Gjest Skrevet 24. april 2010 #1 Skrevet 24. april 2010 Noen som har litt peling på det? Gutten min er 2,5 uke gammel. Han er veldig våken, spiser veldig godt, legger godt på seg og virker veldig fornøyd. Han har hatt veldig fin farge siden han ble født, og vi får mange kommentarer på at han er så brun.. Han har vært gulaktig på øynene en stund nå, men de nevnte ingenting på sykehuset om det. Han var gjennom den rutinemessige legesjekken der, og hun sa heller ingenting. Har regnet med at det skulle gå over seg selv, men nå lurer jeg på om vi bør få en lege til å sjekke for sikkerhetsskyld? Hva er egentlig vanlig og når bør man være obs?
husmus &2 Skrevet 24. april 2010 #2 Skrevet 24. april 2010 Hvis han er gul i øynene, så burde de da legge han under lys. Noe mer vet jeg ikke, men jeg husker vi ble advart mot gult i øynene forrige gang på Riksen.
Gjest Skrevet 24. april 2010 #3 Skrevet 24. april 2010 Ringte fødeavdelingen, vi.. De sa det ikke var farlig så lenge han spiste og la på seg.. Kunne visst sitte i i flere uker.. Hmm..
Snuppa! Skrevet 24. april 2010 #4 Skrevet 24. april 2010 Jeg syns gutten min var brun til han var rundt 4 uker. For å få bort gulsott er det viktig at de drikker mye, og det gjør jo gutten din, og han er våken, det er og ett tegn på at han ikke har så mye gulsott at han trenger behandling.
Fire småtroll Skrevet 24. april 2010 #5 Skrevet 24. april 2010 Tre av mine fire barn har vært så gule at de trengte behandlig, da har de vært så slappe at det har vært umulig å få i dem mat. De bare sover og sover, umulig å holde de våkne gjennom et helt måltid. Han som var minst gul lå i lyskasse bare et døgn, likevel måtte han vekkes flere ganger i hvert måltid, han tok puppen og sovnet. Jeg måtte f.eks skifte bleie for å vekke han også legge han til igjen. Han sovnet hele tiden så jeg måtte gjennom hele måltidene massere han i hånden og under føttene, rape han osv for å vekke han igjen og igjen. Tok en hel evighet bare å få i han mat. Han som var gulest måtte legges inn på nyfødtintenisven, bytte ut en del blod, få sondenæring og intavenøs væske i flere døgn. Han bare sov og var så slapp at han ikke klarte amme i det hele tatt.. Alle tre var gule i mange uker, men når slappheten slapp taket og de begynte spise godt til hvert måltid var det ingen fare lenger. Så lenge barnet ditt er våkent og drikker godt ville jeg ikke bekymret meg. Det er forresten samme lyset i lyskassene som ungen får hvis du legger det på innsiden av vinduet og lar det få sollys på seg
Gjest Skrevet 24. april 2010 #6 Skrevet 24. april 2010 Tusen takk for svar. Da skal jeg prøve å ikke bekymre meg! Hehe! Tror ikke det er noen fare, han drikker lett 150 ml til hvert måltid, og våkner hvertfall hver tredje time og vil ha mat både dag og natt. Han har våkenperioder på 2-3 timer av gangen, så tror nok han er en friskus. Da skal jeg prøve å ikke bekymre meg! Hehe!
Ranveig R Skrevet 24. april 2010 #7 Skrevet 24. april 2010 Eir hadde og gulsott som nyfødd. Ho var ganske "solbrun og fin" (sjå albumet "Eir" på fb) sjølv om ho låg godt under verdiane for å behandle. Ho sov over 20 t i døgnet, eg klarte ikkje å holde ho våken i meir enn 5 min ved kvar mating (prøvde det meste; fuktig klut, kle av ho, kitle ho i hendene, blåse på ho, osv, osv, utan at det hjelpte det spor), måtte derfor vekke ho annankvar time til å begynne med. Det tok vel mellom 3 og 4 veker før ho var "normal" i hudfargen. Det viktigaste eg skulle gjere for å hjelpe ho var å amme mykje, så avfallsstoffene blir skylt ut av kroppen. No som det er sol og greier skadar det heller ikkje å legge babyen ved vindauget, sollyset bryter som kjent ned bilirubinen i blodet )
Gjest Nabaat Skrevet 24. april 2010 #8 Skrevet 24. april 2010 Sønnen min var ganske brun og gulaktig. Alle trodde han hadde gulsott når de så på ham. Men han hadde ikke i nærheten av gulsott engang. Mens Maja, som jeg syntes så veldig rød ut - måtte ha lys. Hun bare sov, spiste ikke. Sov og sov og sov. Måtte lysbehandles i 2døgn. Tror nok sønnen din slipper det... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå