Nydlige datter09-spire2010 <3 Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Blir gal av å se hva jeg IKKE kan spise:( Savner å spise salami også
Løvinna30 Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 jaja :-) vet om noen som spiser en til to skiver om dagen med makrell i tomat for å dekke Omga3 behovet. jeg spiste det mye av det i et par uker og har gått lei det. Trodde jeg hadde dilla på det, så står et par tre i kjøleskapet som ikke røres, hehhe..
Nydlige datter09-spire2010 <3 Skrevet 22. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 22. april 2010 Da tar jeg meg en skive med makrell nuh
Corneliuss Skrevet 23. april 2010 #5 Skrevet 23. april 2010 Hei du! Jeg har jobbet med mat i mange år og er ganske streng med hva jeg spiser. MEN sjekk Matportalen på nettet. Det versjerer mange rykter om hva man ikke kan spise som ikke stemmer.... Du kan jo spise det aller meste... Av pålegg så er det kun muggoster (event annen bløt ikke-pasteurisert ost), spekemat (akkurat salami kan du spise om du fryser det - har ringt Opplysningskontoret for Kjøtt. Fårekjøtt skal du uansett ikke røre selv om det fryses) og Svolværpostei du ikke skal ha som gravid. Kommer ikke på noen andre ting du ikke kan spise på brødet? Stek kjøtt igjennom og vask grønnsaker og frukt så er jo det også ok. Da er det bare noen fisketyper som ikke er så bra (liste på matportalen). Ellers så kan vi spise som alle andre. =O) Alt som ikke står oppført på Matportalen kan du spise. Norge har et strengt regime i forhold til mange andre land. Nyt maten =O) og husk at det tross alt er like viktig å få i seg sunn mat som å holde seg borte fra det som er farlig (du skal ha uflaks om du blir smittet av noe ettersom matsikkerheten i Norge er bra). =O) http://matportalen.no/Emner/Gravide
ღ☆Rosakrone & lilleprins☆ღ ♥ Skrevet 23. april 2010 #6 Skrevet 23. april 2010 hei=) anngå det du skrev fryse salami? nå aner jeg et håp om åå spise salami fordi jeg digger det heelt grådig. hehe. fryser du det så tiner? eller hvor lenge fryses? =)))))
helen79 Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 Hei Frys ned små pakker med salami og ta opp litt og litt. La det ligge i frysen i min 2 dager. Så er det safe Jeg spiser salami igjen mmmmmmmmmm
mandalay Skrevet 23. april 2010 #8 Skrevet 23. april 2010 Jeg har lest det som står på matportalen og følger det. Syntes egentlig ikke det er så veldig mye man ikke kan spise... Men kjære Corneliuss, det er en ting jeg lurer på som du kanskje kan svare på ettersom du har blitt mateksperten her inne:-) Jeg kjøpte og spise ganske mye dansk salami i påsken, men har fått høre i ettertid at den går under kaldrøkt mat, altså spekemat. I tillegg har jeg lest at det finnes to typer bakerier e.l., hvorav den ene drepes ved frysing, mens den andre "våkner til live" etter frysing. Jeg har derfor valgt å holde meg unna danske salami, noe som forsåvidt ikke er noe problem, men hvis jeg kan spise det, vil jeg jo gjerne vite det. Har du noe svar på dette?
kajago*Fødeklar* Skrevet 23. april 2010 #9 Skrevet 23. april 2010 Kan jeg ikke spise salami? Hvorfor? Dette har ikke jeg fått med meg :S
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. april 2010 #10 Skrevet 23. april 2010 Både norsk og dansk salami er laget av rått kjøtt, ergo er det en viss fare for toxoplasmose-smitte. Listeria trives såvidt meg bekjent ikke i saltmat, og derfor er ikke listeria en aktuell problemstilling i forh til salami (listeria overlever frysing). Bare vær klar over at toxoparasitten overlever i temperaturer helt ned i minus 20, så hvis frysing av salami skal ha ønsket effekt i forhold til toxo, så må fryseren holde minus 20 grader- det vanlige er jo minus 18 i hjemmefrysere=) (er jo ikke mateksperten Corneliuss, men hun kan kanskje bekrefte det jeg skriver?
kajago*Fødeklar* Skrevet 23. april 2010 #11 Skrevet 23. april 2010 Da dropper jeg salamien heretter, og spiser makrell i tomat i stede Til samboers store fortvilelse
Corneliuss Skrevet 23. april 2010 #12 Skrevet 23. april 2010 Hei dere! Jeg har jobbet med mat lenge, men er nok ikke like kunnskapsrik som ernæringsfysiologene dessverre. Dette er det jeg vet om salami (snakket også med en ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for kjøtt). Det lykkli skrev stemmer for hun kan masse om dette hun også, her kommer litt mer detaljer. Salami er i utgangspunktet spekemat og står derfor på Matportalens nei-liste. Det er to potensielle grunner til å ikke spise salami: toxmoplasmose og listeria. Begge bakteriene kan skade fosteret alvorlig eller føre til abort. Men varmebehandles det så dør alle potensielle farer (stekes skikkelig på pizza eller ostesmørbrød feks). Jeg spiser kald salami selv, men tar noen forhåndsregler for å ikke bli engstelig (og dermed kunne kose meg med maten). LISTERIA: - Salami er ikke så godt egnet for listeria å bo i (grunnet ph og saltinnhold så vidt jeg har forstått - fårepølse er det visst litt annerledes med --> altså listeria liker seg godt i kjøtt fra sau men ikke i salami - Etter man blir smittet så blir man ofte syk av listeria. De fleste merker altså at man får det (men det er ikke en "vanlig" sykdom å få ettersom det stilles krav til leverandører) - Salami-kjøttet hos de store leverandørene blir stort sett kokt når det kommer inn på fabrikkene (da dør alle listeriabakteriene) - Det betyr at det er to grunner til at listeria i salami ikke er sannsynlig =O) (koking + liker seg ikke i kjøttet) - Jeg velger imidlertid kun kjøtt fra Gilde og Grillstad som jeg vet har gode rutiner når det kommer til matsikkerhet. De små leverandørene er mindre strukturerte på sin fremstilling av produktene ofte TOXMOPLASMOSE: - For å sikre at det ikke er toxmo i mat så kan man for sikkerhets skyld fryse ned kjøttet. Det bør da ligge i fryseren i minimum 2 dager på helst minus 20 grader som lykkli skriver. - Hvis man har testet positivt på toxmo hos legen (blodprøvene man tar tidlig i svangerskapet) så er det ingen fare for å smitte babyen med dette ettersom man har antistoffer i kroppen som deles med babyen. =O) Helg og avslapping i sofaen, jenter.
ღ☆Rosakrone & lilleprins☆ღ ♥ Skrevet 23. april 2010 #13 Skrevet 23. april 2010 da får jeg holde meg unna..=( testet negativt på toks. hos legen.. men får ta igjen salamin til vinter igjen;)))))
Corneliuss Skrevet 23. april 2010 #14 Skrevet 23. april 2010 Hei Mandalay! Så ikke denne før nå, men svarte kanskje på det meste under? Ville droppet dansk salami av den enkle grunn at jeg kjenner dårligere til hvor sterkt de blir regulert og hvilke av bedriftene som har bra rutiner... Men det er jo selvsagt opp til deg da =O). Ingen av bakteriene våkner av frysing, men listeria dør ikke av det (og liker seg i kjøleskapstemperatur). =O) M
Corneliuss Skrevet 23. april 2010 #15 Skrevet 23. april 2010 Oj, nå misforsto du meg litt tror jeg. Hvis du har hatt toxmo så trenger du ikke fryse salamien for å være sikker. Jeg er også negativ på toxmo. Men spiser allikevel salami. Hvis du fryser salamien så dør toxmo uansett. -20 grader i frysen i 2 døgn så er de døde! Og som sagt så er ikke listeria så aktuelt. Har 3 pakker salami i frysen selv jeg =O) He he. Men dette er selvsagt noe du må finne ut av selv. Jeg er trygg på mitt valg (og ernæringsfysiologen hos Opplysningskontoret fortalte at hun også spiste salami i sine svangerskap), men du må jo ta ditt =O) Koser du deg ikke med maten så er det ikke noe vits i.
Oktobergutt2010:) Skrevet 24. april 2010 #16 Skrevet 24. april 2010 Jeg håper ikke makrell i tomat er farlig, da jeg har spist det som gal Nei, vi lærte iallefall ingenting om det på Restaurant og Matfag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå