Gå til innhold

Vil dere anbefale Babybjørn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor / hvorfor ikke? Jeg har tenkt til å gå til anskaffelse av en eller annen bæreseleordning, det tror jeg Vesla hadde satt stor pris på:) Vi prøvde mei tai i sin tid, da ble det bare skriking, men da var hun riktignok bittelita. Hun er strax 6 mnd nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har både bæresjal og babybjørn. Bæresjal er greit, men det blir ofte litt mye "styr", jeg liker å kunne ta henne ut og inn som det passer hvis jeg f.eks holder på med ting i huset og hun ikke vil ligge på leketeppe etc. Babybjørn er mer praktisk, og vesla liker best å kunne sitte med ansiktet ut så hun kan følge med på det som skjer.

Gjest Tale30
Skrevet

Min erfaring med Mei Tai er at det var itt stress å knyte på når jenta var helt liten. Fra 6 mnd alder var hun liksom litt mer robust så det føltes tryggere.

Jeg har litt dårlig erfaring med Baby Bjørn fordi jeg fikk vondt i ryggen av den. Det er også mer fleksibelt med en MeiTai mht bevegelighet for barnet. Hvis du har denne bæreselen enda, så kan du jo gjøre et nytt forsøk?

Skrevet

Jeg har en bitteliten nå, og hun nekter å sitte i meitai, men elsker babybjørnen sin. Sovner fort, og det er veldig praktisk for meg å få hendene fri.

Gjest Nabaat
Skrevet

Jeg hadde ingen problemer med den, veldig god erfaring. Eneste er at den ble ikke brukt så lenge.

Skrevet

Jeg hadde babybjørn da lillemann var liten. Riktignok en litt eldre utgave enn denne sportsutgaven eller hva det er for noe som har kommet nå..

Jeg syntes det var forholdsvis tungt å bære han i den, og fikk vondt i ryggen. Gikk tur noen få ganger med han i den, men var ganske ør i ryggen og skuldrene etterpå. Jeg prøvde manduca, men den var et herk å få på, så den vil jeg ihvertfall IKKE anbefale.

Vi hadde den med oss rundtomkring fordi lillegutt skrek så mye i vogn. Det virket som han likte veldig godt å sitte i den, og han sluttet som oftest å gråte, og sovnet i den også. Det var mest jeg som ikke likte den så godt, og etter at vi byttet til sportsvogn da han var 4 måneder og han sluttet å skrike i vogn har hele bæreselen blitt gjemt og glemt. Har ikke brukt den overhodet siden det.

Det kommer jo litt an på hvor stor og tung babyen din er (min lille har alltid vært en plugg), og hvor mye og hvordan du tenker å bruke den.

Skrevet

Takk for svar! Er det flere str på Babybjørnen altså? Jeg trodde det bare var en. Tenkte å kjøpe på finn, om jeg finner en der. De er vel ganske lite brukt uansett. Mei taien var bare en jeg lånte av ei jeg kjenner, og jeg tenker også på hvor tungvindt det er med all den knytinga. Jeg tenkte å bruke BB innimellom, litt hjemme når jeg skal gjøre ting og tang, og å gå litt ute nå som det går mot sommer. Vesla er ganske stor , over 9 kg. Hvor lenge kan de i så fall bruke en BB?

Skrevet

Generelt sett; nei, absolutt ikke. Men den nyeste modellen ser grei nok ut, så lenge man lar være å bære forovervendt på magen.

Skrevet

De vanlige BB kan brukes opp til 11 kg. Den nye Comfort Carrier kan brukes opp til 14 kg(12 kg framovervendt)

Skrevet

Har prøvd babybjørn, meitai, ergo, og må si at babybjørn er den med dårligest bærekomfort. Tror derimot barnet har det helt fint, så lenge det ikke blir for lenge av gangen. De fleste andre bæresæler kan fint brukes til barnet blir minst to år, mens babybjørn faktisk blir for tungt lenge før ettårsalder.

Skrevet

Hm, nå ble jeg veldig i tvil. Hva koster den nye utgaven av Babybjørn da? Litt dumt hvis hun vokser ut av den på null komma svisj og/eller jeg ikke orker å gå med den.

Skrevet

Du har flere alternativer som er mer bærevennlige enn babybjörn, men uten knyttingen man får ved mei tai. Forsøk et googlesøk på noen av disse: Patapum, Beco Butterfly, Ergo eller Manduca.

Skrevet

Jeg kikket litt på de, men det virker som om babyen ikke kan sitte forovervendt, iallfall ikke med manducaen? Jenta mi vrir seg i alle mulige merkelige posisjoner for å få med seg alt, jeg tror hun må få sitte forovervendt;)

Skrevet

Nei, ingen av dem er beregnet på forovervendt bæring på magen. Rett og slett fordi det ikke er noen særlig bra måte å henge på for ungen, og aldeles skrekkelig når det gjelder bærekomfort for den som har selen på. I stedet for at vekten fordeles naturlig utover deg ved at barnet "klynger seg" til kroppen din, blir ungen hengende og dingle og mesteparten av vekten går på dine skuldre og bare der.

Det er teknisk mulig å bære forovervendt på mage med mei tai, men ikke noe behagelig.

Derimot kan du med disse selene plassere barnet høyt på ryggen og la det se frem over skulderen din.

Skrevet

Hei Tigerpote!

De får meg seg mye når de sitter mot ryggen din også! Jeg har en manduca og er kjempefornøyd med denne. Den er spesielt god i ryggbæring! (Men, som noen andre sier, det er litt styr å få den på, så den egner seg vel aller best til de lange spaserturene... På den annen side så er det nok en vanesak, dette å ta sela på og av. Jeg synes selv det er litt uvant å få sønnen min på 5 måneder på ryggen i denne, men det går seg sikkert til når han blir litt eldre!)

På tettinntil anbefaler de generelt ikke den framovervendte sittestillingen (unntaket er en spesiell "buddha-stilling" hvor barnet har beina opp framfor seg). Grunnen er denne: Det er belastende for barnets rygg å henge i den, som den gjør i tradisjonelle babybjørn-seler. Det er derfor man også ikke anbefaler å bruke denne stort lengre enn 15-20 min om gangen...

Skrevet

Hm, jeg vet ikke helt jeg nå:) Men fikk ikke så lyst på BB iallfall. Fint å kunne spørre dere!

Skrevet

Jeg kunne ikke klart meg uten min babybjørn! Absolutt den tingen jeg fikk mest igjen for pengene for:) Vet ikke om det er nevnt tidligere her, men forskjellen på sportsutgaven (den nyeste, med en "trekant" bak) Framfor den gamle (med bare et kryss) er at du får vekta fordelt på skuldre og hofter, ikke bare på skuldrene. Tror den koster rundt 1200 kroner ny.

Skrevet

Nei egentlig ikke.

Poden liker godt å sitte i Babybjørnen, men jeg blir himla dårlig i ryggen av den. Kan kun bruke den i 5-10 min.

Har bæresjal, men det nektet han plent sist jeg prøvde.

Hadde det ikke vært for at jeg fikk babybjørnen av søsteren min så hadde jeg sikkert investert i et annet bæretøy. Uten at jeg vet hvilket.

Skrevet

Avgjørelsen er herved tatt for den som måtte være interessert: det blir ingen bæresele på oss! Jeg vurderte tanken på å kjøpe brukt, men er glad jeg prøvde både Ergo og BB først for å si det sånn.

Jeg prøvde med en dukke som kanskje er halve vekten av Vesla, og jeg kjente med en gang at BB ikke er noe for meg. Vekta dro i nakken, og det var rett og slett ubehagelig å ha den på, selv hos den nye typen. Pluss for brukervennlighet.

Ergo: veldig behagelig å ha på, men hektene gnager delvis under armene! Og det var utrolig knotete å ha den på, med hekten bak på ryggen (når man skal ha babyen foran, jeg er ikke dreveen nok til å tørre å eksperimentre med ryggheng;)).

Så jeg tror vi skeier ut med en ny vogn istedet, se annen tråd;)

Skrevet

Anbefaler deg en Manduca. Den er fenomenal!

Skrevet

Å ja, den glemte jeg i farta! Kan du si litt om hvordan du fester den? Link til demonstrasjon? Finnes den kun på nett? Hadde vært kjekt å kunne prøve den først:)

Skrevet

Selv klarer jeg ikke å bruke Babybjørn! Får vondt i nakke, skuldre og rygg av den! (Og i den gamle BB, sitter ungen forferdelig dårlig.. Henger jo rett og slett bare.. Og er ikke bra for ryggen)

Er veldig glad i å bruke MeiTai jeg da.. Ellers kan jeg foreslå Manduca. Den er god å bære i og ungen sitter ergonomisk godt! Og det er utrolig deilig å kunne ha ungen på ryggen sånn at man faktisk får gjort diverse husarbeid etc...

Vil anbefale deg å ta en titt inn på www.tettinntil.no

Skrevet

Skal vi se. Er jo en stund siden vi bar på magen da, og nå er gravidmagen litt i veien, he he. Skal prøve.

Satte vel først på magebeltet. Så kneppet jeg den selen som går på tvers over ryggen. Så slakket jeg skulderstroppene veldig, slik at jeg lett kunne tre dem på plass som en omvendt ryggsekk, og få hodet under rygg-selen, og dermed få den bak på ryggen. Da var den også slakk og god, og lett å putte babyen i foran. Når han satt godt, strammet jeg skulderstroppene, så det ble passelig.

Man kan også ta på midjebeltet, sette baby på magen, og løfte opp tøystykket samt ta på selene, og så kneppe den selen bak på ryggen til slutt. Men husker jeg syns det var litt vanskelig å komme til, sikkert litt stiv, he he.

Se video for sistnevnte:

Huff, merker at dette var litt rart å forklare skriftlig, he he, kanskje totalt uforståelig? ;D

Ettehvert ville jeg gått over til ryggbæring, og da blir det jo nesten som å feste en ryggsekk. Men her er vel kunsten å få babyen på plass på ryggen først.

Det krever litt øving, men er egentlig veldig lett. :)

Her er link til det:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...