Gå til innhold

Off hunden min har diare :(

Anbefalte innlegg

Hunden min har hatt en del diare i det siste. Vi har vært hos dyrlegen mange ganger, men de finner ikke noe galt.

Idag startet det igjen :( Hun har vært fin i noen uker nå, men når jeg kom hjem fra jobb idag hadde hun skiti opp etter vegger og over store deler av gulvet. Ikke akkurat digg å komme hjem til. Men stakkars hun klarte vel ikke å holde det inne.

Vi har prøvd med sånn mageregulerende som vi får kjøpt på apoteket. Latt være å gi henne mat til hun er stabil igjen osv. Hun får kun hundemat siden hun har så ustabil mage. Så jeg blir helt rådvill :( Hun er tynn og burde vel veid noen kilo ekstra. Men dyrelegene finner ingenting på henne. Vi har brukt mange tusen kroner på forskjellige tester, men ingen oppklarende resultater.

Noen har som vært borti lignende?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141760775-off-hunden-min-har-diare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den får sånn rasefor+ mageregulerende for ved siden av. Dyrlegen mente dette var det beste for hunden. Dyrt er det å, men det dyreste er vel ikke alltid det beste.

Men det er så rart for det kan gå 3-4 uker med fin bæsj, å så plutselig får hun diare igjen.

H.I

Annonse

Har dyrlegen din sendt inn avføring til analyse i england/tyskland (litt avhengig av hvilket laboratorie man har avtale med) da?

Det kan være så mye rart, fòrintolleranse, tarmsykdomer, e-coli er eksempler.

Anbefaler å sende til Laboklin i Tyskland hvis veterinæren ikke har noen fast avtale.

Når hunden skal på spesialfòr må man kun bruke dette, ikke gi den noe som helst annet. Anbefaler å prøve Z/d fòret til Hill's. Hills har svært mange gode fòr for hunde med diverse helseproblemer.

Jeg bruker til vanlig Proplan og er fornøyd med dette til friske hunder, men til syke hunder av diverse årsaker foretrekker jeg Hill's.

Det er ikke rart hunden blir tynn hvis du ikke får i henne mat. Jeg tror ikke kjærringråd som biola og slikt hjelper på sikt når dette har vart såpass lenge som jeg forstår at det har gjort.

Har de testet for e-coli?

Hunden min fikk det når han var valp, og hadde diare lenge uten at man fant ut hva det var. Vi prøvde alt mulig og testa for det som kunne testes for, men etter flere uker sendte de e-coliprøve til Tyskland, som kom tilbake positiv.

Etter diagnosen kom fikk han spesiell antibiotika, samt at han gikk på Royal Canins spesialfor for hunder med dårlig mage- og han fikk KUN det i flere uker. Foret ble kjøpt hos veterinær, og er ganske så dyrt, men det funka.

I tillegg proppa vi ham full av noe som heter Maximmun, et naturmiddel for hund full av antioksidanter og immunstyrkende stoffer, samt probiotika i pulverform.

Det er ikke sikkert det er e-coli hunden din har, men det er verdt en test om det ikke har vært gjort. Det kan ta livet av hunden om det ikke behandles, og det er dessuten smittsomt, så det er viktig å utelukke uansett.

Lykke til, og god bedring til hunden din!

Ikke som jeg vet om :(

Hunden min er fortsatt valp(9mnd) og dette har kommet og gått siden vi fikk henne.

Hun har gått på Royal canins spesialfor i flere perioder..

Får høre med dyrlegen igjen, er veldig glad vi har forsikring, hadde vi ikke hatt det så hadde i vel hatt regninger på rundt 20 000 allerede og det i løpet av 7 mnd.

Nå veier hun bare 31 kg og skulle veiet rundt 35-40 kg. Men hun går veldig fort opp og ned i vekt. Veldig frusterende.

H.I

Nei det aner jeg ikke. Har ikke hørt noe om det. Men de har tatt røntgen, ultralyd, prøver inne i tarmen osv.

Hun har egentlig vært småspist siden hun fikk første antibiotikakur. Nå har hun hatt 5 kurer siden hun var 4 mnd(nå er hun 9 mnd)

H.I

Annonse

Da synes jeg da samle opp litt møkk og ta med deg til Vet. slik at den kan analyseres. Da får man skikkelige svar på hva det kan være. Disse prøvene taes ikke i Norge og må alltid sendes vekk.

Problemet er at disse prøvene koster endel kroner (ca 2000-2500), men så lenge du har forsikring bør du virkelig gjøre dette.

Det er ganske mange veterinærer som venter med dette blant annet fordi det er veldig dyrt, selv om jeg mener absolutt at man nesten bør starte med dette ganske tidlig.

Jo lenger hunden går slik, større kan problemet bli. Kanskje hunden risikerer å få sensitiv mage resten av sitt liv.

Du bør be dem spesifikt om å ta avføringsprøve, og sende det ut for e-colitest, samt evt parasitter. Som Lunapuna sier sendes dette ut av landet, og koster ganske mye, men det er vel verdt pengene om det er e-coli.

Vår hund fikk immunforsvaret kjørt rett i dass pga langvarig e-coli, og slet i ettertid med øyebetennelser, demodex og flere andre ting pga nedsatt immunforsvar. Som sagt kan det også i ekstreme tilfeller ta livet av dem, i tillegg til at det selvsagt er svært plagsomt for hunden.

Hun har hatt diverse mage-tarm infeksjoner, det er derfor hun gått på så mange antibiotikakurer. Øyebetennelse har hun også hatt, og jeg ble smitta.. nei huff føler den stakkars valpen vår har hatt skikkelig uflaks.

Skal høre med dyrlegen angående e-coli. Det har jeg ikke tenkt på før.

H.I

Nå er det ikke unormalt med veldig tynne 9mnd gamle valper da!

Ville self. sjekket i fht sykdommer, men det er ikke sikkert det er noe som helst. Spes. om de har hatt første skikkelig mageinfeksjon før 4mnd har de lett for å ha en sensitiv mage.

Min forgje var en "magehund" uten at det feilte han noen ting. Han fikk eucanuba intestenal for. Det virket omtrent som imodium på han. Hadde alltid en sekk/bokser stående. Med engang det var antydning til noe tull fikk han det. Han tålte ikke svinekjøtt, spesielt ikke rått. Da fikk han blodig diare....

hei det går mye bedre :) jeg ble hjemme fra jobb idag for turte ikke la bikkja være alene hjemme med diare(sjefen ble ikke blid..off..skjønner jo det) men ikke noe særlig å risikere at bikkja driter ned hele stua igjen.

Hun hadde litt tynn bæsj til morgen idag, men ikke rennenes slik som igår. HUn har nesten ikke spist på 2 dager. Ser ut til at det går rette veien. Hun skal bare få det mageregulerende foret for det har vi ståenes.

Har ikke gitt henne biola ennå. Hun er litt slapp, så tok en liten tur med henne da jeg fulgte barnet mitt i barnehagen. Men så ville hun hjem og nå ligger hun på sofaen og snorker.

Skal høre litt med samboer når han kommer hjem. Dette her er jo en kjent sak for oss, så burde jo være "eksperter" på diare, men føler meg like rådvill hver gang.

H.I

Nei det er kanskje ikke det? :) valper vokser jo litt hypp som happ også kanskje. Men hun gikk ned fra 37 kg til 31 for noen uker tilbake pga en runde med diare som varte i nesten 2 uker. Da fikk vi noe antibiotika hos dyrlegen.

Hun får aldri imenneskemat pga magen.men hvis hun klarer å stjele til seg mat så får hun diare, så prøver å passe godt på at hun ikke får tilgang til annen mat.

Er redd for at hun er en typisk magehund ja. Har snakket med flere som har denne rasen og de sier at det er vanlig at de har mageproblemer.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...