X10ne Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Det sies at man skal introdusere en og en matvare slik at det blir mest mulig skånsomt for babymagen og at man lett kan luke ut hva babyen eventuelt reagerer negativt på. Men hvor mange ganger må babyen få en matvare før den kan godkjennes? Mener å ha hørt 10 dager, men vet ikke helt hvor jeg har det fra.
Mildemai09 Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 I heftet vi fikk på helsestasjonen om mat til spedbarn, så står det vel noe om hva som er anbefalt. Men dette er svært indivituelt, og vår helsesøster sa at det bare var å "kjøre på" med det vi måtte ønske av mat. Synes kunnskapen om mat og ernæring ikke er helt på topp på helsestasjonen, så en må finne ut en del selv. Få gode råd på barnemat.com (Margit Vea), som jeg ser andre også har tipset om i andre tråder. Vi har fått mange ideer hos henne i kombinasjon med det nevnte heftet fra helsestasjonen. Her startet vi med både grøt og grønnsaker samtidig, 1-3 dager før vi introduserte noe nytt. Både kjøtt og fisk fra 6. måned også. Det vi har opplevd reaksjon med var mango (rød i rumpa) og kiwi (små utslett rundt munnen), begge deler kom samme dag, så ingen tvil. Kiwi prøvde vi litt seinere, ca 9 mnds alder, gikk fint da, men vi er forsiktig med mengden. MEN hvis du/dere har noen allergier, ville jeg vært mer forsiktig. Vi ventet med egg til ca 7-8 mnd og har ikke introdusert skalldyr enda (venter til barnet er ca året tror jeg).
2romogKjøkken Skrevet 24. april 2010 #3 Skrevet 24. april 2010 Hei, vi går til utredning hos allergispsesialist for junior på 5 mnd. Vi har fått råd om å kun gi en matvare i 5 dager - da vil eventuelle senreaksjoner i form av eksem o.l ha gjort seg gjeldene. Etter 5 dager uten reaksjoner kunne vi være rimelig sikre på at det ikke kom en allergisk reaksjon. Om det er mye allergi i familien kan det være nyttig å holde seg unna allergener som soyaprodukter, erter, fisk (torsk) o.l. den første tiden. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå