Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Bf vil ha 50/50, noe jeg ikke vil ha. Bare lurer på hvor ofte det hender at det kommer igjennom? Burde jeg bare si ja til det selv om jeg overhodet ikke vil? Med tanke på at begge foreldrene skal stilles helt likt nå om dagen. Så det ikke bli noen rettsak. Bf har masse inkasso og skylder mav og meg penger for 2år i barnebidrag, så det er nok for å slippe å betale barnebidrag som er en grunn til at han skal ha denne ordningen.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Hvorfor vil du slippe rettsak? Sansynligheten er stor for at han aldri vil la det gå så langt og at du vil vinne om du satser. Jeg hadde tatt kontakt med en advokat for råd, ikke dib. Dessuten ville jeg ikke ha skrevet under på noe jeg var i mot.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Dersom saken havner i retten, er det for det første mulighet for at dommeren idømmer 50/50. Det er nå en lovendring som muliggjør dette (og som nok er rettskraftig før din sak kommer opp). I tillegg har man også kunne idømme 50/50 nå også - ved å tilkjenne den ene hovedomsorgen, og den andre samvær tilsvarende 50%. Dommeren kan også idømme en helt annen samværsbrøk. Far kan bli tilkjent hovedomsorgen, og du alt fra 10% - 50% samvær. Det samme gjelder naturligvis nok for far. Det er flere og flere fedre som vinner frem i retten. Hele poenget er at dersom dere velger å kjøre dette rettslig, mister dere kontrollen over utfallet. Det er noen andre enn dere som bestemmer. Derfor bør dere søke å finne en løsning dere imellom. I tillegg er rettsaker dyre. Du bør minimum regne 60.000 - 80.000 i egne saksomkostninger. I tillegg kan du bli idømt motpartens omkostninger, samt utgifter til psykologisk sakkyndig. Med andre ord må du være klar over at saken kan komme til å koste deg 250.000 kr. Hva som er fars motiv for at han ønsker 50%, vet du ikke noe om. Mulig det er å slippe barnebidrag, men det vil rettsoppnevnt sakkyndig finne ut av ganske raskt. Fars dårlige økonomiske situasjon vil ikke direkte spille inn på utfallet av saken. Det er totaliteten i begrepet "barnas beste" som rår, og dårlig økonomi er skjelden vektlagt i retten. Mvh Advokat med spesialisering i familierett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå