lionking Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Hei! Jeg og kjæresten har lenge planlangt å starte prøvingen i mai. Jobber til vanlig fulltid, men nå har det seg sånn at jeg slutter i denne jobben i juli og begynner samtidig i en ny full stilling (1 års vikariat). Hva om jeg blir gravid i mai, og blir sykemeldt pga. kvalme i juni/juli? Hva har jeg da krav på av sykepenger? Og hvordan blir det med den nye jobben?
gakkeliten Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 vet at du må jobbe 40 dager før du har krav på sykepenger, men om det gjelder ved ny jobb også, aner jeg ikke. Kanskje dere skal utsette prøvingen til du er begynt i den nye jobben, slik at du ikke mister pengene du trenger?
Totette88 Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Legen bestemmer om du ikke kan jobbe,så blir du sykemeldt så blir du sykemeldt. Folk kan ikke for at de blir syke. Du har opptjent sykepenger der du jobber nå, så nav vil rekne ut gjennomsnittet, noe som i ditt tilfelle er 100 %. Så blir du sykemeldt å du jobber 100 %,vil du få samme utbetalt. Har vært gjennom dette selv så vet hva det går i :-) Jobbet også løst på frie vakter i kommunen. Da jeg ikke hadde fast jobb,tok de gjennomsnittet av de beste 6 mnd av de 10 siste mnd. ALT du jobber er opptjening til sykepenger/foreldrepenger. Om dere blir gravid nå, å du er så uheldig å bli sykemeldt gjør det ingenting! Du må IKKE ha jobbet i 40 dager for å få en sykemelding,pga du har jobbet før stillingen, du jobber nå. De 30-40 dagene er for folk som ikke har jobbet innen 3 år. Du sitter fint i det, med de 100 % :-) Lykke til!
lionking Skrevet 23. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2010 Takk for svar:) Æsj, har virkelig ikke lyst å vente! Noen andre som vet noe?
lionking Skrevet 23. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. april 2010 Tusen takk for svar:) Vet ikke om jeg blir dårlig heller da, men vil være på den sikre siden:) Da betyr det vel kanskje at vi bare kan begynne å prøve da? Men har reknet ut at om vi begynner å prøve i mai, "avtar kvalmen for de fleste" i august, altså rett før jeg begynner i nyjobben. Det kan jo være positivt:)
lionking Skrevet 23. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. april 2010 Men sett om jeg ble dårlig rett før jeg begynner i nyjobben da.. Har jeg da fortsatt "rett på" denne jobben når jeg i tilfelle ikke er sykemeldt lengre da?
meg83 Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Vil bare minne om at det ikke er sikkert du blir gravid akkurat når du tenker. Mange bruker lang tid, og jeg ville bare ha begynt prøvinga uavhengig av annen planlegging. Etter flere år som prøver har i hvert fall jeg den innstillingen at jeg ikke vil sette andre ting i livet på vent, siden man aldri vet når det går.. Nå er jeg gravid, og det er verdens beste følelse! Masse lykke til!! =)
lionking Skrevet 23. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 23. april 2010 Det er sant:) Hehe. Takk for det:)
gakkeliten Skrevet 23. april 2010 #9 Skrevet 23. april 2010 Totette88! Jeg håper du er sikker på hva du sier - når du sier at dette er slik det er. Jeg vet av erfaring at det varierer mellom bedriftene om de utbetaler de første 16 dagene eller ikke. Når man har vært i arbeid 4 uker eller 40 dager (finner forskjellig info her) - har man krav på sykepenger uansett. Men det er bedriften som betaler ut de første 16 dagene, før Nav betaler ut videre. Dessuten gjelder disse reglene om du ikke har vært i jobb de siste månedene også - ikke bare om du har vært uten jobb etter 3 år. Reglene trår også i kraft om man har vært sykemeldt ut de 52 ukene man har krav på sykepenger. Som Nav damen min sa: "Du kan jo i teorien gå i jobb i 4 uker nå, og så sykemelde deg et nytt år." Jeg anbefaler å gå inn på http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding/Sykepenger+til+arbeidstakere Og ja, hehe - legen kan sykemelde deg fra hva som helst han/hun, men det betyr ikke at resten av verden føyer seg etter det..
Totette88 Skrevet 23. april 2010 #10 Skrevet 23. april 2010 Nå snakker jeg ut fra EGEN erfaring, måten jeg ble behandlet på. Og det er det jeg forklarer i innlegget mitt og,ikke at slik ER det. Jeg forklarer slik jeg opplevde det jeg hadde rett på. Jeg var IKKE i arbeid og hadde heller ikke vært det på en stund da jeg ble sykemeldt,jeg jobbet ikke i 4 uker (40 dager) men da jeg hadde jobbet innen 3 år hadde jeg opptjening til sykepenger å jeg mottok sykepenger.
tulla<3sep2010 Skrevet 23. april 2010 #11 Skrevet 23. april 2010 Totte88: Hvordan gjorde du det? Fordi jeg fikk vite idag at jeg ikke hadde krav på noen sykepenger da jeg ikke var ansatt hos arb giver.. Men har jobbet august til desember (som vikar, hvor kontrakten har blitt sagt opp og startet for hver arb. periode) Men tom august 2009 så jobbet jeg fulltid, så da jeg begynte å ta opp noen fag igjen og gikk da over til vikar stillingen.. Ble gravid i januar og har vært dårlig omtrent siden dag 1, så fikk sykemelding fra 10 februar 2010, men hun på nav sa at siden jeg ikke hadde jobbet noe i en mnd før sykemeldingen så fikk jeg ingenting.. Nå har jeg jo fått lån og stipend fra lånekassen, men så har jeg jo vært fryktelig dårlig, så om jeg da stryker på en eksamen til våren (studiekompetansen) så vil jeg jo ikke få støtte fra lånekassen heller til høsten.. da jeg uten studiekompetanse ikke vil kunne søke meg inn på noen skole som gir støtte virker det som.. Frustrerende!
gakkeliten Skrevet 23. april 2010 #12 Skrevet 23. april 2010 Trenger ikke bli sint, da misforsto jeg bare "Har gått igjennom dette selv, så jeg vet hva det går i". Tror du var heldig - jeg har ikke vært så heldig. Jeg hadde et opphold på to måneder mellom arbeid - og ble syk etter å ha jobbet i en uke i den nye jobben. Da fikk jeg ikke sykepenger fra arbeidsplassen, og måtte vente ytterligere 33 dager før jeg fikk penger fra Nav. Men systemet har heldigvis forandret seg siden de 6 årene. mener uansett at det er best å vente.. for å være på den sikre siden.
Nisand Skrevet 23. april 2010 #13 Skrevet 23. april 2010 Her var det mye synsing;) Skal gi deg et kort og greit svar. For å ha rett til sykepenger må man ha vært ansatt i 4 uker Dersom du går rett fra et arbeidsforhold til det annet så telles det gamle arbeidsforholdet med. Dvs at dersom du går rett fra den jobben du har nå i juli til neste jobb og blir syk når du begynner i den nye jobben, så må du ikke ha jobbet 4 uker der for å få rett til sykepenger. Din nye arbeidsgiver er imidlertid ikke pliktet til å betale i arbeidsgiverperioden ( første 16 dager), men dette får du rett fra NAV. NAV utbetaler altså sykepenger fra første dag. Ditt sykepengegrunnlag blir inntekten du har i den nye jobben, det er jo den inntekten du taper hvis du er syk. Så konklusjon: du har krav på sykepenger fra dag 1 i den nye jobben, så bare sett i gang med prøving. Lykke til
gakkeliten Skrevet 23. april 2010 #14 Skrevet 23. april 2010 knall å vite. Men jeg må spørre hvor du har funnet den informasjonen, for jeg har lett meg gal på nav sine hjemmesider, uten å finne informasjon om akkurat dette...
Nisand Skrevet 23. april 2010 #15 Skrevet 23. april 2010 Dette er nok ikke så lett i finne på nav sine hjemmesider. Du må nok lete litt gjennom lovverk og rundskriv. Jeg jobber i NAV, blant annet med utbetaling av sykepenger, så derfor vet jeg det. Det er hjemlet i § 8-17 første ledd bokstav b der rundskrivet sier: Trygden har etter bokstav b ansvaret for sykepenger i de tilfeller der arbeidstakeren ikke har tilstrekkelig opptjeningstid for rett til sykepenger fra arbeidsgiveren, men likevel fyller vilkårene om opptjeningstid overfor trygden.
gakkeliten Skrevet 23. april 2010 #16 Skrevet 23. april 2010 Fantastisk! Føler meg litt snytt for den gangen i 2004 - men jeg får vel la det fare. Takk for svar - selv om det ikke var jeg som opprinnelig spurte.
lionking Skrevet 23. april 2010 Forfatter #17 Skrevet 23. april 2010 Tusen takk for svar alle sammen! Da blir det prøving i mai da!:)
Totette88 Skrevet 24. april 2010 #18 Skrevet 24. april 2010 sør: Nå kan jeg kun forklare hvordan min situasjon ble. Jeg har aldri hatt fast jobb,jobbet som vikar (løse vakter) i nesten 2 år,ble gravid. Var hjemme med foreldrepenger, som ble da reknet ut gjennomsnittet av de 6 beste av de 10 siste mnd. Ble gravid med nr2 etter at nr 1 var 3 mnd. Permisjonen min med nr1 gikk ut i januar 2010. Jeg ville ikke ut i jobb,valgte å var hjemme til mars,da jeg slet med bekkenet. Da hadde jeg gått 2 mnd UTEN arbeid. Det begynte å bli litt krise på bemanning der jeg hadde jobbet som vikar å jeg ble oppringt om jeg ville ta noen vakter. Det svarte jeg ja til,men klarte bare å ta noen vakter. (Hadde fått vakter for 1 1/2 uke fremover). Måtte til legen, ble da sykemeldt. Mottar nå sykepenger! Jeg hadde da ikke jobbet 4 uker,og har ikke fast jobb. Går over til foreldrepenger om 2 uker. Eneste jeg gjorde,var å levere sykemeldingen jeg fikk fra legen til nav. De ringte tidligere arb.giver for å høre at jeg ikke mottok penger fra de. Så alt ordnet seg egentligt av seg selv. Jeg leser jo her at ikke alle har opplevd det jeg har opplevd. Men her er iallefall min historie:)
Nisand Skrevet 24. april 2010 #19 Skrevet 24. april 2010 Men slik jeg forstod det hadde du et opphold på 2 mnd mellom de to jobbene. Da må du jobbe i 4 uker for å få rett til sykepenger igjen. Det må ikke være mer enn 14 dager mellom jobbene, er det mer enn det må du opparbeide deg ny rett også for å få sykepenger fra NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå