Gjest Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Tenker da på treningssenter. Har ikke trent på noen år nå, og har hittil i svangerskapet vært å finne på sofaen pga dårlig form. Så jeg er HELT ute av form! Men nå er energien tilbake og jeg har lyst å komme litt mer i form igjen, spesielt mtp at det hjelper for å komme seg etter fødselen! Jeg er 22 uker nå, og lurer på om noen har noe å anbefale? Kan jeg starte med f.eks sykling og lett styrke nå midtveis i svangerskapet? Jeg har mild bekkenløsning, så må ta hensyn til dette i treninga... Trener du? Isåfall hva? Alle tips og treningserfaringer mottas med takk:)
doble<3<3 Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Ut i fra det jeg har hørt skal man ikke begynne med nye aktiviteter i svangerskapet, men om du har brukt musklene før så burde det gå. Pass på å ikke belast knærne og det skal ikke gjøre vondt når du trener.. Selv har jeg også BL, men syns det er deilig å trene.. Tar en del dansetimer på elixia hvor jeg ikke hopper.. Syns det gjør litt vondt om jeg stekker meg mye eller skifter side fort.. Ellers har jeg lett sykling til oppvarming og lett styrke på bein og armer etterpå.. Har trent rygg litt også, men nå begynner magen å bli i veien.. Håper på å fortsette trening vaffal en stund til for gir meg mye energi og føler kroppen har det godt.. Mange treningssentere har personlige trenere som har peiling på graviditet, de kan hjelpe med å skreddersy et program for deg.. Dette har ikke jeg gjort, men tilpasset programmet etter hva jeg følte passet.. Lykke til =)
mandalay Skrevet 23. april 2010 #3 Skrevet 23. april 2010 Jeg anbefaler lange turer! Går selv rundt Sognsvann 2 ganger i uken, 1 time i rask gange som gir god trening. I tillegg går jeg sammen med venninner, og det gjør jo turen ekstra hyggelig. Syntes det er pes å gå på treningssenter for tiden, har liksom ikke motivasjon til det. Og nå som våren forhåpentligvis har kommet for å bli, og sommeren er på vei, er det veldig deilig å gå turer. I tillegg skal jo ikke det være så dumt for bekkenet heller. God trening:-)
maria isabell Skrevet 23. april 2010 #4 Skrevet 23. april 2010 var utrent før eg vart gravid... slik gjør eg det:) går så fort eg klarer ofte i oppoverbakker,så lenge pulsen ikke bli for høy eller eg får kynnere så går eg:) trener 6 timer i uka...bruk staver....
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 23. april 2010 #5 Skrevet 23. april 2010 Jeg går på vannaerobic, herlig å være i vannet og god og skånsom trening. Særlig anbefalt for damer med bekkenplager! Og bebeisen koser seg i vannet, treneren sa til meg at det er bra for fosteret når mor er i vannet fordi det systoliske trykket øker (?) Ellers kan jeg anbefale Zumba som er svært morsom og ernergisk dansetime uten hopp og sprett. Yogakurs kan også være noe, men sørg for å få en trener som har peiling på bekkenplager! "Riktige" styrkeøvelser synes jeg er vanskelig så jeg trener bare styrke under veiledning fra min PT. Ellers er det et flott alternativ å låne seg en hund og legge ut på tur i skogen Hyggeligere enn å gå alene og tempoet øker av seg selv!
anik25 Skrevet 23. april 2010 #6 Skrevet 23. april 2010 På mandag er jeg 22 uker på vei og jeg har vært kjempe dårlig men de siste ukene har energien kommet tilbake for fult! har trenet i mange år men ikke på ca 3 månder før jeg begynte igjen nå, begynte forsiktig med lett step,gå powerwalker ,styrke.. trener på elixia og er trener ca 4-5 ganger i uken,hvor en dag er yoga for gravide:) tror det er veldig viktig og holde seg i form gjennom svangerskapet( for de som har mulighet) for min del har jeg det bedre med meg selv, og merker at hele kroppen min har det bedre av trening og det er jo sunt for lille gutt i magen:) jeg syntes du skal begynne forsiktig men sikkert, gå turer for og få igang kondisjonen så kan du jo prøve deg på treningsenter:) Jeg bruker før timene snakke litt med instruktøren om tips og råd ang den timen jeg er med på for og få det beste ut av treningen ettersom jeg er gravid:) Lykke til og nyt treningen:)
Gjest Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Takk for gode svar! Tingen er det at jeg får vondt i bekkenet om jeg går tur.. Så derfor jeg vurderer treningssenter med sykling, basseng ol. (hvis ikke hadde jeg selvfølgelig trent gratis i naturen;)) Men jeg skal tenke litt på det:) Er nok ganske lurt å holde seg i form ja:)
mamma til en snart to Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 jeg fikk beskjed av fysioterapeut at pga bekkenet burde jeg holde meg unna sykling og den slags trening. han sa at jeg heller burde gå tur på stranda , eller en plass med ulent tereng. ikke gå så mye på asfalt eller veldi nertrampa grus. han mente sykling kunne forverre bekkenplagene.
mamma til en snart to Skrevet 23. april 2010 #9 Skrevet 23. april 2010 å bassengtrenin var nok det beste. hehe., glemte av det. skal begynne med det selv, men har ikke komt så langt enda.
Snøugle Skrevet 23. april 2010 #10 Skrevet 23. april 2010 Jeg har trent boot-camp lignende aerobic / styrke frem til ca uke 23, men nå i uke 26 er det over og ut - bekkenet skal ikke ha hopp og sprett, og lillegutt protesterer på mer og mer av øvelsene... Jeg går tur og trener armene med strikkøvelser. Kjører knebøy for å ha mest mulig styrke i beina til fødselen - så jeg forhåpentligvis kan stå mest mulig. Klarer fortsatt planken en stund til, men er blitt advart om at det, som sit-ups og armhevninger vil bli for tungt om kort tid... Har du pilatesball? Det er naprapatens tips for magetrening! Jeg sitter på den en stund mens jeg jobber med datamaskin eller ser TV, og så løfter jeg en og en fot og trener på å holde balansen. Det er god trening for kjernemusklaturen, og jeg merket rask effekt på holdning, "fasthet" i magen etc. Ellers er nok svømming et godt tips med lite belastning! Sykkel synes jeg høres vondt og belastende ut, men jeg er ingen ekspert. Hva med ellipsemaskin? Noen som har erfaring med det i svangerskapet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå