Ranveig R Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Lille skal begynne i same bhg som eldste til hausten. Ho fyller tre i november, eldste blir 5 i september. Eg fekk forespørsel frå bhg i dag om vi kunne tenke oss å ha dei saman eller på kvar sin base, dersom det blir slik at vi kan velge. Ha dei på same base: PLUSS * lille er engstelig av seg, og det vil vere ein trygghet å ha nokon ho kjenner i bhg (det er og grunnen til at ho skal begynne i 2010 i staden for 2011) * det vil bli lettare for alle med levering og henting * ungane vil ha same omsorgspersonar i bhg (er veldig fornøgd med dei på basen til eldste) MINUS * lille kan finne på å klenge på eldste Ha dei på forskjellig base: PLUSS: * alle basane har fellesareal både inne og ute, så ungane våre vil jo sjå kvarandre uansett * mindre sjanse for at lille kjem til å klenge på eldste MINUS * bhg-start kan bli vanskelegare for lille * har tenkt å melde meg som ringevikar i bhg når lille begynner (har jobba der før), og med ungar på to av seks basar blir det vanskelegare då eg vil unngå å jobbe på same base som ungane Eg heller mest mot å ville ha dei på same base, men er ikkje sikker. Har dåke med eldre barn erfaring med denne problemstillinga?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Mine var akkurat så gamle som dine er til høsten når de begynte i b.hage for første gang på begge to. Her kom søsken på hver sin base. Forsto det slik de hadde best erfaring med dette. Eldste min stortrivdes i b.hagen fra første dag og var sint fordi jeg måtte være med på tilvenning. Søstera som ikke var fylt tre enda var redd av seg, gråt da vi gikk fra henne om morgenen osv. Det ordnet seg med at da vi kom om morgenen så fikk lillesøster spise frokost inne hos storebror, og vi kunne gå smilende fra dem. Minus med å ha dem på samme avd: lille blir veldig avhengig av store. Begge blir avhengig av hverandre. Store føler beskytter trang og får kanskje mer ansvar enn det han trenger? Her førte det til at store angrep andre som han trodde kanskje ville gjøre lillesøstera noe. De to passet på hverandre og lagte eget språk og egne regler. De ble rett og slett for knyttet sammen. B.hagen var oppmerksom på dette og begynte å skille dem mer og mer. Noe som gjorde til at lillesøster fikk mange venner på sin avd, og vi kunne se selvtilitten kom omtrent over natten. Om ett år blir de skilt likevel, da eldste begynner på skolen. Pluss: Du trenger bare forholde deg til ett sett personal.
Ranveig R Skrevet 23. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2010 Ser heilt klart poenget ditt. Vi har forresten gått i open bhg saman heilt sidan før lille vart fødd (eldste går berre 60% i ordinær bhg og to dagar i open bhg saman med oss), og der er det ikkje problem med klenging. Lille ligg såpass langt bak broren, spesielt motorisk, at ho ikkje har mulighet til å følge hans tempo uansett. Det hender han lar ho vere med i leiken (når dei f.eks. treng nokon å putte i fengsel), men gir og beskjed viss han og dei andre store vil leike i fred. Som regel leikar lille saman med barn på eigen alder/same nivå uanvhengig av om broren er der eller ikkje. Så om det blir omtrent det same i ordinær bhg vil det ikkje bli store problem. Hmm. No blei eg usikker igjen.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 23. april 2010 #4 Skrevet 23. april 2010 Ja det er ikke lett. Hvor lenge kan du tenke på det? Barn venner seg jo fort til ting og godtar at ting bare er slik. Og så lenge b.hagen er obs så skal jo egentlig begge deler gå bra. Og som du sier, begge deler har både minus og pluss sider.
Ranveig R Skrevet 23. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. april 2010 Dei ville egentlig ha svar der og då. Eg sa nølande at eg trudde kanskje vi ville ha dei på same base, men reknar med at eg kan gje motbeskjed på mandag om eg ombestemmer meg. Eg spurte i bhg kva dei trudde der, men dei kunne sjølvsagt ikkje seie noko anna enn at det er så individuelt at det er umulig å svare på, + at eg kjenner mine eigne ungar best. Men dei poengterte og at lille blir jo yngst (eller i alle fall ikkje langt unna) på basen, mens eldste skal i førskulegruppe, så dei blir uansett skilt når det er turdagar og ulike aktivitetar. ARGH! Trur livet mitt hadde vore lettare om eg ikkje hadde lidd av uhelbredelig beslutningsvegring
Lene~mor til tre Skrevet 24. april 2010 #6 Skrevet 24. april 2010 Når mine gikk i barnehagen så gikk de alltid på samme avdeling men det var fordi de gikk i en liten barnehage som kun hadde felles avdeling for 0-6 år. Det gikk jo veldig greit og hadde alltid hverandre, minuset med det er vel at de da går "oppå" hverandre 24 timer i døgnet, merker godt at dem har godt av litt tid hver for seg også.
Verbena Skrevet 24. april 2010 #7 Skrevet 24. april 2010 Her fikk eldstemann bestemme om han ville ha lillebror på sin avdeling eller naboavdelingen når lillebror byttet barnehage for 1,5år siden. Han valgte da at de skulle være på samme avdeling og det har fungert stortsett veldig bra hele veien. Det har selvfølgelig vært perioder der de har vært litt leie av hverandre siden de da er mye sammen både i barnehagen og hjemme, men det har personalet vært oppmerksomme på og funnet på ting som har passet bare for en av de eller veiledet de inn i lek med andre! Og jeg som mamma har syntes det har vært fantastisk å bare forholde meg til voksne et sted når jeg har levert og hentet. Veldig kjekt å ha foreldresamtaler i et også, når vi har snakket ferdig om den ene ungen begynner vi bare på neste. =)
Ranveig R Skrevet 24. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2010 Takk for svar, Lene-mor og Verbena og. Har grubla og grubla, men trur nok at vi velger å ha dei saman, så sant det er mulig. Det er så fantastisk med eit forum som dette, der ein kan lufte tankane og dermed (kanskje) ende opp med å sjå klarare enn det ein gjorde til å begynne med. Det blir kjempespennande med to barnehagebarn, både gleder og gruar meg )
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 ja deilig å lufte anker med andre å få andre innfallsvinkler.. Da ble det samme avd? Du må holde oss orientert når de begynner om hvordan der går`?
Ranveig R Skrevet 4. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 4. mai 2010 Ja, eg har sagt at vi vil ha dei på same base om mulig. Skal holde dåke informert under vegs når vi får vite kva base ho kjem på, og sjølvsagt ved bhg-start til hausten )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå