Gå til innhold

Hva regner dere som en overkommelig gåavstand?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

til barnehege, butikk, treneing osv. hvor lang tid gidder dere bruke før dere velger bilen?

Og hvor mye latere har dere blitt etter dere fikk dere bil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15 min er helt overkommelig gåavstand synes jeg, men er det noe som haster hadde jeg selvfølgelig brukt bilen....

Skrevet

Det var mange innlegg om bil i dag? :-)

Overkommelig gåavstand til bhg og trening der jeg ville valgt å gå fremfor bil (med mindre det var veldig ufyselig vær) vil jeg si er opp til ca 1,5 km. Butikk kommer jo an på hvor mye en skal handle. Vi har en butikk et par hundre meter unna nå, men skal jeg handle for en uke så har jeg ikke sjanse å gå for og handle likevel. Må ha med handlevognen ut til bilen for å få med alt.

Generelt sett tror jeg det er enklere å klare seg uten bil når man bor sentralt og/eller bare har 1 eller 2 barn. Bor man usentralt og/eller har 3-4 barn + blir man mer avhengig av eget transportmiddel.

Skrevet

jeg bruker bil hvis jeg skal mer enn 200 meter

Skrevet

Jeg ville ikke hatt så leng vei til bhg siden vi har det travelt om morgenen, men jeg kan godt gå 15-20 min til en butikk.

Jeg går også ofte den ene veien til kjøpesenteret og bussen hjem. Dit bruker jeg 50 min en vei.

Ellers så går jeg en lengere tur annen hver dag når det er mannens tur til å legge ungene.

Jeg liker å gå og det er godt for kroppen.

Jeg må ta buss til jobben, men i stede for å ta to busser tar jeg en og går 15 min. Da får jeg litt ekstra trimm der.

Skrevet

Det avhenger veldig av hva jeg skal.

Vi kan godt gå eller sykle når vi skal til venner som bor 3-4 km borte, men bruke bilen når maxi skal på musikken, som er bare 1 km borte. Han spiller tuba, så er litt vanskelig å få det med på sykkel. :-)

Prøver å være flinke til å gå eller sykle. Men ser jo at i en travel hverdag er det lett å ta bilen.

Skrevet

Jeg går tur for å gå tur, men tar bilen hvis jeg skal noe bestemt...

Skrevet

Hvis været er noenlunde brukbart tar jeg ikke bil før det er snakk om mer enn 2 km. Ofte går jeg også mye over mye lengre avstander enn dette. Spesielt tåpelig synes jeg det er når folk ikke gidder å gå til trening. Det blir bare komisk. Også til butikken går jeg minst 1 km, selv om det skal bæres flere kg hjem igjen.

Skrevet

Kan ikke måle det i km eller tid, for meg har terrenget alt å si.

Bor ikke så altfor langt unna et stort senter, men har bare gått dit en gang og aldri mer. Avstanden er perfekt for en trilletur, men med de bakkene og omtrent ikke noe rett vei blir det heller bilen.

Så med bare bakker bør det ikke være langt, uten mye bekker kan jeg fint gå ganske langt.

Skrevet

Det er ille å se hvordan noen tar bilen bare de skal til butikken et par hundre meter unna. Eller hente barn i en barnehage en halv km unna. De lærer altså barna opp til bilbruk helt fra de er små. Går man til fots, blir det mindre stress, mindre forurensning, og man reduserer trafikkulykkene. Og så får man prate litt i fred og ro. Samt helt gratis trim! Noe man ellers betaler for i dyre dommer.

Skrevet

Og hvor mye betaler du så for å trene i en treningsstudio? Det er jo ved å gå oppover bakker man virkelig får muskeltrening. Helt gratis!

Skrevet

Det kommer jo veldig an både på tida en har til rådighet og avstanden. På morningen rekker vi ikke å gå til barnehagen med minsta siden vi er avhengige av å sende gutta avgårde til skolen. Så da blir det bilen for at vi skal rekke jobb.

Og som regel handler jeg såpass mye at det blir for tungt å dra på posene selv om det er 20 min hver vei å gå til butikken.

Det første året vi jobba etter studier hadde vi ikke bil. Klarte oss fint da, men vi hadde heller ikke unger. Jeg tok ikke lappen før eldste var året så jeg MÅTTE forholde meg til det å gå, sykle eller busse hvis jeg skulle noe. La på meg 10 kilo det første året jeg hadde lappen....

Prøver å la bilen stå dersom jeg kan, men oftest er det tida som gjør at jeg bruker bilen. Hektisk og travel hverdag!!

Skrevet

Barnehage: 10 min for meg (med ungene tar det da ca 30 min)

Butikk: Uaktuelt. Handler maks en gang i uka og klarer uansett ikke å bære alt på en gang.

Trening: ca 3 km. Da fungerer turen som grei opparming/nedgåing etter trening.

Jeg har blitt mye latere etter at jeg fikk bil, men har også fått mye mindre tid til slikt. Fikk bil og barn omtrent samtidig.

Skrevet

Så fælt å lære barna opp til bilbruk fra de er små :)

Vi lærer barna vaskemaskinsbruk fra de er små også vi. Syns det gjør hverdagen lettere enn å vaske klærne for hånd.

Skrevet

Tåpelig svar. Som om bilkjøring og vaskemaskinbruk kan sammenlignes. Men du tilhører vel dem som synes trafikkulykker, forurensning og manglende mosjon er helt greit.

Skrevet

Myyye latere siden jeg fikk bil:) Før var overkommelig gåavstand opp til 1 km før jeg begynnte å sjekke busstider o.l. Nå bruker jeg bilen til butikken 600 meter unna og til trening...Samme bygget som butikken... Flaut, når man tenker over det. Jeg trykker annonym jeg...:)

Skrevet

Hvorfor kan ikke det sammenlignes? Hvordan kan du trekke den konklusjonen ut av dette til at jeg mener det er greit med trafikkulykker, forurensning og manglende mosjon?

Skrevet

Fordi det er du selv som sidestiller bruk av vaskemaskin og bruk av bil, selvfølgelig! Tilsynelatende uten å skjønne at bilbruk og vaskemaskinbruk har helt ulike konsekvenser.

Skrevet

Jeg trekker paralleler, sidestiller ikke. Begge deler har en del felles konsekvenser. Men vi kan ta bort traffikkulykker.

Skrevet

Det går ut på det samme, enten du kaller det paralleller eller sammenligninger. Jeg ville selvsagt ikke være betenkt over bilbruken hvis den ikke hadde mange åpenbare ulemper av til dels alvorlig karakter, noe bruk av vaskemaskin faktisk ikke har. Men når jeg ser hvor utbredt bilbruken er selv på meget korte avstander, skjønner jeg jo at folk ikke tenker noe særlig verken på miljø eller ulykker. Penger kan de heller ikke være så opptatt av, bortsett fra hvis de kan handle "billig" i Sverige (og kjøre 20 mil ...).

Skrevet

Tre km hver vei er grensa mi hvis jeg skal gå, 8 km med sykkel :-)

Skrevet

når jeg studerte bodde jeg ca 7 km fra skolen hadde ikke bil og det gikk ikke buss, gikk frem og tilbake 5 dager i uka i 2 år.gikk også til butikken, med sekk, ca 3-4 km.

etter vi flyttet, er det over 1mil til butikk, jobb og trening, så nå bruker jeg bilen fliittig.

Skrevet

En halvtime er geit å gå. Skal jeg innom flere steder, er det ok å bruke mer.

Skrevet

En time på vinterstid. Når det ikke ligger snø sykler jeg helst.

Vi bor midt i Oslo, så bil til småturer fremstår egentlig ikke som særlig praktisk. Ikke nødvendigvis noe tidsbesparende i rushen heller. Bruker den helst til lengre turer eller ved innkjøp av store ting.

Skrevet

Regner med du sikter til meg siden jeg var den eneste som skrev akkurat dette? Vel, jeg er ikke i stand til å bære 7-10 fulle handleposer med mat et par hundre meter, i hvertfall ikke når jeg skal ha med meg 2-3-4 unger samtidig. Som nevnt så er det fort anderledes når man er mange. Vi må storhandle, og jeg vil se den dibberen som hadde klart å bære alt vi kan kjøpe inn til en uke 300-400 meter i en en-gang ;-) Derav, bilen er nødvendig da. Til bare 1-3 fulle poser går jeg, men det er jo bare når vi fyller på litt underveis. Full handling blir det mer av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...