Anonym bruker Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Jeg har av ymse årsaker fullpumpet til flere barn, og føler jeg at jeg begynner å vite litt om melkemengde. Jeg husker at mens jeg fortsatt ammet min første, var jeg konstant bekymret for om jeg hadde nok melk, og prøvde ammete, havregrøt, karrigryter og alskens som visstnok skulle få opp melkeproduksjonen. ikkeno hjalp. Men, nå sitter jeg jo her og SER hvor mye som kommer ut til enhver anledning, og vet hva som hjelper og ikke - for meg i alle fall. Så her er mine tips! - Viktigst: Nok mat og drikke til deg selv. Spis regelmessig, og drikk mye væske. Får du ikke i deg nok selv, kommer det også mindre ut. - Det snakkes mye om å sove nok og å stresse ned. Og ja, det er viktig. Men husk at vi ALDRI får nok søvn og lite nok stress. Min erfaring er at så lenge jeg senker skuldrene og aksepterer at "ok, i dag er jeg trøtt - jeg tar det igjen senere" og likedan bare aksepterer at det er travelt innimellom, så gjør det ikke store forskjellen. Det viktigste er å beholde lave skuldre, og ikke bekymre seg for alt mulig. - Sykdom: Om jeg var forkjøla/hadde influensa osv: spilte ingen rolle, så lenge jeg bare fikk i meg mat og drikke hadde jeg nok melk. - Da var det verre med omgangssyke, der jeg ikke klarte å holde på maten. Da gikk min produksjon ned til 1/3 av det vanlige, så da kan det være lurt å ha et alternativ på lur. MEN: jeg fortsatte å pumpe til vanlige tider, og spratt umiddelbart tilbake til gammelt nivå når jeg klarte å holde på maten. Og: Ja, du kan amme selv om du er spysjuk. - Da jeg ammet trodde jeg at jeg hadde veldig lite melk på kvelden. Det har jeg slett ikke, det er som normalt. Men hvis jeg er sliten og stressa og så vidt har overskudd til å sette meg ned, kommer det mindre ut. Det er kanskje sånn det henger sammen for flere? - Mat som hjelper: Ut over det å spise nok selv, har jeg bare vært borti en ting (og jeg har prøvd en del kjerringråd!) som virker som det har umiddelbar effekt på mengden: Sjokoladekake! Har en helt pussig,positiv effekt på meg - pumper ut kanskje 25-30 prosent mer enn vanlig. Irriterende nok går det ikke an å innarbeide det i et vanlig kosthold, men om du føler deg litt slapp under BH'en en dag, så går det jo an å kose seg litt:-)) Husker at ammehjelper Expat hadde lagt ut en oppskrift på "ammekake" her for et par-tre år siden, så det er kanskje flere som har opplev det samme? Det var vel det. Har DU noen gode tips til ting som funker på deg? Legg det inn her da vel - så kan det bli en produksjonstråd". Happy skvett til dere alle:-)
stearin Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Er helt fersk på det her med pumping så for meg var det veldig bra å lese dette! Takk for at du deler gode tips her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå