Gjest sug lut Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Det tar jo sin tid, dette her. Men jeg ser noen cm av mye rart av løker, selv om jeg har fortrengt hva jeg satte hvor - jeg vet også at jeg ikke satte ting i system siden jeg her systemhater, så alt kan komme overalt. Altså: Er det riktig av meg å tenke at de som kommer opp m veldig smale lange blader som har en hvit stripe på midten antakelig blir krokus? Er det trolig at de som er bittesmå men likevel har en tydelig blåaktig klump i midten antakelig er scilla? Hva er de som er supert vårlig lysegrønne og ikke har annet enn to blader (a la liljekonvall) men sikkert kommer til å få seg en stilk i midten etterhvert, selv om denne ikke synes - kan det være snøklokker? De kom nemlig opp gjennom snølaget til og med. Og så bonusspørsmålet: et sted der jeg rydda og klipte vekk naboens hekk i fjor, har det kommet noe som jeg overhodet ikke forstår. Det er nå ca tre cm over bakken, og kommer opp i en slags "kongle"-formasjon, dvs det er lysegrønne småblader pakka tett inntil og over hverandre litt som skjellene på en grankongle. Og så er de egt mer firkantakongle enn rundkongle, sånn sett ovenfra. Bladene kommer kanskje til å folde seg utover etterhvert. De vokser mange tett inntil hverandre, sikkert ti stk, så jeg nå.
blomstre Skrevet 22. april 2010 #2 Skrevet 22. april 2010 Bombesikker på at de med hvit stripe er krokus. Ellers regner jeg med at du vet hva bare ikke hvor? For mine blåaktige klumper blir til perleblomster (muscari)... Bonusspørsmålet må modnes litt.
prekæs Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 Google jonsokkoll. Mulig det er en slik. Tror den er vill, men vakker. Hvit stripe er krokus og den med blåaktig klump høres ut som perleblom (scilla). System er for kontrollfreaker og matchehysterikere. Vi andre trives med små (og store) overraskelser, både i interiør og hage:)
Gjest sug lut Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Det er det, serru, at jeg ikke husker om jeg i min ville jeg-må-ha-runde i fjor høst også tok med perleblomster, eller om jeg fortsatt var for traumatisert fra der vi bodde før hvor alle de fine perleblomstene jeg og ungen hadde planta ble regelrett rasert av jævelungene i oppgangen. Og jeg veit at jeg har ønska meg scilla, så jeg tror jeg har det også....
Gjest sug lut Skrevet 22. april 2010 #5 Skrevet 22. april 2010 Hm, ja, den kan godt utvikle seg til noe slikt. Det blir spennende, de var jo pene. Nå da jeg har dere her: den plenen jeg mekka seinhøstes der naboen hadde overhengende hekk spirer som bare det. Skal jeg vente med å hive i mer plenfrø selv om jeg ser at det ikke er helt jevnt grønt, eller gjør det ikke noe fra eller til (med kulda, mener jeg)? Det er det eneste som er bart, den plenstripa, så det er der løkene kommer også.
Gjest sug lut Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 Forresten prekæs, jeg tenker sånn når jeg tenker scilla: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.wildchicken.com/nature/garden/scilla_sibirica_closeup.jpg&imgrefurl=http://www.wildchicken.com/nature/garden/nature_200_106.htm&h=354&w=400&sz=38&tbnid=1kf9J_zNs3pl1M:&tbnh=110&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dscilla&hl=no&usg=__ahTt35mLA6_MrXmIREO6x5lojqE=&ei=YhXQS-F2g6M49If5jg8&sa=X&oi=image_result&resnum=7&ct=image&ved=0CBwQ9QEwBg
prekæs Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Jeg har nesten ikke vært borti plensåing, men mener bestemt at spirene ikke bør være for tette der som med andre planter. La heller plenen få utvikle seg fra de spirene som er der, tar litt mer tid, men røttene slipper å konkurrere om plassen. Sådde forresten plen på våren den ene gangen jeg sådde plen, og hadde ett teppe av nyutklekkede småfugler som klarte å spise opp hvert eneste frø, så høstsåing av plen er nok lurt.
prekæs Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 Jeg fikk ikke opp linken, men mente å sette scilla med spørsmålstegn etter i parantesen over her. Scilla er det samme som jeg kaller blåstjerne, og de er direkte nydelige i plenen. En nabo som har det. Også en hage litt ute av system, men oppsiktsvekkende å gå forbi akkurat nå
Gjest sug lut Skrevet 22. april 2010 #9 Skrevet 22. april 2010 Ah, da er vi på samme planet. Ja, blåstjerne, antakelig det nydeligste som finnes i hele verden... Og etter sigende sprer den seg vilt, det er det jeg satser på.
blomstre Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 En "greenkeepers" plen råd: - vente til nattefrostrn har gitt seg. - la den få tørke opp (ikke trampe rundt og lage gjørme) - legg på et lag med en blanding av 2 deler sand, 1 del matjord og 1 del kompost/naturgjødsel - så plenfrø over det hele og rak over slik at plenfrøene blandes inn i jorden - vanne godt, holde det fuktig så ikke frøene tørker ut. Bokannbefaling: The Complete Idiot's Guide to a Beautiful Lawn. He, he, ikke testet, men tittelen var så bra :-)
Gjest sug lut Skrevet 22. april 2010 #11 Skrevet 22. april 2010 Strøken tittel! Men altså, den er jo sådd i fjor allerede, dette var mer sånn "ekstra". og så er det løker i den, så jeg kan ikke hive jord over plantene heller. Hm. Nei, den får være og gjør det den kan, så får jeg heller være snill med den utover sommeren og se om det trengs litt lapping.
Anne-B. Skrevet 22. april 2010 #12 Skrevet 22. april 2010 Åh, høres så fint ut! Jeg sitter her og ønsker meg krokus og alskens. Det er vel ikke slik at man får kjøpt det i butikken og satt ned i vår, men at det må ned i jorda til høsten uansett? Hagen her var en skuffelse, forøvrig. De forrige eierne har bare lempa masse dritt i ene hjørnet (greiner, gress fra klipper, stubber og alskens), hundebæsjen har jeg nevnt tidligere, og det ligger steiner spredt rundt omkring. Lite pent. Men, jeg har en plante jeg lurer litt på jeg og. Den står i ene hjørnet av terassen, mot veggen, og nå kommer det opp små røde blader formet som en spiss. Det er ikke noen buskvekst, men håper at den vokser seg oppover og ikke bare blir liggende. Ser for meg at det hadde vært perfekt med en klatrerose eller kanskje klematis der.
blomstre Skrevet 22. april 2010 #13 Skrevet 22. april 2010 Har ikke løk på golfbanen, så det har ikke greenkeeperen erfaring med ;-) Men oppskriften er altså den som brukes av de proffe på plener som ser pjuske ut på våren. Fagutrykket er toppdressing hvis du vil google det. Og toppdressingen skal forøvrig ikke være så tykk at gresset blir helt gjemt.... Så løkplantene kan titte opp!
Gjest sug lut Skrevet 22. april 2010 #14 Skrevet 22. april 2010 Vet du, egentlig er det genialt at du får overta en hage som er helt drit, for da har du mulighet til å røske ut og ommøblere absolutt alt, uten å føle at det og det bør få stå når det først er der. Skjønner at med supermage er det ikke tiden for å lempe stein og bikkjemøkk og stubber, men sånt har du mannen til. Vi var ikke helt i din situasjon, men vi overtok et helt blankt ark (og ikke et med masse skribbel på, som dere), ikke tegn til å ha gjort noe som helst utover å så plen (og deretter glemme den - var dårlige greier den også). Men så fint, da kunne jeg anlegge bed der jeg ville, og kjenne på at ALT her er MITT, hvert spadtak er tatt av MEG og alle plantene har JEG valgt. Jeg ville jo aldri hatt hjerte til å fjerne ting som vokste lykkelig der de var, mitt hatprosjekt hadde vært en skråning full av dvergfuru eller digre rhododendron...
Anne-B. Skrevet 22. april 2010 #15 Skrevet 22. april 2010 Ja, egentlig er det veldig kjekt. Skulle kanskje ønske at hagen ikke var brukt delvis som søppelkasse. Det går jo an å rydde, selvfølgelig, og de har også latt stå igjen potter og diverse. Heldige meg. Og naboen ordner opp ene soverommet sitt, så jeg skal spørre så pent om jeg kan få lov til å ta noe av materialet han har slengt i hagen. Stubb og stein får mannen ta seg av, tror jeg skal klare av med hundedritten. Leste litt i hagebibelen fra Plantasjen om å så plen. Må man nødvendigvis vende jorda for å så den? Holder det å så rett oppå den gamle?
Gjest sug lut Skrevet 22. april 2010 #16 Skrevet 22. april 2010 Tja, jeg gjorde ikke noe vending, i hvert fall - jeg gikk først løs med jernriva og lufta godt opp i det som var, hivde på gjødsel, og noen frø her og der. Dette var rett etter snøen var gått i fjor, så jeg venta og så an hva som kom og ikke. Der det ikke komm annet enn stygt grovt villgras og mose (mange steder!) stakk jeg ut hele området i klumper, og løfta av hele torva. Så la jeg klumpen oppå der jeg hadde kraftig, fint gras men egentlig ønsket blomsterbed, og skar ut nøyaktig rundt den, så jeg fikk en klump med kraftig gras i akkurat samme fasong som passa godt nedi hullet, og klappa til med litt ekstra frø i skjøtene. Fikk kjempefin plen i løpet av sommeren i fjor. Transplantasjonene tok godt, ingen av dem døde, og vokste seg jevne med det omkringliggende.
Gjest amandine Skrevet 22. april 2010 #17 Skrevet 22. april 2010 Barndomshjemmet mitt hadde store blå plener dekket av scilla på denne tiden, tett i tett og blått i blått og vakkert vakkert! De sprer seg ganske fort, også! Det gjør forøvrig krokusen også
Anne-B. Skrevet 22. april 2010 #18 Skrevet 22. april 2010 Hmm, lurt. Takk. Ser ikke så bra ut her foreløpig, men det gjør det jo gjerne ikke før det har rukket å spire heller.
Anne-B. Skrevet 22. april 2010 #19 Skrevet 22. april 2010 Det hørtes rett og slett idyllisk ut. Nå ser jeg for meg et hvitt hus, med store trær i hagen og hvit stakitt.
blomstre Skrevet 22. april 2010 #20 Skrevet 22. april 2010 Bonusspørsmålet: Som jentunge fikk jeg lukejobb i en skråning av noe min mor kalte revehaler... men det er noe helt annet sier google... så etter iherdig innsats har jeg nå funnet ut av det var Kjerringrokk! De har topper som ser ut som kongler når de kommer opp - så det er bare å sette over tevannet og vente i spenning....
Gjest amandine Skrevet 22. april 2010 #21 Skrevet 22. april 2010 Store gamle frukttrær, men gammelt murhus og tjærebredd gjerde;) Og vårblomster er jo vakkert uansett!
Anne-B. Skrevet 22. april 2010 #22 Skrevet 22. april 2010 Det hørtes like vakkert ut som det jeg så for meg. Syns vårblomster er noe som unga skal få lov til å plukke, så jeg tror jeg går for blomsterhav til neste år.
Gjest amandine Skrevet 22. april 2010 #23 Skrevet 22. april 2010 Av den grunn har vi i flere år hatt blomstereng sådd i en skråning, og jeg har vært i mottakerenden av mange mange nydelige buketter;)
hippopotamus! Skrevet 22. april 2010 #24 Skrevet 22. april 2010 Blomstre! Hvor tykt skal det lage med sand, jord og kompost være? Og kan jeg bare hive det rett over den gamle plenen?
blomstre Skrevet 22. april 2010 #25 Skrevet 22. april 2010 2-3 cm er nok, bare å hive over! Tanken er at blandingen liksom skal "renne" innimellom gresset som allerede er der...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå