Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lettere forvirret etter disse ultralydene. Er ikke et svangerskap utelukkende satt til 40 uker?

BIM+min termin er 22. september, uke 18+3. Termin ved uke 40+2.

Familieklinikken sier 20. september, uke 18+3. Termin ved uke 40+0.

Riksen (ord. UL) sier 20. september, uke 18+5. Termin ved uke 40+2.

Jeg har tydeligvis termin 20. september, men er jeg 18+3 eller 18+5?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vell kanskje ikke direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg vet bare at noen steder regner de en normal svangerskapslengde på 40 uker og 2 dager, mens andre steder igjen regner de 40 uker akkurat.

Skrevet

Aha, da kan jeg forholde meg til den siste terminen og svangerskapslengden da, 2 dager frem - jippi! Alle monner drar, hehe :P

Skrevet

Ja, leger og JM har visst forskjellige måter å beregne termin på- fordi de går utifra forskjellig lengde på svangerskapet (tror det skiller 2 dager).

Så hos meg sier legen (og to tidlige ultralyder) at jeg har termin den 20., mens JM på Riksen satt 23. som termin. Et par dager fra el til har jo lite å si, så jeg tenker ikke stort mer over det- satser jo på at jeg føder litt før termin denne gangen også uansett, hehe (er jo lov å håpe ihvertfall;)

Skrevet

Jeg har fått første september som menstermin (lege) og på UL (jordmor). Betyr det at jeg "egentlig" kan flyttes to dager frem? Hvilken metode bruker BiM? Jeg har 1. september etter menstermin her også, nemlig... *forvirret*

Skrevet

Det er terminen som settes ved ordinær UL som teller, og som brukes som utgangspunkt når f.eks igangsettelse på overtid skal vurderes. Men noen dager til eller fra spiller som regel liten rolle- de aller færreste føder akkurat på termin uansett; de sier jo termin pluss minus 2 uker=)

Skrevet

Ja, det er et godt poeng. Og for meg blir det jo det samme uansett hvordan man regner, virker det som! JM sa til meg at bare ca 6 % føder på termin :) Jeg krysser fingrene for et par dager FØR pga barnehageopptaket, menmen. Jenta mi kommer når hun er klar, tenker jeg!

Skrevet

hehe, ja jenta mi kom 2 uker før termin sist, så ble skikkelig tatt på senga - hadde jo hørt at "alle" 1.gangsfødende går til termin eller gjerne litt over.. Men den gang ei gitt:D

Og ja, de reglene rundt bhg-opptak er jo helt bak mål egentlig- føles temmelig urettferdig for alle dem m høstbarn! Nå skal jo jeg uansett være hjemme litt ekstra m nestemann også, for å utsette barnehage-starten litt, så for meg spiller det forsåvidt ingen rolle. Storesøster skal begynne i barnehagen nå i august, 22 mnd gammel, og det blir akkurat passe synes vi=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...