Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #26 Skrevet 23. april 2010 Enig 20:45 syns nesten mer synd på de som sitter og koser seg med andres ulykke.Kanskje de mangler ting i sitt eget liv.Hvilken time eg ikke har fulgt med i får bli opptil øyet som ser.Har nok opplevd mer enn mange av disse bødlene i denne debatten.... ) 22:57
Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #27 Skrevet 23. april 2010 " «Som et tilsvar på kritikken mot manglende oppfølging av nordmenn i trøbbel i utlandet, har UD besluttet å tilby en bærbar, oppblåsbar velferdsstat nordmenn kan ta med seg på utenlandsreiser. Velferdsstaten måler 80×50 cm og får plass i en romslig ryggsekk. «Vi har fått mange henvendelser fra nordmenn i utlandet som reagerer på manglende oppfølging når de kommer i skade for å smugle narkotika, drepe eller voldta lokalbefolkningen,» sier førstekonsulent Bjørnar Brandtzæg i UD. Den bærbare velferdsstaten utløses ved å trekke i en snor. Et fullt operativt Nav-kontor, komplett med saksbehandler med sosionomkompetanse, ubegrensede økonomiske ressurser og beslutningsmyndighet over lokale politistyrker, blir da blåst opp.» " http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article3620000.ece
Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #28 Skrevet 23. april 2010 Nå er det vel ikke slik at alle som innrømmer feil eller har en kjip oppvekst har fribillett til å utføre kriminelle handlinger? Og siden du selv har erfaring som pårørende til en narkoman, så vet du at det går an å ha to tanker i hodet samtidig; man elsker mennesket, men kan ikke gå god for handlingene mennesket gjør. Kan jo ikke bevise det, men jeg tror ikke disse jentene var så naive at de ikke var klar over risikoen. Da blir det nokså feil å hyle om hvordan det norske samfunnet har sviktet dem. Dette er jo ikke en uvanlig tankegang blant rusmisbrukere, eller andre med antisosial innstilling
Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #29 Skrevet 23. april 2010 Der tar du feil anonym 21:23. Her har man rett på offentlig oppnevnt forsvarer i de aller fleste saker. unntakene er foreleggssaker og andre enkle trafikkforhold. Utover dette har man rett på forsvarer som blir dekket av det offentlige. Jeg synes det er rart at fylkesmannen i oslo og akershus går over anbefalingen fra UD (som var at de skulle få dekket advokathjelp). Uansett, så synes jeg faktisk litt synd på hun ene (Stina), mitt inntrykk er at hun har vært ufattelig naiv.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #30 Skrevet 23. april 2010 Dette er faktisk mer enn å kose seg med andres ulykke, det er en reaksjon på at Bolivia-jentene sutrer over den norske stat og at de ikke går i seg selv. De er åpenbart skyldige, men kommer nok aldri til å innrømme det. I stedet anklager de alle andre. Slikt er vel et tegn på psykopatisk personlighet.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2010 #31 Skrevet 23. april 2010 Hehe, fin den der. Fikk den på mail da jeg var i utlandet her for en stund siden. I tilfelle jeg skulle komme i skade for å oppføre meg helt på trynet. Forresten kjipt å høre at man ikke bare kan gå hen og bli gravid for å få alle konsekvenser av sine handlinger til å forsvinne som dugg for solen. At man faktisk må leve med at man gir et barn ganske dårlige levekår i begynnelsen av livet ved å føde det inn i en lang fengselsstraff kom også som en bombe gitt. Kjipt at de må betale for manglende oppmøte på de plastiske operasjonene som skulle betales med kokainpengene da de kom tilbake forresten. Det må i allefall Norge dekke for dem. Jeg håper virkelig noen har vett til å gi meg en skikkelig straff om jeg noen gang presterer å gjøre noe tilsvarende ille som å forsøke å smugle over 20 kilo tungt narkotikum.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #32 Skrevet 24. april 2010 Du har rett på gratis forsvarsadvokat i Norge, hvis du bruker din oppnevnte advokat. Du kan ikke ha flere advokater samtidig, og få bruke alle gratis. Derimot har du ikke krav på gratis bistandsadvokat (advokat til offeret), med mindre det er særlig spesielle tilfeller, som gjelder drap, alvorlige voldsepisoder og lignende.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #34 Skrevet 24. april 2010 Det er to unge jenter det er snakk om, som ikke får kontakt med datteren sin på 13 år og en som kommer til å føde sitt første barn i fengsel, og som enda ikke vet hva som kommer til å skje videre med barnet. At de er unge og har satt seg selv i en ufattelig kjip situasjon er det ingen som er i tvil om her. Men de er unge og umodne, og uansett om det er selvforskyldt eller ikke spiller liten rolle. Dette er en tragedie for ganske mange liv. Setter spørsmålstegn til de som finner glede i at så mange liv er skadelidende etter en dum og umoden handling av disse jentene på bare 23 og 17 år. Mange her jubler over at de er blitt tatt og får hard straff, spekulerer i hvorfor de er overvektige og har brukt mye tid på å finne på dritt man kan diskutere om de to jentene. Så nå sitter det noen her inne og mener at de er psykopate, for at de er umodne og reagerer med vantro og umoden oppførsel når de får vite at de må sitte i fengsel i Bolivia i 13 år? Dere er voksne mennesker og mødre, skjerp dere.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #35 Skrevet 24. april 2010 Selv om vi er voksne mennesker og er mødrer, så har vi også en mening. En mening som du ikke trenger å være enig i 12.06. Respekter det, så skal vi respekterer at du har din mening. Ingen skal behøver å skjerpe seg fordi de mener noe.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #36 Skrevet 24. april 2010 Respektere at dere direkte baksnakker to små jenter og godter dere over at de og familien har fått en stor del av livet sitt ødelagt? Nei det klarer jeg ikke. Synes voskne mennesker og mødre burde ha litt mer forståelse over en slik tragisk sak, i motsetning til de her som direkte fryder seg over at de er tatt og får en hard straff. Hva sier det egentlig om dere som person? Ikke mye i mine øyne.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #37 Skrevet 24. april 2010 Tror ikke noen godter seg over dette, 12:16, det som blir sagt er at det er velfortjent. De er da ikke så unge at de ikke vet konsekvensene for en slik handling. Og at de sutrer for at den norske staten ikke hjelper mer er kvalmt. Det var ikke akkurat hjelp de selv var på vei hit med, med 20 kg narkotika i bagene sine. Og dessuten- hvem god mor tar med seg sin to år gamle datter på smuglertur til Bolivia?? DET er sykt. Godt ungen ble sendt hjem til Norge. DET bør hun være takknemlig for.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #38 Skrevet 24. april 2010 Vel, vi er bare menneskelig alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #39 Skrevet 24. april 2010 19 og 23 år er ikke akkurat småjenter lenger.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #40 Skrevet 24. april 2010 Høres ut som mange her inne godter seg, og hva du tror om det er forbeholdt deg. Og når du sier det er velfortjent, så høres det ut som godting det og. ¨ De er bare 17 og 23 år, og det er en god stund siden de ble tatt. Blir litt for dårlig å komme med en kommentar om at de burde vite konsekvensene av sine handlinger, det at de er i den situasjonen vitner jo om på det største at de ikke var klar over konsekvensene av sine handlinger. De er jo et eksempel på hva umoden og dum oppførsel kan resultere i, og de avr ikke klar over omfanget av situasjon de var i. Du synes at dette vitner om to voksne mennesker som fortjener sin straff? Jeg synes det vitner om to unge jenter som har gjort sitt livs feil uten å innse hva de egentlig bar seg ut på, at de nå desverre må ta sin straff. Jeg legger meg ikke opp i skyldsspørsmålet, men derimot på den tragedien som har rammet flere familier. "de kan faen meg bare takke seg selv!!" som er overskiften på dette innlegget, vitner igjen om denne godtingen om at de er tatt og at de må sone en hard straff i et fengsel i utlandet. Hva slags ordentlig mor og voksen kvinne er det som kan finne glede i det?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #41 Skrevet 24. april 2010 Jo det er småjenter. Blir veldig kynisk å mene noe annet.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #42 Skrevet 24. april 2010 Vel, jeg er en voksen kvinne og en ordentlig mor. Men selv jeg må si at de to jentene virkelig fortjente dette. Fryder meg ikke over det, syns bare at dem fortjener det.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #43 Skrevet 24. april 2010 Synes ikke videre synt på dem, og utifra bilder så sr det faktisk ikke utsom de har det så aller værst inne i fengselet heller, sminket, klærne ser rene og pene ut, cella så ut som et jenterom. De kunne had det betydelig verre. Innskrenket frihet og straff for enorm dumskap og ikke minst at det de drev med er med på å ødelegge andre liv, samt støtte en stor kriminell organisasjon tilsier at de bør sitte, og gjerne lenge også. Barna blir vel tatt hånd om at enten familie eller fosterforeldre, så de får det nok også helt greit.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2010 #44 Skrevet 24. april 2010 Det er dumt at de ikke heller satset på å bli lovlydige borgere. Så jeg gleder meg ikke over familienes ulykke, det skaper ganske sikkert også sykemeldinger for noen av foreldrene. Det hele er unødvendig. Men det er ikke det bolivianske politiets feil, eller den norske statens feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå