...