Gå til innhold

Noen her som IKKE tar folat?...Bevisst/ubevisst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå valgt å kutte ut denne folaten for andre gang. Jeg blir så uggen av den. Har gått uten 3 dager nå, og merker veldig forandring på kroppen min. Er 7+1 i dag, begynte på folaten i 4+5 da jeg ikke hadde brukt folat i pp pga sterke bivirkninger. Men følte liksom jeg MÅTTE da jeg først var blitt gravid.

Det jeg stiller meg skeptisk til er dette med at kroppen bruker en stund på å bygge opp et stort nok "lager" til at folaten kan gjøre jobben sin. Noen som veit noe om dette?

Legen min sa at folaten kom i fokus for 10 år siden, og før den tid var det ikke vanlig å ta dette som tilskudd.

Veit jeg tar en risk ved å droppe folaten, men orker ikke gå rundt å føle meg mer dårlig enn nødvendig....

Noen andre som heller ikke tar folat? Hva er deres begrunnelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har tatt d kanksje en uke fra 3-4uker på vei..

haddestore problemer med å svelge dem da. nå er jeg kjempe kvalm hele tiden og klarer rett og slett ikke få de i meg, jeg brekker meg og pillene kommer opp igjen..

har dårlig samvittighet,men tok ikke med 3åringen. så da tenker jeg at jeg skal ha dårlig samvittighet for d også?? da d ikke var noen som opplyste om dette.

er nå over 9uker og tar altså ikke..

Skrevet

Takk for tilbakemelding - og gratulerer med novemberspiren :)

Når det gjelder 3åringen din som du ikke tok folaten med - har han fått noen svakheter/skader av det?

Skrevet

Hei

Det er vel for å unngå ryggmargsbrokk man tar folat?

Alle anbefaler å ta det så det er nok lurt. Kanskje du etterhvert ikke er så dårlig og klarer å få de ned..Du kan jo høre på apotek om de kommer i annen form enn piller. Kanskje kan de knuses, blandes i mat osv.

Det er anbefalt at du tar folat allerede før du blir gravid så og de tre første mnd så....

Både jormor og lege har spurt meg om jeg tar folat så.....

Skrevet

hehe leste nå det jeg hadde skrevet, ble mange så så så der hoho. Jaja, så kan det gå.

Går nok bra!

Skrevet

Du som planlegger graviditet eller som kan regne med å bli gravid, anbefales et daglig folatinntak på 0,4 mg.

FOLAT

Det anbefales at alle kvinner som planlegger graviditet tar folat, aller helst fra før svangerskapet, og frem til fullførte 3 måneder av graviditeten.

Lukkingen av ryggmargen skjer tidlig i svangerskapet. Dersom du ikke har tatt folattilskudd før graviditeten, er det derfor viktig at du kommer i gang med tilskudd så snart som mulig når du får vite at du er gravid.

Resten av svangerskapet: Det er de første ukene i svangerskapet at det er ekstra viktig med folat. Men også gjennom resten av svangerskapet og i ammeperioden kan det lønne seg å ta folattilskudd.

FOLAT-RIK MAT

Til dere som ikke får i dere folat pillen-spis folat-rik mat!!!

Dypgrønne grønnsaker, som for eksempel spinat og brokkoli er naturlige kilder som inneholder mye folat.

I tillegg finnes folat blant annet i kjøtt, lever, egg, grovt brød og andre kornvarer, tørre bønner og sitrusfrukter.

Jeg har skrevet om dette på bloggen min :)

www.vimsagriperdagen.blogg.no

Ha en fin dag!

Skrevet

Takk for svar Vimsa :)

Men....jeg har snakket med endel "eldre" folk som i dag har voksne barn. De ble aldri anbefalt noe folattilskudd. Og da spurte jeg dem om de visste om mange med ryggmargsbrokk - de så spørrende på meg og lurte nesten på hva slags sykdom det var....

Derfor stiller jeg meg også litt kritisk hvorfor det nå er blitt så stort fokus på det. Var det veldig mange flere tilfeller med dette(ryggmargsbrokk) før eller er dette noe handelsstanden(les:apotekene) har stelt i stand for å få nervøse gravide til å handle mer tilskudd?

Jeg skulle tro at dersom man har et normalt godt kosthold så får man i seg de nødvendige næringsstoffene man trenger?...

Skrevet

hei;

her skal du høre min historie....

i fjor september skulle jeg på ul i uke 19.. (rutinemessige ul)..

og der viste det seg at barnet (lille gutten) hadde ikke fått lukket igjen hodetskallen.. dette skyldes folat mangel... det var det verste nyheten jeg noen gang hadde fått... så det ble sen abort 3 dager senere.. han var ellers frisk og meget aktiv... man han ville ikke ha overlevd dette...

jeg tok da folat i ny og ne.. for jeg var sinnsykt dårlig.. tanken på å putte noe i munnen gjorde meg enda mer kvalm...

nå er jeg 13 uke og tar fortsatt folat.... denne gangen tar jeg 4 mg.. redd det samme skal skje igjen... jeg tar altså 10 dobbelt... etter legens anbefaling...

skal på ul på riksen i neste uke.. grue meg som bare det.....

jeg tør vell ikke noe annet enn å ta....

men jeg vet også om folk som ikke har oppdaget at de er gravide før langt uti svangerskapet,og ungen er frisk som bare det....

Skrevet

Hei jigær82,

og tusen takk for at du delte historien din. Dette med folat og at det helst skal tas FØR man blir gravid: slik jeg har forstått det er fordi kroppen trenger tid til å bygge opp et stort nok lager til at det har noen funksjon. I tillegg dannes nevralrøret veldig tidlig i svangerskapet - og da skjønner jeg ikke hvorfor man skal fortsette med folat videre i graviditeten? Hvordan reagerer kroppen din på en så ekstremt stor dose folat?...

Skrevet

Jeg hadde hyperemesis ( ekstrem svangerskapskvalme) i 7 av 9 mnd under siste grviditet. Kunne ikke fallt meg inn å ikke ta folat likevel. De genene dette medbrakte for meg, var utrolig små i forhold til den risikoen dette kunne medført for mitt ufødte barn. Jeg hadde aldri klart å leve med konsekvensen av å ha et barn med ryggmargsbrokk fordi jeg satte meg selv foran.

Skrevet

Bare lurer på hvordan man klarte seg før i tiden, og hvorfor dette er kommet i så sabla fokus de siste 10 årene.

Skrevet

hei igjen =)

kroppen min tar det helt fint.. folat er ikke skadelig for kroppen i det hele tatt... folat er en vannløselig B vitamin... skiller seg fort ut igjen =)

jo da før i tiden klarte kvinner seg godt uten folat og ul og andre div ting og tang....

jo mer man vet jo mer skal man bekymre seg.. spes i den tiden man er gravid..=/

faktisk allerede i uke 9 kan man ta ul for å sjekke om alt er vell m fosteret... jeg var der i forrige uke, siden jeg hadde et uhell sist... klare liksom ikke å slappe helt av....

men heldigvis skal vi på en sikkerhetskontroll som sagt i neste uke.. tror jeg kan begynne å senke skuldrene litt ned etter den timen...

btw vet åssen du har det.. det er helt grusomt å plages med kvalmen..

god bedring =)

Skrevet

Hei igjen,

og tusen takk for oppmuntringen. Jeg er veldig enig i det at dette informasjons"presset" vi gravide er under kan for mange være til mer ulempe enn glede.

Vi skal på UL når jeg er 9+1, og da vil de vel kunne tyde om embryoet har tatt noe skade av at jeg kuttet folaten etter to uker?.. Var du på UL forrige uke? Veit du om det er noe som også ligger sterkere i familien deres dette med ryggmargsbrokk?

I dag har jeg faktisk kost meg for første gang siden jeg begynte med folaten(sluttet vel med den nå på tirsdag). Så får heller folk kalle meg egoistisk, men jeg kommer ikke til å innta mer folat i dette svangerskapet.

Gjest H to the Izzo
Skrevet

Jigær82,

Takk for at du tok deg til å dele dette med oss. Det må ha vært en vond opplevelse, og jeg føler med dere. Vi trenger dessverre sånn påminnelser innimellom så vi husker på hvorfor det er viktig å ta folat o.l. når vi er gravide. Jeg er glad dere venter barn igjen, og håper alt går bra denne gangen.

RWH,

Vi vet mer om hvorfor folat er viktig i dag enn vi gjorde for ti år siden p.g.a. forskning. Snakk med legen din om det om du fremdeles ikke tror du trenger å ta det.

Skrevet

Jeg tror kanskje du skal tenke på at forskningen antakeligvis har kommet ganske mye lengre i dag og at det kanskje er derfor legene er mer på for at vi skal ta det nå - mens våre mødre ikke fikk beskjed om det. min mor har sagt til meg at hun ikke fikk halvparten så god oppfølgning, samt ikke fikk noen beskjeder på hva som var farlig/bra å spise i perioden man er gravid.

jeg vil tro fokuset på det er større nå fordi man har mer kunnskap om hvordan ting påvirker fosteret når man går gravid.

jeg har tatt folat hele tiden, og legen min sa at det var veldig bra. han sa jeg skulle ta det frem til jeg var ferdig med uke 12, ettersom fosteret visstnok har utviklet det den trenger folat til innen da. for å være på den sikre siden er det vel bedre å være litt kvalm det første trimesteret?

lett for meg å si som ikke har noen plager men..

håper du velger å ta folat :)

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake på folaten, jeg skal nok heller legge opp til å spise mye mat som er rik på folat.

Lykke til dere andre.

Skrevet

Barnet vokser ikke opp/er ikke levedyktig hvis det får ryggmargsbrokk. Er vel derfor den gamle du spurte aldri hadde møtt noen som har denne sykdommen..

Har en venninne som mistet et barn i 5. måned pga av dette , så er nok ikke så uvanlig som du vil ha det til. Er nok også en grunn til at helsemyndighetene anbefaler alle som planlegger graviditet å ta folat. Også fordi at dette er en enkel og sikker måte å forebygge ryggmargsbrokk på.

Syns det er litt egoistisk av deg å droppe å ta tilskuddet når du vet hva konsekvensen kan bli, MEN hvis du er bevisst på å spise folatrik mat får du det vel i deg via kosten i stedet.

Skrevet

Det er forresten ikke handelsstanden (apotekene, som du påpeker) som har bestemt at dette skal anbefales for å selge mer, er vel ikke der den store inntjeningen ligger akkurat. Dette er en anbefaling fra norske helsemyndigheter.

Skrevet

Barn kan utmerket leve opp selv om det får ryggmargsbrokk! Jeg kjenner og har møtt flere som har denne skaden. Eneste er at de er avhengig av krykker eller rullestol, men de har ett bra liv for det om .

Skrevet

Man kan jo spise mat som har høyt folatinnhold da, hvis man blir dårlig av tablettene.

Husker ikke hvilken mat det er snakk om akkurat nå, men mener det var ganske vanlige ting. Er bare å google det.

Skrevet

Etter å ha forsket på det har de vel vel funnet ut at noen sykdommer kommer av folatmangel. Generasjonene foran oss både drakk og røykte under svangerskap, men det er vel også bevist at er uheldig for barnet. Det var flere som mistet barna siden før i tiden enn nå. Men det ble sjelden snakket om.

Ikke hadde de barna sikret i bil heller ;)

Besteforeldrene til disse barna stiller seg nok undrende når vi sier at vi ikke skal spise rå laks osv heller. Ikke skal barn under et år ha honning heller.

Poenget er at det kan gå galt...fordi det har i noen tilfeller gått galt før. Bedre føre var, enn.....

Skrevet

ja var på ul i forrige uke.. ei helt ukjent lege for meg.. hun var av utenlandsk opprinnelse og det stod overlege på kortet hennes..

så fort når vi gikk inn tenkte jeg at ja nå er jeg i trygge hender...

legen visste hvorfor vi var der,samt om våres forrige svangerskap...

hun så hodeskallen og ryggmargen og mente at alt så bra ut.. så da ble jo selvfølgelig jeg og samboern glade...

så sier hun plutseli: men jeg kan ingenting om nakkeødem.. for jeg har bare vært ei uke i praksis på ullevåll... og da gikk gleden bort i gjen... usikkerheten kom... syns hun kunne ha spart seg for den kommentaren... hun som visste hva vi hadde opplevd tidligere.. jeg har fått helt angst for ul... like det liksom ikke lenger... sikkert fordi jeg har opplevd no negativt med det... desverre...

selv om jeg mista i uke 19.. og dem sier at fosteret ikke er levedyktig før i uke 24.. så følte at jeg hadde mista et barn.. barnet mitt.. det var meget tungt... oxo føde... vaginalt... sterke minner-vonde minner.....

dette er faktisk første gang jeg skriver om min opplevelse ... men godt å få det ut innimellom.. hadde jeg hatt "nok" folat inni kroppen min.. ville jeg nå hatt en gutt på 2,5 mnd ...

jeg vil alltid ha et barn for lite.....

nei ingen i familien våres har noe barn med misdannelser.. trukke det er arvelig heller...

prat med din lege når du er hos han....

Skrevet

hei igjen:)

nei han har så absolutt ikke tatt noe skade av d:) sunn og veldig frisk gutt, bra svangerskap. vond, men normal fødsel.

ser jo at man helst skal ta. føler for min egen del at d er for sent nå. er rundet ti uker. er viktigst før man blir gravid og de første ukene. så bra og ta etter d..(til 12 uker) så jeg dropper d å begynne igjen.

spiser mye brokoli, spinat og leverpostei, grovt brød og knekkebrød.

lykke til:):)

Skrevet

HI:svaret mitt på d du spurte om kom midt inni her:)

Skrevet

Jeg satt på venteværelset hos gynekologen min og leste PULS´s nyheter som vises på en TV skjerm der.

Der stod det faktisk at undersøkelser hadde vist at de som tok folattilskudd hadde ganske mye større sjangs for å få KREFT senere i livet....

Jeg holdt på å ramle av stolen. Jeg har selv forøkst å bli gravid i lang tid og har da som flink pike spist folattilskudd så det har kostet...Nå er det helt stopp på det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...