Gå til innhold

Flaskebarn - hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser dessverre ut til at vi må belage oss på en del flaske til minstemann. Klarer ikke å mette han med puppen.

Hvordan gjør dere som har flaskebarn dette sånn rent prektisk?

Kokt vann på termos som avkjøles på flaska?

Eller finnes det enklerer metoder?

Er ganske deppa for dette. Han er 1 mnd og melkeproduksjonen har ikke tatt seg opp enda selv om jeg ammer alt jeg klarer.

Han gir alle tegn på å være sulten, og blir fryktelig sint på den tomme puppen. Roer seg og sover godt etter flaske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Besøk forumet som heter Flaskemelk. Der får du masse gode tips.

Her var løsningen blanding av kaldt og varmt vann til perfekt temp, og ferdig oppmålt pulver. Tok 30 sekunder å lage en drikkeklar flaske. På tur, hadde jeg med termos med varmt vann, flaske med kaldt vann, ferdig oppmålt pulver i pulverdispenser, og rene tåteflasker selvfølgelig. Det kan virke tungt og håpløst i begynnelsen, men når du kommer inn i dette, så er det null pes. Krever jo litt mer foreberedelser enn pupp da, men sånn er det bare.

Skrevet

Hei!

Hvilken metode som er den enkleste vil avhenge av hvilket merke du bruker, da de forskjellige merkene skal blandes ved litt forskjellige temperaturer.

Har forsøkt å lage en oversikt her:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423

Ellers er det mange gode råd å få på forumet flaskemelk :-)

Skrevet

Jeg har flaskebarn (ble født på fredag og har enda ikke fått noe melk) og synes det går greit.

Jeg koker alle flaskene - 15min. på flaskene og 5min. på tutene. Har kjøpt 6 flasker så har jeg for 1 døgn.

Så koker jeg opp vann og kjøler det ned til ca. 40 grader, blander i pulveret og rister flasken slik at pulveret løser seg opp.

Jeg lager alltid 3 flasker med ferdigblandet NAN av gangen slik at jeg slipper å lage til for hver mat runde. Ferdigblandet NAN til nyfødte skal visst ikke oppbevares lengre enn 12 timer i kjøleskapet så derfor lager jeg kun 3 flasker av gangen.

Når det er tid for mat så varmer jeg flasken, med ferdigblandet NAN, i en flaskevarmer (fra Avent som jeg kjøpte på apoteket). Men du kan også varme den under varmt vann i springen.

Er ikke lurt å bruke mikro da proteiner i erstatningen kan forsvinne under oppvarming i mikro, sa de på sykehuset.

Var litt stress til å begynne med, men nå synes jeg det går helt greit. Jeg har ikke gitt opp ammingen helt og vi prøver å amme før hvert måltid. Krysser fingrene for at melka kan komme og imens koser vi oss med "amming" og at hun blir mett på erstatning. Det er det viktigste:)

Lykke til!

Skrevet

Vi har flaskebarn... og begynner etterhvert å bli dreven i faget.

Vi gir han nå 150ml med NAN. Det gjør vi følgende:

Har alltid kokt og avkjølt vann i kjøleskapet med maltekstrakt i.

Koker så opp på vannkoker. Har i 60 ml kokt vann og 90 ml avkjølt kokt vann. Har dosert feridg med mme pulver og heller det opp i. rister og vips er det klart.

På natten derimot er vi skikkelig dårlige foreldre, har da 2 flasker feridg blandet som vi kjører 30 sek i microen.,.. men det er fordi jeg i svime ikke anser det som trygt å begynne med kokende vann.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Var inne og leste på flaskemelk-forumet. Mange gode tips der. Blomstre har jo gjort skikkelig research!

hege: Kan man ha ferdigblandede flasker stående i kjøleskap for natten? Det letter en del på arbeidet.

Hittil har jeg hatt bra med melk til et siste måltid pupp når jeg legger meg og et på natten. Det er verre på dagen.

Skrevet

Det fungerer så fint så, når man bare kommer inn i tralten ;-)

Kjøp inn i hvertfall 10 flasker.

Kok opp vann og fyll på flaskene, sett dem i kjøleskapet.

kjøp inn 10 stk urinprøveglass.

Fyll glassene med riktig mengde pulver som skal i hver flaske.

Når barnet skal ha mat tar du flasken ca 30 sek i microen, heller i pulveret og serverer! Det tar deg max 1 minutt å lage til + 1 økt pr dag i målng og forberedelser.

Anbefaler også å kjøpe flaskesterilisator da dette vil spare deg for MASSE tid! Mye enklere å kjøre dem i sterilisator og la hele jobben gå av seg selv enn å måtte henge over gryta og koke. (grytekokte med eldste og brukte sterilisator på minste sine flasker. det er himmelvid i forskjell!)

Flaskemating er ikke noe pes! Og det kan være vel så koselig ... du får akkurat like god kontakt med barnet ditt, ungen blir mett og du slipper å være stresset, bekymret og ev. vondt.

Lykke til :-)

Skrevet

Og nei, du bør ikke blande ferdig på forhånd, uansett tid på døgnet (det står på pakkene også (i hvertfall nan og collett).

Det tar deg ikke mye lenger tid å varme vann og helle i ferdig oppmålt pulver enn det tar deg å varme opp forhåndsblandet melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...