Gå til innhold

plutselig/akutt stamming...erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min på 2,5 år har plutselig begynt å stamme mye!

har holdt på nå i ca 1,5 uke. har hatt veldig godt språk og har vært mye lengre i språkutviklingen enn andre barn på hans alder..

hva har skjedd? blir meget bekymret!

har pratet med pedlederen i bhg og hun skulle kontakte logoped.men det tar sikkert evigheter...

noen med råd/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er antagelig noe som kalles treårsstotring og er veldig vanlig. Synes nesten det er litt rart at ped leder ikke nevnte det. Men det er jo fint om dere blir fulgt opp av logoped også i tilfelle.

Min gutt er 2år og åtte mnd og har akkurat gått gjennom en slik periode varte tre fire uker hos han. Vet ikke hvor lenge det er vanlig at det varer.

Skrevet

men stottring er ikke det i mildere form enn stamming?

jeg synst at han ikke klarer å si bokstavene/vokalene, og at d da kansje blir som stamming. men håper for guds skyld at du har rett:)

Skrevet

Jo, stotring høres ut som stamming. Forskjellen er at stotringen går over helt av seg selv:)

Skrevet

Når jenta mi var rundt 2,5-3 år begynte hun også helt plutselig å stamme, og det var ikke bare litt, men ekstremt mye. Hun har også alltid ligget langt fremme i språkutviklingen og snakket tidlig rent. Jeg ble også kjempe bekymret og kontaktet barnehagen. De sa at dette var et vanlig og kjent fenomen og ingenting og bekymre seg for. Det går over! Hos oss gikk det vel over etter en mnds tid. :) Ikke rett på barnet og la barnet bruke tiden til å finne ordene selv. Ikke heng dere opp i det hvis han stammer en stund før ordet kommer. Lat som ingenting.

Dersom man retter på barnet og hjelper ordene frem kan man forverre situasjonen og barnet får dårlig selvtillit.

Ta tiden til hjelp så går det så bra. Syns forresten også det var rart at ped.leder i bhg ikke har sagt noe om at dette faktisk er veldig vanlig.

Skrevet

akkurat slik som du beskriver det har vi det nå.

håper jo også at det går over av seg selv,men for å være på den sikre siden så skulle pedlederen kontakte logoped for observasjon..

Hun sa ikke at det er veldig vanlig nei...hmm.jeg visste ikke at det var det heller jeg.

vi venter på at han skal finne ordene selv når han prater,og prater rolig og langsomt med han.prøver å ikke stresse med situasjonen...

håper det går bra for det er slik som du sier det,ekstremt mye

Skrevet

Dette er helt normalt. Stotring kalles det, og oppstår gjerne i alderen 2,5 - 4 år.

Hun kan ikke ha så mye erfaring hun pedlederen, og heller ikke lest så mye om barns språkutvikling, for dette er veldig vanlig.

Det kan plutselig gå over, for så å komme tilbake for en periode.

Skrevet

Gutten vår var også ca. 2.5 når han fikk dette. Det var så ille til tider at han nektet å snakke i barnehagen. De andre barna "ertet" for det, så da nektet han plent. Ped.lederen der og en lege jeg kjenner mente at dette var normal stotring på dette årstrinnet, selv om jeg så absolutt ikke mente at han stotret. Han klarte ikke å snakke!! Jeg fant ut at han hadde veldig mye "på lager" han skulle ut med, for når dette ga seg etter ca. en måneds tid, snakket han som en foss igjen.... og sa ting som han aldri har sagt tidligere. Det eneste han klarte i denne perioden som han nesten ikke snakket i barnehagen var å synge. De sa at dette var et bra tegn, så kanskje det er noe å tenke på?? Hvis han synger uten å stamme, så er det ikke noe "galt" iflg. disse to.

Skrevet

han synger uten å stamme! håper dette er riktig da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...