Gå til innhold

Dere med fler enn et barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mye mye mer arbeid med mer enn en? Jeg fikk ei jente i februar, og koser meg kjempemasse med henne, men det er jo også en del jobb:) Kjenner jeg allerede er babysyk igjen!:P Får helt vondt inni meg når jeg ser andre som har babymage:') Savner alt med svangerskapet.. Å kjenne liv i magen for første gang, ultralyd osv.. Og fødselen var helt utrolig!:) Har ikke tenkt til å ha en til på en stund hvis vi skal ha en til da.. Men kjenner jeg savner det så fælt.. Er det flere som meg som er babysyke allerede??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to og den minste er snart 8mnd og eldste snart 3 år om noen mnd og ja jeg er babysyk igjen... Jeg håper det går over for det er et lite hopp fra 2 til 3 føler jeg. Litt skummelt.

Vi har hatt nok å gjøre med de to vi har nå og det var en periode som det var litt slitsomt i vinter. Heldigvis så har vi besteforeldre som stiller opp. Men nå som minste begynner å bli større og rutiner er på plass osv synes jeg det går kjempefint. Og for ikke å snakke om all den gleden de to små gir oss. I tilegg er det utrolig koselig å se hvor stor glede de har av hverandre selv nå. Lillebror er helt oppslukt av storesøster:)

Vil absolutt anbefale å få hvertfall en til, men kanskje vente litt? Kan være greit med litt aldersforskjell.

Skrevet

Har ikke fått nr 2 enda, men kjenner igjen følelsen din ja! Ble babysyk ganske fort etter junior!

Men er VELDIG glad for at vi ventet, og det nå vil være 3.5 år mellom de to..

Vil bare si; KOS deg! Tida går så altfor fort!! Kos deg med den lille jenta di, og nyt hvert sekund og hver ting som skjer!

Skrevet

Får og svare på det du egentlig spurte om da... Ja jeg synes det er en del jobb mer. Vi har på en måte en hver, men jeg synes det går kjempefint og å få nr. 2 har vært lettere enn det var å få første med tanke på at da var alt av rutiner innarbeidet fra før og man har vært gjennom det en gang før også.

Skrevet

Jeg har bare vært tobarnsmamma i 16 dager, men foreløpig synes jeg det er veldig liten forskjell.. Minstemann er veldig rolig, eldstemann er ikke noe særlig sjalu (ennå), og jeg er vant til veldig lite søvn siden eldstemann har sovet veldig dårlig hele livet. Litt travelt når begge barna er sultne på likt og sånt er det jo, men ellers synes jeg det går over all forventning. Spør meg igjen om en måned eller to så svarer jeg kanskje noe helt annet. Hehe. ;)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Vi har ei jente på 2,5 år og ei på 10 mnd.

I begynnelsen var det ganske tøft, eldste var ganske sjalu og jeg var hjemme med begge. Styrte mye med ammingen osv. Men nå blir det bare lettere og lettere!

Eldste forstår mye mer nå, og skjønner at hun ikke kan herje så mye med minste. Har eldste i barnepark noen timer om dagen, og det gjør alt mye lettere.

Og så er det jo kjempekoselig når de er gode venner og leker sammen da :-) Får faktisk hjelp av eldste til å stelle babyen også, hun henter bleier og body og får holde vannflasken og gi småen vann. Hun syns det er kjempestas, er jo en levende dukke for henne=P

Skrevet

Har 3 jenter. Synes ikke det var noe mer jobb med 2 enn 1. Men når nummer 3 kom derimot. Man har alltid en hånd for lite, eller er en forelder for lite. Men skjønn meg riktig, det er mye jobb med 3 men det er enda mer kos. Og det blir jo lettere nåpr de blir større :D Minsta har bare vært og er til viss del fortsatt en utfordring. Men tilbake til to. Syntes ikke det var noe pes med 2, koste meg bare jeg. Nå er de to ganske så tett, skiller 22mnd mellom 1 og 2, synes det er helt perfekt jeg. Men så var største veldig flink og selvstendig. Hun snakket som en foss og kunne og skjønte mye :) (mye mye mer en minsta som nå er 20mnd) Og mange tok henne for å være eldre enn det hun var. Så jeg tror rett og slett at det beror mye på barna enn får, om det er mer slitsomt med en eller to, eller dertil tre. Nå var jo minsta prematur og, og spiste annenhver time hele døgnet gjennom i nesten 2 mnd. Men som sagt nå blir hun 2 i august og jeg regner med at ting vil være mye lettere da, er allerede mye lettere samenlignet med hvordan det var rundt juletider(*grøss*)

Beklager langt svar. Kos deg med den du har og skaff deg nummer to når du er rede, du kommer aldri til å angre på et barn til;)

Skrevet

Jeg har tre tette (sep06, sep08 og apr10). Overgangen fra en til to var nok størst for min del, selv om det er naturligvis mer jobb nå med tre i stedet for to. Det var bare følelsen i starten som satt meg ut, men det tok ikke lang tid før rutinene var på plass og da gikk det meste som en lek. Jeg synes det var "kjedelig" med bare ett barn, både for oss foreldre og ikke ikke minst for jenta vår.

For meg høres det ut som du savner mest å være gravid, føde og få den nyforelskete følelesen du fikk av den nyfødte. Det er ganske annerledes å være gravid med nr. to. Man får jo ikke den samme sjansen til å hvile seg eller ta vare på seg selv dersom man er dårlig. Jeg husker selv jeg sa jeg ville ha en til med det samme hun første var ute. Jeg var nok blendet av den overveldende følelsen det var å få en nyfødt baby. Grunnen til at vi har tette barn er en kombinasjon av alder, redsel for å ikke bli gravid (strevde lenge med den første) og tilfeldigheter. Jeg ville i den ideelle verden kanskje hatt litt større aldersgap mellom barna, men jeg er veldig glad at jeg i en alder av 30 kan si meg ferdig med svangerskap og fødsler. Nå skal vi bare nyte at barna vokser opp.

Vet ikke om jeg svarte på spørsmålet, men det var min lille tanke rundt det i alle fall.. Kos deg med snuppa di mens du kan i alle fall!

Skrevet

Jeg har nummer 5 i magen:-) Synes ikke overgangen fra nummer 1 til 2 var så veldig stor.

Tror det kommer litt ann på barna. De to eldste var veldig rolige. Hadde nummer 2 hatt kolikk hadde det feks. vert mye verre:-)

Synes det er kjempe koselig å gå gravid selv, men med flere barn i huset er det mye vanskeligere å får den hvilen man trenger.

Skrevet

Jeg har to, og nå skal det først og fremst sies at det er om lag 4,5 år mellom nr 1 og nr 2 (juli 04 og des 08)- jeg kan tenke meg at det er mer jobb dersom en har to tette (?).

I tillegg fikk jeg høre fra alle kanter at "å, bare vent, det er MYE verre å gå fra en til to enn det var da du fikk førstemann!" - så jeg forberedte meg jo på det verste mht. søvnmangel, arbeid og stress ;)

Så det var en kjærkommen overraskelse at det gikk så greit som det gjorde, selvfølgelig var det en overgang med en nyfødt i hus igjen (hadde jo vent meg til å sove natten gjennom, samt det praktiske med å få eldste i barnehagen), men det gikk utrolig greit for det. Eldstemann var ikke sjalu heller heldigvis.

Så kjør på du, men har som sagt ingen erfaring med to tette...mulig det er en helt annen sak ;)

Skrevet

Både og....det er 7år mellom nr 1 og nr 2, mens det bare er 1/2år mellom nr 2 og nr 3.

Med flere barn, og særlig tette barn så er det endel å holde rede på og følge med, særlig når de begynner å bli kjappe i beina disse små. Og større barn krever sitt med kjøring, leksehjelp, foreldremøter ol. Så enhver alder har jo sitt.

Enebarn krever jo fort mer oppmerksomhet i form av underholdning, så jeg satt mye mer i lekekassene sammen med eldstemann enn jeg gjør med de to minste som underholder hverandre mye mer. Får mer anledning til å få gjort endel siden de leker så fint sammen, men så er det tross alt mye mer å gjøre også med flere barn, mer klær som skal vaskes, rot å rydde opp, større hus som skal rengjøres og mat som skal lages.

Skrevet

Jeg var som deg når mini var baby. Veldig babysyk. Men husk at når de er to mnd er det ikke mye jobb med dem og man har masse tid til å tenke på flere.. MEN når de blir større.. så krever de mye av deg, de skal krabbe, gå , falle , plukke på alt mulig, trasse, styre på nettene.. ja.. min er to år nå, og jeg er ikke så veldig klar for en til akkurat nå..hehe..

Skrevet

Ugl@,

Jeg håper du mener det er 1,5 år mellom barna og ikke 1/2 år.. ;-) Da har du ikke engang rukket å komme hjem fra føden før du ble gravid igjen.. hehe

Skrevet

hehe....skulle være med et 1 tall der ja....

Skrevet

Men når det er sagt så vet jeg om noen som fikk to barn et og samme år, omtrent 9mnd mellom, prematur vel og merke nr 2 da.

Skrevet

jeg fikk nr to når eldste akkurat var 2 år. jeg syns det gikk veldig fint med graviditeten og alt det der. var jo sliten men det gikk veldig greit.

permisjonstiden var fantastisk. selv om det ble en helet annen hverdag enn når jeg hadde permisjon med eldste. da lå vi jo og sov og koste oss hele ettermidagen. plutselig var det opp kl 6-7 og ut å følge i barnehagen, for å hente igjen i barnehagen osv. men vi hadde en super tid uansett...

men når hverdagen hentet oss inn igjen. to barn i barnehagen, full jobb da merket jeg at et barn er jo ikke noe jobb i forhold til å ha to. to unger som nekter å kle på seg om morgningen, kranlingen, slossingen osv....

MEN, det er et STORT MEN. Det er fantastisk å ha to barn. man kan bli så sliten som man bare vil, men den gleden mine barn har av hverandre er bare fantastisk. Når de til middagen abselutt skal sitte på samme stol. elste må da holde en arm rundt lillebroren for at han ikke skal falle ned. alle de gode klemmene de deler og så fint de kan leke sammen. da tenker eg at jeg kanskje skulle hatt en til..hehe. selv om jeg har garantert for alle at to er mer enn nok for meg. hehe...;)

så jeg anbefaler å få en til og ikke så stor aldersforskjell

Skrevet

Her er eldstejenta tre år i sommer og har en liten jente på 6 mnd. Selv om lillejenta sov veldig mye og var lett å ha med å gjøre så syntes jeg overgangen fra 1 til 2 var stor. Årsaken er at før hadde eldstejenta ALL oppmerksomhet og vi brukte mye tid på henne. Nå måtte vi dele på tiden, og hun ble "stor" over natten og vi måtte slite med oss selv for å huske på at hun tross alt bare er 2 år! Siden jeg var mye mer sliten så ble jeg mye mindre tålmodig og ble oftere irritert på toåringen, noe jeg fikk kjempedårlig samvittighet for.

Med mye nattevåk og syke barn så er i alle fall mannen min IKKE klar for flere barn noensinne (jeg har lyst på 3).

Men gleden over å se de to sammen er så stor at den kan ikke beskrives. Jeg er strålende fornøyd som tobarnsmamma, tar en dag av gangen og prøver å kose meg innimellom slagene. Og så må jeg telle til 10 manger ganger om dagen :-).

Hvis jeg var deg, ville jeg kanskje ventet litt med å bli gravid igjen, men anbefaler deg absolutt å få flere med tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...