Gå til innhold

Har slutta å gi jenta min vanlig melk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nødvendig å gi vanlig melk? Etter et par ganger med vanlig melk har det resultert i søvnløse netter med masse mageknip. Virker ikke som hun tåler det, eller er det bare vanlig siden magen trenger å venne seg til det? Drikker litt NAN 3 og biola da.. 15 mnd gammel!

Skrevet

Det var litt problematisk med tilvenningen her også, vi var litt av og på i starten, og måtte gå litt forsiktig frem de første ukene/måneden.

Du kan jo ta opp dette med helsesøster, på permanent basis må barn som ikke drikker melk ha kalsiumtilskudd.

Skrevet

Snakk med helsesøster. Litt avhengig av kosten ellers, er det ikke sikkert hun trenger melk og/eller kalsium tilskudd. Det er tross alt flere mennesker på verdensbasis som ikke drikker melk enn som drikker melk.

Jeg og mannen drikker ikke melk (jeg har aldri likt det, selv som barn), og var godt forberedt på at gutten ikke ville like/tåle det heller. Surprise-surprise, han drikker litt h-melk et par ganger per dag. Men yogurt naturell, ost og Biola drikk går ned på høykant her i huset. Og riskmelk/havremelk med tilsatt kalsium (det er det jeg bruker selv).

Rismelk og havremelk tilsatt kalsium er fullgode alternativer til melk hvis barnet ditt har variert kost fra før. Det er både sunt og smaker godt. Soyamelk er ikke anbefalt til e små pga usikkerhet i forhold til hormonforstyrrende stoffer i soyabønnen.

Skrevet

Rismelk og havremelk tilsatt kasium er ikke fullgode alternativer til melk, hvis du kutter ut alle melkeprodukter. Det er forskjell på barn og voksne, mye bra i melk som de små trenger! Små barn som kutter ut melkeprodukter helt eller nesten helt, bør ha melkeerstatning.

Hilsen mor til jente med melkeallergi som har fått tips av barneleger og ernæringsfysiologer.

Skrevet

Ok takker folkens :) Vi har ikke kutta ut alle melkeprodukter, men kumelka! Skal til helsesøster i Mai, så må ta det opp da..

Skrevet

Hei igjen,

jeg var ikke presis nok når jeg skrev at ris- og havremelk tilsatt kalsium er fullgode alternativer til melk. Det var virkelig kun vanlig søtmelk jeg siktet til, ikke generelt melkeprodukter. Melk har mye bra stoffer som barn har godt av, men det gjenstår fremdeles at melkedrikking ikke er utbredt på verdensbasis. Vårt strategi er å gi et melkeprodukt eller ris-havremelk tilsatt kalsium til hvert måltid, i tillegg til variert kost med mye fisk, frukt og grønnt. Gutten spiser heldigvis alt fra laks til bønner og asparges.

Det kan være bra å notere seg at mens mange barn sliter med jernmangler, får mange altfor mye proteiner i forhold til det de trenger. Melk inneholder mye proteiner og det er ikke gunstig med mye mer enn 0,5 liter per dag for et friskt barn (iflg. min helsesøster, og jeg har funnet dokumentasjon som bekrefter det).

Mao, melk er bra og sunt, men det er ikke verdens undergang om ikke barnet ditt liker eller tåler det. Mange liker melk i grøt og i maten (det gjør gutten vår), mange venner seg til det etterhvert (gutten drikker litt melk av og til, vi gir til hvert måltid ve siden av vann så velger han selv), og yogurt naturell og syrnet melkeprodukter lett å fordøye for de fleste. Ris- og havremelk med kalsium er også praktiske tillegg.

Da trekker jeg meg, jeg har egentlig sluttet å delta på DIB og var der helt tilfeldig i går. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...