Gå til innhold

Når ble dere sykemeldt?

komplett.no

Anbefalte innlegg

Har lest litt om det å bære frem tvillinger og di fleste plassene står det at det er vanlig å bli sykemeldt fra uke 20. Jeg syntes det hørtes så tilig ut å slutte i jobben. Kan jo hende jeg føler behov for det når jeg kommer til uke 20, er 10 uker nå. Klarer ikke helt å se for meg hvordan dette svangerskapet skal bli, men jeg gleder meg. Derfor lurte jeg på dere som er kommet så langt at dere er blitt sykemeldt, når ble dere det? og gjerne hvorfor ble dere sykemeldt?

Fortsetter under...

Hei du. Jeg ble sykmeldt allerede i uke 7-8 fordi jeg var kjempe dårlig. Kastet opp, kvalm og lå rett ut i flere uker. NÅ som jeg er snart 17 uker skulle jeg begynne å jobbe igjen, da kvalmen og alt endelig er over. Men nå fikk jeg utslag på protein i urinen. Ikke mye +1. Men ble allikevel sykmeldt, og ble det ut svangerskapet. Termin 4 oktober jeg.. Så det var veldig tidlig.. Ble ikke mye jobbing dette svangerskapet. Men men. Da skal jeg kose meg med snuppa mi på 2 år, kose meg med våren og sommeren.. Og lade opp til de to små kommer. Vi trenger tross alt litt energi da også;)

Men det varierer nok litt når de sykmelder tvillingmødre.. Men det er ofte at man kan få litt plager tidlig.. MEn er man superform og alt er bra så får man nok jobbe litt lenger enn uke 20-22... Men de fleste er nok sykmeldt fra uke 30 og litt før antar jeg.

Hei!

Jeg ble sykemeldt i uke 17 pga 8 uker for tidlig fødsel i mitt forrige tvillingsvangerskap. Jeg var i fin form da, men de tar ingen sjanser denne gangen :) Jeg mener uansett at det er viktig å sykemelde seg tidlig når man går gravid med tvillinger (uke 20-22). Selv om du ikke føler deg dårlig akkurat da, så er det ingen dum ide å ta d med ro og spare energien til senere. Tro meg, du trenger den ;) Jeg gikk siste året mitt på høyskolen i mitt forrige svangerskap og hadde en del praksis og eksamenpress mot slutten, noe som sannsynligvis bidro til min tidlige fødsel. Denne gangen har jeg to treåringer å ta meg av, men jeg får ihvertfall være hjemme og ta det med ro fysisk om ikke annet ;) Jeg går til undersøkelser på sykehuset en gang i uka og alt ser mye bedre ut denne gangen, så jeg er fast bestemt på å klare å knipe igjen litt lenger denne gangen! Er 24 uker i dag og har litt bekkenplager, men er ellers i fin form :)

Jeg ble sykemeldt 50% i uke 13 pga bekkenplager. Jeg syns den var mild, men legen sa at man ikke skal presse seg med tvillinger. Gikk en måned på 50% og det ble rett og slett for lenge. Helt utslitt kom jeg til legen og fikk 100 %. Følte det gikk veldig fort. Er i uke 21 nå og det er tungt, kunne ikke tenke meg å jobbe 100 % i min jobb. Uansett så er det du i samråd med lege som bestemmer sykemelding, men jeg husker selv hvor fin jeg var i uke 10 =) Da skulle jeg også jobbe fram til permisjon, men så gikk det altså veldig fort.. Magen kom og bekkenet sviktet.. Lykke til, men husk å ikke press deg for mye.. Det er en tid etter graviditeten også..

Jeg gikk over til svangerskapspenger da jeg var i uke 27. (er i uke 30 nå). Mye stress på jobben og dårlig løsning å jobbe deltid, så dermed ble det 100% svangerskapspenger.

Ser at det er flere som blir sykemeldt tidligere enn dette og har flere plager enn det jeg har. Var kvalm frem til uke 16, men etter dette har jeg hatt det fint. Kjenner nå at det var riktig å ikke jobbe mer. Kroppen trenger flere pauser og jeg kjenner at ro er godt for både meg og gutta i magen. Det som er godt er at man kan ta individuelle hensyn.

Pass på at du snakker med lege/ jordmor om svangerskapspenger istedet for sykemelding. Da bruker du ikke noe av sykemeldingsdagene dine hvis du skulle trenge dem senere. Man er jo ikke syk i normal forstand:)

Lykke til :)

Annonse

Jeg ble sykemeldt i uke 20. Er i fin form, men både legene på rikshospitalet og fastlegen min var tydelige på at de mente jeg burde sykemelde meg 100 % for å unngå stress og kunne ta livet med ro. Er 40 år og har prøvd en stund for å bli gravid, så tror det var utslagsgivende. Ene tvillingen er også litt liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...