Gå til innhold

Viktig spørsmål ang. å besvime...Hjelp oss!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg våknet i natt av et dunk og rare lyder fra badet. Sto opp og fant min mann liggende på gulvet. Han lå helt stille, men med vidåpne øyne og 4 fingre i munnen. Han laget lyder som om han var kneblet/hadde noe i halsen. Lå ellers helt stille.

Jeg bøyde meg raskt ned og forsøkte å få kontakt med han ved å brøle navnet hans og riste ham. Han kom til seg selv ganske raskt. Han fortalte om store magesmerter når han lå i senga og skulle gå på do. Utrolig vond mageknip! Når han satt på do, fortalte han at han tippa i bakken og besvimte av smerte. Han fikk gått på do skikkelig etterpå og ble straks mye bedre. Vi har bestilt legetime i dag.

Så kommer spørsmålet vi to er uenig i. Han mener han bare besvimte og ikke noe mer å bry seg om. Besvimte av smerte....

Jeg synes det er rart å besvime og være våken i øynene, ha fingre i munnen og lage høye "kneble"-lyder. Jeg trodde ikke han var besvimt da jeg så ham, men at han prøvde å få noe opp av halsen/at han kveldes. Men ellers lå han helt stille på gulvet.

Kan det være eplepsi? føling? sukkersyke eller bare en besvimelse????

Har noen besvimt og hatt åpne øyne og laget lyder?

Hjelp meg, er så bekymrert? Er redd noe skal skje når han kjører bil, er på hytta osv, osv......

Ønsker manges erfaringer - vær så snill og ta dere tid om dere har opplevd noe dere kan meddele...

Mannen min er glad i idrett og er i veldig god form, drikker skjelden alkohol, spiser sundt og er aldri syk. Går ikke på medisiner...

Skrevet

Jeg ville trodd det var at han besvimte av smerte. Om han i tillegg "presset" på do så har han natulig holdt pusten, og det igjen kan føre til besvimelse. Tenk deg den stilling man gjrne sitter i om man "sliter" på do - fremoverbøyd, presser uten å puste osv..

Hadde han forstoppelse?

Skrevet

Takk for svar!

Han hadde først hard avføring, før det kom i full fart ja. Men ikke full forstoppelse. Men kan besvimte folk lage lyder? Og ha åpne øyne?

Skrevet

Jeg hadde en sånn episode for noen år siden - plutselig bevisshetstap etter å ha følt meg uvel, svimmel, fjern - dum som jeg var gikk jeg også på badet for å få slått meg skikkelig på gulvflisene.....var borte lenge (forstod jeg etterpå) og siden jeg var alene vet jeg ikke om jeg lagde lyder, våkna bare helt forslått. Det ble aldri funnet ut hva det skyldtes, selv om jeg var hos lege, nevrolog, tok masse tester med elektroder på hodet, blinkende lys etc. Det du skal være klar over er at ja, det er farlig mtp bilkjøring for eksempel, så etter undersøkelser, selv om de ikke finner noe, får man kjøreforbud i et år. Eller, det fikk jeg i hvert fall. Og jeg tenker at jeg er glad for det. Selv om jeg aldri merket noe mer, hadde det vært en forferdelig angst å vite at det kunne skje mens jeg kjørte og jeg kunne drept både meg, ungene og andre. Etter det året var jeg "klarert" siden det ikke hadde skjedd noe mer, og det er snart ti år siden nå. Håper mannen din ikke er altfor redd... Legen min sa at det de ville utelukke er epilepsi, om det kunne vært noe annet vet jeg ikke.

Lykke til hos legen i dag.

Forresten, et lite tips til slutt: om du har en mann som er som mange menn jeg kjenner, kan han finne på å ikke ville ta legetimen og de påfølgende undersøkelsene om han vet han kan bli stanset fra å kjøre bil. Uansett hvor forferdelig dumt det er - menn og sykdom, særlig de som "aldri" er syke og er litt supermenn, er ikke greit. Så kanskje ikke fortell ham akkurat den delen, rett og slett.

Skrevet

man kan besvime, ved et raskt blodtrykksfall. det er fult mulig å besvime pga smerter som idirekte årsak. spm er om han besvimte når han reiste seg eller når han satt?

han bør uansett få en undersøkelse av lege for å utelukke noe alvorlig.

han har mest sansynlig kan fått ufrie luftveier når han ble liggende slik, vanlig når man besvimer, tungen blokere luftveien eller spytt. da er det valig at det kommer lyder, hvis han ikke var helt borte kjentes det sikkert ut som han hadde satt fast noe og i underbevisttheten prøvde å få dette bort

.

Skrevet

Det er også min tanke. Og komme fordomsfrie er best..

Skrevet

Klippet fra en legeside:

Vanlig besvimelse

* Skyldes stimulering av vagusnerven, en stor nerve som både har virkninger på tarmsystemet, blodtrykk og puls. Nerven kan for eksempel stimuleres ved angst, kvalme, eller ved tømning av urin eller avføring, noe som fører til senket blodtrykk og langsom puls, og dermed fare for besvimelse på grunn av for lite blod og oksygen til hjernen.

De lydene du hørte vet jeg ikke, men ta det opp med legen når han drar dit så får dere sikkert svar.

Skrevet

Han satt på do når han tippa i bakken. Men pustet nok dårlig når han hadde mageknipen og kanskje fått surstoffmangel av dette. Og derfor besvimt.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...