Kokkeli nyter våren:) Skrevet 24. april 2010 #1 Skrevet 24. april 2010 Gleder meg til han er gammel nok til å begynne med kontaktlinser. Nå har han vært ute og lekt med nabo barna og kommer inn med brillene helt ute av form, og ett kutt på siden av øye. Der har han hatt kutt mange ganger før, bare sånne små som ikke trenger gjøres noe med men likevel.. Brillene brekte jeg tilbake på plass, men så at de nok trenger seg en tur til brillebutikken.. Andre med små barn og briller som er faste gjengangere hos brillefikse-mannen:))))??
Ranveig R Skrevet 24. april 2010 #2 Skrevet 24. april 2010 Her har vi faktisk brillefiksedamer, to stk ) Og nei, vi har vel berre trengt å få bøyd brillene på plass ein gong i løpet av det året guttungen har brukt briller. Men han har mista ei nesepute eit par gongar så vi har vore innom og fått ny. Har heller ikkje skada/kutta seg på brillene. Men så er han ein ganske forsiktig gut, sjølv om han har blitt betydeleg tøffare etter han "fekk auge" i fjor. Gleder meg til augelege om eit par veker, guttungen treng heilt klart nye briller/glas, dei er frykteleg oppskrapte.
hamsterpia Skrevet 25. april 2010 #3 Skrevet 25. april 2010 Minsten vår har hatt briller i 1 år nå, og det har vært noen turer hos optikeren for å rette opp og skifte brillearmer o.l. ja. Har fått et par småsår når han har falt og brillene har blitt slått inntil huden ja, men det er vel slik man må regne med. Han er en VELDIG aktiv gutt, og jeg synes brillebruken har gått mye bedre enn forventet.
Gjest vinterbrud Skrevet 25. april 2010 #4 Skrevet 25. april 2010 Ja,vi er gjengangere på Brilleland hos brillefiksedamene der.Hun har knekt stangen noen ganger,ellers må vi stadig ned dit fordi brillene glir ned på nesen. Det er ikke lett med briller til små barn.Jenta mi er 6,5år.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 27. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2010 Godt å høre andre og må stadig innom brille fiksere. Ranveig? Hvorfor må du vente til øyelegen for å få nye brilleglass? Det må du vel bestille hos optikeren? Her blir ikke brilleglassene oppskrapt så mye, men det er mer at de knekker, bøyer seg, og han kutter seg.. Brilleglassene har vi fått en ripe eller to i. Er de i kanten gjør de ingenting, er det en ripe midt på glasset får vi nytt glass
Ranveig R Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 Han sa vi må ha med lapp frå han for å få brillene/glasa dekka. Spurte i januar om ikkje glasa var såpass oppskrapte at han burde få nye, men legen sa at vi skulle ta det i mai... Kanskje det er heilt feil? Må ein ha lapp frå augelegen for å få dekka nytt, når ein først "er i systemet"?
mozell Skrevet 27. april 2010 #7 Skrevet 27. april 2010 Her er det egentlig disse neseputene som hele tiden detter av, det er rimelig irriterende for sønnen min. Og glassene blir oppskrapt etter en tids bruk. Ellers har vi heldigvis unngått at brillene knekker og slikt. Jeg gjør forresten som Ranveig dersom det ikke er lenge til neste time hos øyespesialisten, og brillene må skiftes ut...føler det er greit å vente med bestilling til vi får vite om det er noen forandringer i synet (dvs trenger ny brilleseddel).
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 27. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 27. april 2010 Ja hvis neste time er rett rundt hjørnet venter jeg også på den før jeg bestiller nye glass. Første gang jeg var hos øyelege fikk jeg en lapp der det sto øyestyrke osv. Denne leverte jeg hos optikeren. Etter en stund, var jeg rimelig lei denne optikeren/brillebutikken, syntes ikke vi fikk noe god service eller hjelp der. Så byttet jeg, husker øyelegen sa det var viktig å gå en plass en trivdes godt. Og her er det kjempeservice. Når vi må fikse gjør de dette gratis, slik bretting og slik. Når vi bestiller nye ting så betaler vi vår andel som ikke blir dekket av NAV (nav dekker jo alt av slike ting på barn opp til en viss alder, men bare 400 kr av rammeinnfattingen, resten må en holde selv) så sender de regnigen selv ti NAV om det ekstra de trenger. veldig greit.
Ranveig R Skrevet 27. april 2010 #9 Skrevet 27. april 2010 Blir brillestyrkebehovet (<-- nytt ord!) sjekka ved kvar time hos augelege? Eller berre etter ei viss tid? Eg har ikkje tenkt over det før no, at det har vel ikkje blitt nevnt sidan første gong hos legen (mai i fjor). Betyr det at det ikkje har blitt sjekka (og korleis sjekkar dei det egentlig?), eller at det er sjekka men inga endring? Kva styrke begynte ditt barn med på brillene sine, og har det endra seg?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 27. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 27. april 2010 Min fikk brille for 4 år si når han var 4 år. Hans sin styrke er faktisk helt den samme. +4,25 og +3,75 har han. Tror vi bare er en gang i året til kontroll hos øyelege, og har ikke sjekket styrken så ofte. Husker nesten ikke hva de gjorde. Men han tok jo iallefall de vanlige testene med å se på bilde langt borte og fortelle hva han så. Så fikk han noen dråper i øynene som gjorde at han fikk store pupiller (var veldig ubehagelig for han å være ute i dagslys i noen timer etterpå disse dråpene uten solbriller),, så måtte han kikke inn i en maskin. Noen måneder etter var vi tilbake og da sjekket de med slike bilder igjen, med brillene på om han så alt som han skulle da. Om ikke jeg husker helt feil..
Ranveig R Skrevet 27. april 2010 #11 Skrevet 27. april 2010 Ja, det det gjorde dei den første gongen vi var der. Har ikkje gjort det seinare. Får høyre om det er aktuelt å ta det igjen, sidan synet vel KAN endre seg kjappare enn hos vosne, eller? Vi går til augelege tre gongar i året for å følge opp lappbehandling (han har veldig nedsett syn på høgre auget), så er spent på kva som skjer no i neste veke...
mozell Skrevet 28. april 2010 #12 Skrevet 28. april 2010 Hvilken styrke har barna deres på brillene? Sønnen min er veldig langsynt, har +9 på begge øynene. Vi håpte jo at det kunne bedre seg litt, men nå har det gått to år siden han fikk briller og er fremdeles på samme styrke (jeg regner med at de sjekker den hver gang vi er der, for han må titte inn i den maskinen) Kanskje det tar enda lengre tid før en eventuell endring skjer, ikke vet jeg. Men men. Vår største skrekk er i alle fall at brillene blir mobbegrunn på skolen, som det gjerne var da vi selv gikk på barneskolen - men jeg håper og tror at det i dag er såpass vanlig med barn med briller at det ikke legges noe videre merke til blant de andre ungene.
Ranveig R Skrevet 28. april 2010 #13 Skrevet 28. april 2010 Beklager "kupping" av tråden her gla*jenta, satsar på at du ikkje har noko imot det... Guten vår har +6,5 på venstre auget og +7,25 på høgre. Det blei oppdaga ved 3 1/2 år, då han hadde begynt å skjele. Sidan han gjekk såpass lenge slik hadde kroppen allerede undertrykka synsinntrykka frå høgre auget, så han hadde "SVÆRT redusert syn" på det auget sa augelegen. Men intens lappetrening var det litt forbedring frå september til januar, håpar på enno meir no når vi skal til kontroll i neste veke. Eg håpar og at synet skal bedre seg, det skjer jo at langsynthet går tilbake hos barn. Men akkurat no er det "nok" for meg om vi klarar å få tilbake synet på høgre auget. Skal ikkje vere FOR storforlangande heller ;o) Kollegaen til pappa har ein gut som var veldig langsynt som liten (huskar ikkje styrken, men det var meir enn guten vår), men det gjekk tilbake og som tenåring treng han ikkje briller i det heile tatt. I motsetning til deg, så er eg ikkje egentlig redd for at brillene skal føre til mobbing. Har aldri sett nokon tendenser til det i bhg (det er fleire som brukar briller der), ikkje når det gjeld lapp heller for den del. Nokre spørsmål frå andre barn har det vore, men guten vår forklarar veldig fint at han trener augene sine slik at han kan kjøre lastebil når han blir voksen.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 29. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 29. april 2010 Min har aldri blitt noe mobbet på skolen pga briller som jeg har hørt om iallefall. Det var det ikke i barnehagen heller. Jeg tror det har mye å gjøre med at det blir oppdaget så tidlig at barna blir vant med at noen barn har briller alt fra de er små så det er så vanlig. Føler når vi var unge var det så mange som fikk briller langt oppå barneskolen..
mozell Skrevet 29. april 2010 #15 Skrevet 29. april 2010 Ja jeg sitter med det samme inntrykket sånn sett, det går jo veldig bra i barnehagen. Håper og tror det går like fint på skolen. Må for øvrig beklage trådkupping jeg også, hehe....skal gi meg nå
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 29. april 2010 Forfatter #16 Skrevet 29. april 2010 Nei hallo da dere jenter!!! INgen beklagelse av kupping av tråd, det er bare kjekt når flere henger seg på en tråd.. Mye bedre det enn at ingen svarer.. Ikke gi deg mozell, heng på videre!!!! Ja det går nok helt fint på skolen. Og jeg tror også det er enklere å begynne på skolen med briller, for da skal det liksom være slik, enn de som får briller når de har kommet opp litt i alder, barna i b.hage vil gjerne også ha briller som de andre fordi det er kult. Når min fikk briller måtte kameraten gå med solbriller for de måtte jo være like:)) Det skjer ikke i skolealder. Barna har lettere for å komme med kommentarer da, som gjerne ikke er ment sårende men som blir det når det blir så mange av de og gjerne over lang tid.. Hvis noen spør min om hvorfor han bruker briller så blir han ikke lei seg, men svarer bare lett at han må det fordi han ikke ser så godt uten.. Og det tror jeg også er en viktig del av det. At det er åpenhet omd et fra første dag, og ikke blir slik tabu område og gjør det til en flaue ting. Brillene idag er jo også pene og tøffe alt etter som hva du vil ha, og det er jo også positivt.
mozell Skrevet 29. april 2010 #17 Skrevet 29. april 2010 Haha, det der med solbrillene skjedde her også en av kameratene i barnehagen kom da inn med solbriller på en dag, og ropte begeistret til gutten min "Se, nå har jeg også briller!" hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå