Gå til innhold

Hvor bekymret bør jeg være?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har ei lita jente på snart 11 mnd som ikke har begynt å spise brødskive ennå..

Har to gutter fra før og der har det aldri vært noe lignende problemer! De spiste det de fikk.

Men alle barn er forskjellig og siste tilskuddet i stammen har vært småspist og "vanskelig" i matveien siden fødsel så og si.

Gir jeg henne en brødbit begynner hun å grøsse i det øyeblikket biten når leppene, når den kommer inn i munnen er det all verdens grimaser, hun bryter seg og blir illsint av dette ufyselige som hun får i munnen....

Hun har begynt å spise fullkorngrøt nå heldigvis og så har jeg begynt å få i henne litt middagsmat (5-6 måneder), men hun har helt "angst" når ikke maten er helt moset, finmalt nesten.

Hun spiser også most banan, pære etc så hun får ganske variert kost hvertfall.

Er det noe å stresse for eller kommer det etterhvert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke stresset om jeg var deg. Hun spiser jo! For noen tar det litt tid å venne seg til mat som ikke er finmoset, jenta mi spiste ikke 8 mnd-mat før hun var rundt 9-10 mnd, og fremdeles kan hun brekke seg innimellom (11 mnd nå) når hun får biter.

Vær tålmodig, gi henne finmoset mat enn så lenge, og tilby mat med biter, f.eks brød, myke grønnsaker, banan osv. La henne gjerne plukke selv, det funket veldig fint med jenta vår. Har også en gutt som ikke begynte å spise noe særlig brød før han var 15-16 mnd, så det går seg nok til!

Skrevet

Gutten min var likedan. Fikk ikke i han annet enn 6 mnd grøt og 6 mnd glass(8 mnd glass måtte moses ekstra) før han var ett år, da snudde det plutselig over natten. Da begynte han å spise middag som ikke var moset i det hele tatt,(kun skjært opp i biter), brødskiver, og samme hvilken grøt han fikk.

Han var ekstrem kresen, og hadde et nokså ensidig kosthold fram til han ble ett år. Jeg stresset aldri med det, og det løste seg altså helt av seg selv.

Så det er håp :-)

Skrevet

Takk for svar til dere begge :-)

Da slår jeg meg helt til ro en stund til hvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...