TinaP Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Min sønn på 2 år har lært i barnehagen å si bang-bang og går nå rundt med alt fra pinner til fjernkontroll og peker med dem og sier "bang-bang". Kan ikke forstå hvor ellers han har det fra. Jeg har ingen aning om hvordan jeg skal håndtere dette. Skal jeg overse det? Skal jeg sette grenser og si at dette vil jeg ikke vite av? Eller skal han få lov og heller lære han å ikke "sikte på folk"? Hvordan gjør dere dette?
lille sprelle Skrevet 24. april 2010 #2 Skrevet 24. april 2010 har ikke kommet dit enda, og håper vi ikke gjør det, men jeg har jente, så jeg vet ikke.... Er det noe du vil at han ikke skal gjøre, så hadde jeg tatt tak i det umiddelbart. Være tydelig, men ikke for streng, for som du sier, så skjønner han det ikke. Har du mange andre ting på gang i fht oppdragelse, så hadde jeg drøyd det litt. Har selv en 2-åring som er svært flink ifht både å ikke søle og stort sett ikke gjør noe galt - det gjør at vi vel kanskje er "strengere" enn andre er med 2-åringene sine. Jeg tror det er viktig å velge sine "kamper". Er enig med deg i at det ikke er noen akseptabel oppførsel, særlig på sikt. Er han flink til å prate, så kan du jo spørre hvorfor han gjør sånt? Er det andre regler i barnehagen enn hjemme, så tror jeg nok han skjønner det også! Er i grunnen svært forbauset over hva et barn på 2 år kan skjønne og formidle jeg!
Ranveig R Skrevet 24. april 2010 #3 Skrevet 24. april 2010 Korleis du vil handtere dette, kjem sjølvsagt heilt an på sitt syn på saka... Eg hadde nok slått ned på det, skyting er det absolutt verste eg ser av "barneleik". Men eg er veldig usikker på korleis ein skal ta det med ein 2-åring. Vi har akkurat det same problemet, men her er guten 4 1/2 år, så det er mykje enklare å forklare. Eg har kjefta, eg har forklart at når nokon blir skutt kan dei bli død. Det har hjelpt litt, men det kjem stadig tilbake. Så no for nokre dagar sidan gjekk eg til det drastiske steg å gje beskjed om at neste gong han tar ein leike og "skyter" nokon med den, går leiken i bosset. Kanskje drøyt, men eg kjem absolutt til å gjennomføre det, det er som sagt det grusomste eg ser når storebror f.eks. "skyter" lillesøster. *GRØSS* Forresten så er guten vår veldig opptatt av brannmenn, brannbilar, brannslangar, osv, så når eg har sett at han har begynt å sikte på nokon (før han seier pang), har eg prøvd å snu det med å seie f.eks. "Oi, no var det jammen bra at brannmannen kom med brannslangen, for det brenner faktisk MIDT på bordet". Og då gløymer han at han hadde tenkt å skyte og blir fullt opptatt med brannslukking. Kanskje det kan fungere på eit såpass lite barn som guten din og? Lillesøster på 2 1/2 er i alle fall veldig ivrig når ho får vere med broren og leike brannmann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå