Gå til innhold

Hva er mitt beste alternativ? Vær så snill og hjelp :)

Anbefalte innlegg

Hei

Det går ikke så bra på jobben min, og de er nødt å gjøre noe for å spare penger. Jeg er gravid med desemberbarn i magen, det vil si jeg går ut i permisjon i november. Har jobbet 80 % i hele år.

Sjefen har spurt meg om jeg kan gå ned til 50% fra neste mnd.

Da vil jeg ha jobbet 50% de 6 siste mnd.

Hvis jeg sier nei, kan jeg jo bli sagt opp. Det vil si at jeg må gå arbeidsledig de 3 siste månedene. Jeg tror jeg har krav på foreldrepenger uansett siden jeg har jobbet i 6 av de 10 siste månedene. Og dersom man går på dagpenger, vil de regne ut fra de 6 beste månedene. Så hvis jeg har forstått det rett, vil jeg få det samme som jeg har nå i permisjonstiden.

Jeg vil se meg om etter en ny jobb også, men kommer nok til å si det som det er mht magen, så det er ikke sikkert noen vil ha meg.

Er det ikke nesten bedre å miste jobben enn å gå ned til halv stilling?

Jeg tenkte å foreslå at jeg jobber som nå i 6 mnd og så kan jeg stikke frivillig. Dersom det ikke går, er det bedre for meg å bli permittert i noen måneder nå, og jobbe normalt de 3 siste? eller er det ett fett? Litt av en situasjon, må prøve å komme ut av det på best mulig måte! Blir kjempetakknemmelig hvis noen gidder å lese dette og gjerne komme med et forslag til meg :)

Fortsetter under...

Ikke gjør noe. Fortsett i 80% og NEKT å gå ned til 50.

Du er gravid - de må ha en VELDIG god grunn for å si deg opp da.

Så for guds skyld ikke gjør noe du vil angre på. Du står veldig sterkt når du er gravid.

Har snakket med sjefen, og fortalt at jeg er gravid og derfor vil ha vanskelig for å finne ny jobb, og ikke kan gå ned i stilling frivillig.

Tror det blir til at de sier meg opp 50 %. Jeg har egentlig 100% stilling, men har jobbet 80 % i år likevel. Men har kontrakt på 100. Så da har jeg vel hvertfall krav på og få dagpenger for resten? Oppsigelsestiden vil vel gjelde, så da blir det snakk om 3 mnd med 50% jobb og 60% dagpenger av de resterende 50%. Det skal nok gå på et vis.

Skal ta en tur og høre med Nav på mandag hva som gjelder. Ikke lett dette her!

• 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...