Blomst90 Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Nå er det krise i leiren her.. Jeg vet at man må jobbe 6 av de 10 siste mnd for å få rett til foreldrepenger og jeg har jobbet så jeg har fått lønning hver 1. siden januar. Nå har jeg et opphold i jobb i hele mai pga overgang fra gammel jobb til ny, og får ingen vakter i ny jobb før juni. Mister jeg retten på penger pga dette oppholdet i mai? Jeg har lest at om jeg lar det gå mer enn 14 dager mellom hver jobbedag så har jeg ikke rett, så jeg begynner å bli rimelig bekymret. Samboer betaler bidrag for to stk, og vi har skuhøye utgifter, mer enn vi kan klare så vi får mye hjelp fra familie. Har vært i kontakt med Nav men pga hans høye inntekt får vi ikke hjelp tross i at utgiftene er enda høyere..Sånn kan det ikke forsette og vi begynner å bli rådville når vi gjør det vi kan får å få det til å gå rundt men det går ikke..! Det er krise her fordi vi ikke kommer til å klare å ta vare på vårt felles barn som ventes til høsten om jeg ikke får foreldrepenger..Hva kan vi gjøre ? Jeg har termin i november, og om jeg jobber fullt juni,juli,august og september + februar og mars så har jeg 6 mnd men ikke sammenhengende og på to forskjellige arbeidsplasser.. Vet noen om vi må komme til å søke om engangsstøtte, og kan vi ha rett på noe annen hjelp? Huff og huff dette stresser meg
Monique8 Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Arbeidsperioden trenger ikke å ha vært sammenhengende. Det er 6 av de siste 10 mnd før fødsel som gjelder, så da skal du ha rett på foreldrepenger i hht det "Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden." Så et avbrudd skal ikke spille noen rolle. Man kan jo jobbe seg opp de 6 mnd med flere forskjellige jobber om man vil, vikariater osv.
Mamma til BA08 og K10 Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Meld deg arbeidsledig og søk om dagpenger den måneden du ikke jobber så er du helt på den sikre siden. For såvidt jeg vet teller dagpenger også som inntekt. Gjorde hvertfall det når jeg var gravid sist i 2008 og hadde et opphold mellom 2 jobber på et par uker.
mammaløve Skrevet 23. april 2010 #4 Skrevet 23. april 2010 Forstår det som at om du jobber 50% eller mer i 6 av de ti siste månedene så har du rett til penger uansett om det ikke er sammenhengende. Men godt råd, meld deg som arbeidsledig for sikkerhets skyld
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå