Gå til innhold

jobb og ny permisjon, HJELP!

Anbefalte innlegg

Jeg har ei lita jente som blir 1 år 1juni, det blir ca 15-16mnd i mellom våre to barn. Pga dette får jeg ikke jobbet meg opp de 6 av 9 mnd som mange sier at en må jobbe for å jobbe seg opp retten til permisjon(?) Denne permisjonen var ferdig 9april.

Jeg vil gjerne jobbe 100% den tiden jeg klarer på jobben min, men den er veldig fysisk krevende, og sjefen min bare antok at jeg skulle bli sykemldt. Så derfor får jeg ikke vakter, og ikke jobbet meg opp noe som helst!

Har kontrakt på en 100% stilling, noe som betyr at hun MÅ gi meg de vaktene jeg har krav på? å ta litt hensyn til at jeg ikke kan ta alle de tunge løftene? eller?

Jeg vet ikk ehva jeg har rett på elle ikke, ettersom jeg aldri har opplevd dette før. Noen som kan hjelpe? Jeg er veldig redd for at vi ikke skal få økonomien til å gå rundt pga manglende "innsats" på jobb ifra min side...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141765061-jobb-og-ny-permisjon-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du kontrakt på 100% så skal du selvfølgelig ha 100%.

Det er ikke noe sjefen din bare kan bestemme seg for å ignorere, du har også krav på tilrettelegging på arbeidsplassen.

Ellers ville jeg tatt en prat med nav for å høre hvordan de vil beregne ut permisjonen din denne gangen.

Lykke til!

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt:

sykepenger

foreldrepenger ved fødsel og adopsjon

svangerskapspenger

Hentet fra nav.no

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel

Hei.. Jeg er i samme situasjon som deg. Jenta vår blir 1 år i juni. Jeg er ferdig med permisjonen min i mai. Du har som nevnt ovenfor dette innlegget krav på permisjon på lik linje som sist. Vet ikke hva du valgte sist men kan si litt om min situasjon:

Jeg hadde 100 % permisjon og 80 % lønn. For at jeg skal kunne få dette igjen må jeg jobbe i 1 mnd. Jeg må vise en varig endring... Hvis ikke jeg klarer dette får jeg 80 % lønn av de 80 % som jeg får nå. På 80 % lønn får jeg utbetalt ca kr 17 000 og da vil jeg få 80 % permisjonspenger av disse. Det er bare når du begynner i ny jobb at du må jobbe 6 av de 9 site mnd.

Selv om du har en fysisk tung jobb så skal arbeidsgiver tilrettelegge for deg... Har du kontrakt på 100 % stilling, kan hun ikke gjøre annet enn å gi deg det.. Har du ferie til gode fra i fjor, kan du jo ta ut dette i 1 mnd. Det er jo en varig endring... jeg har avtale med arb.giver at hvis jeg ikke klarer å jobbe tar jeg ut ferie og sykemelder med ut svangerskapet..

PS! Har også snakket med Nav om dette og de har sagt at for dem kunne en varig endring være 1 dags arbeid (tolkning av loven), men denne tolkningen kunne de ikke pålegge arbeidsgiver. Så prøv å hold deg i jobb i 1 mnd, så ordner dette seg.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...