Nangiliama Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Jeg skal i dag på ekstravakt på det stedet jeg skal ha sommmerjobb. Sønnen min er straks 7mnd, og har fått fast føde i bare fire uker, og krever derfor en del melk. Det jeg lurer på er om jeg kan benytte meg av ammefri for å pumpe meg mens jeg er på jobb, eller om jeg må benytte lunchen til dette? Ser for meg at det blir litt tullete å sitte og spise matpakke med brystpumpe og styr... Jeg ringte lønnsavdelignen nå for å høre, men fikk bare til svar "At det var da alt for drøyt, ekstravakt - ammefri! Verste hun hadde hørt.." Smerte.. lurte jo ikke på hennes personlige mening... Men det blir en annen diskusjon.. Jeg hadde bare tenkt å ta en pumpepause - eller evt to, og ikke bruke to hele timer... Selv om dama ikke har noe med det uansett.. Noen som vet om jeg kan dette? Litt synd å bli trekt i lønn dersom jeg har krav på betalt tenkte jeg:)
Gjest ->>- Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Du har rett på ammefri, men ikke nødvendigvis lønnet - det kommer an på tariffavtalen din. De kan forlange legeerklæring på at du ammer.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Tror kanskje jeg ikke hadde valgt å benytte meg av den rettigheten dersom dette var et sted jeg ønsket å jobbe en del fremover. Ellers er ikke betalt ammefri noe man har krav på, men man har krav ubetalt ammefri. Om det finnes restriksjoner i forhold til ekstravakt vet jeg ikke.
Gjest Skrevet 23. april 2010 #4 Skrevet 23. april 2010 Med mindre du jobber i stat eller kommune er det ganske sannynlig at du får trekk i lønn. En grei måte å gjøre det på er å levere en erklæring fra legen på at du ammer og si ifra at du for eksempel trenger en halvtime/20 min i forbindelse med lunsjen til å få tømt brystene med pumpe, hva enn du faktisk trenger for å ordnet med melka. Det har jeg gjort og det trengtes faktisk her i gården for å unngå tette melkeganger og brystbetennelser.
Makko med to små gutter Skrevet 23. april 2010 #5 Skrevet 23. april 2010 Du har krav på ammefri, men kanskje ikke med lønn. Fast ansatt eller ikke. Og du må ikke tro at det går bra å la være å tømme brystet fordi det bare er en dag eller to. Det kan lett føre til tette melkeganger og brystbetennelse. Jeg begynte på jobb når mini var 6mnd. Jeg pumpet i lunsjen. Først 15min lunsj med gutta, så 15min pumping (hadde dobeltpumpe så fikk pumpet 400ml på 10-12min). Kom som regel opp på kontoret før flertallet var ferdig med lunsj.
Mammarama=) Skrevet 23. april 2010 #6 Skrevet 23. april 2010 Jeg har nettopp begynnt å jobbe etter permisjon, lille jenta er 9,5mnd.. Jeg jobber i kommunen, og har fått en time å disponere sånn det passer driften og mitt behov hver vakt... Da kan jeg enten begynne litt senere, eller gå hjem litt før.Eller reise hjemom å amme midt i vakta.. Er det veldig travelt pumper jeg... Tror jeg er ganske heldig...
erteposen + 4 Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Du har krav på det uten lønn, og de kan kreve attest fra lege. Jeg hadde nok ikke spurt etter ammefri for en ekstravakt eller om jeg ønsket å jobbe der noe i framtida. Det kan virke litt storforlangende av en ekstravakt å kreve ammefri, selv om du har krav på det. Der jeg var fast ansatt fikk jeg ammefri uten lønn, men valgte å ikke ta det ut og heller pumpe/får besøk i lunchen. En annen gang arbeidet jeg kortere tid, staten, og denne gangen holder gutta fint uten selv om jeg er borte et par timer (8mnd).
Gjest Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 Men rakk du virkelig å både spise og amme/pumpe på 30 min? Jeg har aldri klart det på under 45 min jeg :-(
Makko med to små gutter Skrevet 23. april 2010 #9 Skrevet 23. april 2010 Japp med dobbeltpumpe gikk det helt fint! Det går mer enn dobelt så raskt enn ved "enkelt pumping". Hadde jeg skulle amme hadde det gått lenger tid, mini var skikkelig treg!
erteposen + 4 Skrevet 23. april 2010 #10 Skrevet 23. april 2010 Det gikk greit å gjøre det for meg. Jeg klarte til og med å spise:) Det er flott å stå på krava, men det er ikke alltid like klokt.
Gjest Skrevet 23. april 2010 #11 Skrevet 23. april 2010 Hvis man rekker det i lunsjen er det jo supert. Selv med dobbeltpumpe hadde jeg aldri rukket det, men så er utdrivningen min supertreig når jeg pumper da. Lykke til HI, jeg synes du bør være fleksibel ovenfor arbeidsgiver og prøve uten ammefri i starten :-) Det høres jo ut som om det fungerer greit for mange mødre!
barbalib har to fine gutter Skrevet 23. april 2010 #12 Skrevet 23. april 2010 Jeg synes du skal ringe jobben din og få et ordentlig svar, jeg. Det er ikke noe galt i å undersøke hvilke rettigheter man har.
Nangiliama Skrevet 24. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 24. april 2010 Jeg var på jobb i går, og de vet jo fra før av at jeg har en liten en.. Hadde emd meg pumpa og brukte ca 20min èn gang for å få tømt brystene når sprengen meldte seg som verst. Trengte ikke si fra siden sjefen av seg selv gav de andre beskjed om at hvis jeg ble borte litt så var
Nangiliama Skrevet 24. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 24. april 2010 (der klarte småen å poste før jeg var ferdig;)) .. det bare fordi jeg måtte pumpe siden jeg hadde en liten hjemme. Jeg fører nå på timelista hvor mye tid jeg bruker, så får de bare trekke lønn hvis de vil.. Skjønner ikke helt hvorfor det er sånn fy å benytte seg av ammefri? Er det mange som misbruker rettigheten eller? Kjenner at her i gården er det helt nødvendig, men jeg tar ikke ut emr tid en strengt tatt nødvendig likevel.. og jeg nekter å bruke lunchen til å sitte alene på et rom og pumpe og spise maten min.. På en måte kan jo jobben la være å gi meg ekstravakter hvis det er så ille at jeg pumper meg mens jeg er på jobb.. Men sånn helt sant, hvorfor er det sånn fy å bruke ammefri? Syntes det virker som om det er en negativ greie.. Hvor gammel må ungen være for at det skal være greit? (Vil ikke krangle, jeg bare lurer...!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå