Gå til innhold

Naboens trær :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes der en lov som sier noe om hvor store trær naboen kan ha?!

Naboen vår har nemli en hel skog forran huset vårt (bak hans eget hus).

Så derfor lurer jeg på om der ikke finnes en lov som gir meg rett til å hugge ned skogen hans :)

Alle trærne er 10 - 20 meter høye, om ikke høyere og står tre fire meter fra tomtegrensa...

Jeg vil ha sol på platten min!!! Jeg trenger all solen jeg kan få!

For å ikke snakke om utsikten... Jeg har hørt der skal være ett hav der nede forbi skogen, men har aldri sett det :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glimrende!!!

TUSEN TAKK :):):)

Skrevet

Husker jeg rett kan ikke naboen ha høyere trær en gange 1 eller 2 meter fra den avstanden den står fra tomten.... om jeg klarte å forklare meg rett. Altså står treet en meter fra gjerdet, kan ikke treet være høyere enn 1-2 meter..... For at naboen skal kunne ha trær på 20 meter, bør de stå minst 10 meter fra gjerde......! Vi hugget ned naboen store flott bjørk, men den skygget for hele hagen. (Sto omtrent inne i gjerde). Vi mistet sola i 1300-tiden og det er litt surt. De skal vel i utgangspunktet fjerne trærne på sin bekostning, men i vårt tilfellet betalte vi, beholdt veden og fikk en til å gjøre det billig! OG naboen nektet ikke. De visste kanskje at de ikke hadde sjanse heller. Men de har fortsatt 5-6 trær igjen, men de står ikke sånn til at de skygger. Kun masse løv om høsten :(

Skrevet

Grannelova regulerer dette. Trær som står på gensen kan være 2 meter. Ellers gjelder normalt 1:3 regelen. Står det 1 meter fra gensa kan det være 3 meter. 2 meter gra grensa 6 meter osv. I tillegg sier vel den samme paragrafen noe som særlig ulempe eller fare, og det er jo et definisjonsspørsmål...

Skrevet

Fare... Så da kan jeg si at han må hugge det treet fordi det holder på å dette inn i hagen vår (særisøt... Det står på skjeiva og rota e på tur opp) og kan treffe mini på en solværsdag :P Hihihi... Bra!

Men kjenner jeg naboen rett så må vi vel hugge skogen skjøl og fjerne veden.... :( Skal gladelig gjøre det!

Haha, naboen bak oss igjen har klaget på våre grantrær "de skygger for hans solplatt" Hihihi...

Skrevet

Vil bare fortelle om en rettsak for en tid tilbake, der hvor ene huseier hadde hugget ned et par trær som var naboen sine.

Etter rettsaken måtte han som hugget, betale naboen som eide trærne 100 000,- i erstatning.

Så hva enn du gjør, ikke gå i gang med å hugge ned trærne hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...