Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 22. april 2010 #1 Skrevet 22. april 2010 Satt og leste den artikkelen om søvntabber, og blir litt motløs. For vi gjør alt "riktig", men likevel våkner hun flere ganger om natta. Vi har fått henne til å spise mer grøt/frukt nå og er oppe i 2-3 porsjoner om dagen, med litt optimisme. Hun sovner av seg selv om kvelden, som regel uten noe mer mikk makk, men noen ganger er det litt sutring. Om natta er det helt på minimumen med oppmerksomhet om hun våkner. Blir alltid liggende i sin egen seng, ikke noe lys på (annet enn det nattlyset vi alltid har på), snakker ikke til henne, bare gir flaske i senga og kanskje stryker henne litt over håret. Eneste grunn til å bli tatt opp av senga om natta er bæsjebleie og det skjer i teorien ikke. Det er vel bare å holde ut, men begynner å bli litt trøtt... Fra hun var 2 mnd til 4-5 mnd sov hun 10-13 timer i strekk, men de siste mnd har hun våkna oftere og oftere. Klart hun er sulten, men når hun vil ha mat kl 23, kl 1.30, kl 3.30 OG kl 4.30, da blir man litt sliten. Heldigvis er det ikke hver natt det er så ofte. I går feks var det 3 ganger, og egentlig ville hun bare ha mat den siste gangen (kl5). Men i natt ville hun ha mat 3 ganger, selv om pappan hadde fått i henne godt med grøt og melk før hun la seg. Og nei, det er ikke tenner på gang. Hun har fått 6 tenner allerede (er 7,5 mnd gammel) og det var null problem med de, og kan ikke kjenne at det er noen flere på gang. Var vel egentlig bare et lite hjertesukk fra trøtt mamma, som heldigvis får hjelp av pappan når jeg blir for trøtt
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 22. april 2010 Forfatter #2 Skrevet 22. april 2010 haha, her sitter jeg og er bestemt på at det ikke kommer flere tenner, og så må jeg bare sjekke, og tann nr 7 har kommet fram! Da har hun sikkert snart 4 oppe og 4 nede! Før hun er 8 mnd gammel... hjelpes meg.
abella Skrevet 22. april 2010 #3 Skrevet 22. april 2010 Jeg leste også den artikkelen, men tror ikke man får sovebabyer bare av å følge de rådene dessverre... Knerten ligger på eget rom og har nattavvent seg selv nå. Men han våkner fortsatt av og til på natta. Og det tror jeg nok vil fortsette en periode framover. Han kan sove hele natta gjennom, men ca 2-4 ganger i uka våkner han på natta. Jeg pleier som regel å vente for å se om han sovner igjen av seg selv. (Hører at han våkner. Han gråter aldri om natta, lager bare ulike lyder) Ofte greier han det, men hvis det går en stund og han ikke gjør det, går jeg inn og gir han smokken og da sovner han med en gang. Jeg regner med at oppvåkningene vil fortsette en god stund fremover, men gradvis bli færre. De er jo vant til å skulle våkne på natta for mat, så det tar vel en stund for dem å omstille seg. Du kan jo prøve eget rom, mange som har god effekt av det. Fint at pappaen stiller opp da! Tidlig med tenner forresten. Knerten er 5 mnd, men har ikke antydning til noen tann enda.
lillejenta2 Skrevet 22. april 2010 #4 Skrevet 22. april 2010 Forsøk å skru av lyset. Babyer er veldig vare på lys. Vi fikk råd om å skru av lys og gjøre det mørkest mulig. En stund bodde poden i kottet (ventilert altså)! Da sov han som en stein. Nå som han har eget rom og det blir lysere kvelder, må vi til med blendingsgardiner..
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 22. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2010 Hun sover på eget rom, har gjort det lenge. Det lille lyset vi har der inne tror jeg ikke har så mye å si. Et sånt "spøk" fra Ikea som står bak gardina. Det er såpass mørkt der inne at jeg av og til bommer på munnen hennes med flaska, hehe. I alle fall midt på natta. I dag har hun endelig begynt å gape til maten igjen. Prøvde med grønnsakspure fra Nestle (den til 4 mnd) og den var pop! Grøt er ikke pop, får det nesten ikke i henne. Men jeg prøver alt mulig forskjellig nå for å se hva hun liker. Spiste også 3 bittesmå biter med brød og leverpostei (har spist brød før, men ikke leverpostei). Så jeg prøver egentlig bare å "proppe" i henne med mat om dagen, men hun spiser jo ikke mer enn hun vil selv. Ofte virker det som hun er mer sulten om natta enn om dagen. Jaja, det går seg jo til. Plutselig er de tenåringer og vi får dem ikke opp om morran ;D
Overraskelsen Skrevet 22. april 2010 #6 Skrevet 22. april 2010 De søvnekspertene får alt til å høres så enkelt ut! Stusser litt på rådet "ikke gjør oppvåkninger om natta til en hyggestund". De fleste som ammer, ammer jo om natta, gjerne til godt over 6 mnd alder og det er vanskelig å gjøre det å bli tatt opp av senga og bli gitt nærhet, varme og mat til noe annet enn en hyggestund. Hva skal man gjøre med unger som er sultne om natta liksom? Sondemate dem mens man klyper dem i kinnet for å gjøre det minst mulig interessant å våkne? Når man leser sånne søvnråd, så får man inntrykk av at idealet er at ungene "slutter å eksistere" i familien mellom 19 og 07. Lite realistisk, tror nå jeg... Men, men, de fleste som har flere unger en én sier jo at det ordner seg etterhvert, selv når man tyr til enkleste utvei og bryter "søvnreglene". Jeg på min side, priser meg lykkelig over at superpappaen stiller opp og lar mor sove ut om morgenen etter en lang natt, og håper stille inne i hodet mitt at oppvåkningene avtar når vi kutter amminga om noen måneder...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. april 2010 #7 Skrevet 22. april 2010 Jenta mi hadde også 8 tenner ved 8 mnd, men jeg må nok si at de 8 siste tennene har vært mye verre å få frem enn de 8 første:p Men hvis du oppdaget den 7.tanna idag, så kan jo det være årsaken til urolighetene i det siste, selvom det kan være helt tilfeldig også såklart. Jeg har ihvertfall all mulig erfaring med at man kan gjøre alt riktig, men likevel våkner ungen X antall ganger iløpet av natta- ganske frustrerende ja!! Her går det veldig opp og ned, men er alltid verst ved tannfrembrudd og sykdom. Det er heller ikke uvanlig å oppleve søvntrøbbel ved 8-9 mnds alder- det har både jeg og mange flere her inne "goood" erfaring m dessverre:p Her hos oss ble løsningen å kutte ned på dagsøvnen, men dette skjedde ikke før ved 10 mnds alder- 7,5 mnd er vel muligens litt tidlig å begynne m sånt no. Så da har jeg vel ikke så mange gode råd å komme m egentlig, men ville bare si at du ikke er alene, og at jeg vet hvor frustrerende det kan føles til tider!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 22. april 2010 #8 Skrevet 22. april 2010 Slik har alle våres barn vært/er. De har vært/er urolig på natten frem til ca 8-10 mnds alder. Selv om vi har gjort alt riktig. Uansett om de var avvendt med nattmat eller ei. Jeg aner ikke hvorfor, det bare er slik med noen babyer tror jeg. Vesla på 8 mnd kan ha gode netter der hun bare småvåkner 1-2 ganger på selve kvelden og så sover godt til 4-5 før hun får mat og sover videre til 6-7, men som regel våkner hun 5-10 ganger på natten av ymse grunner jeg ikke alltid kjenner til. Regner i grunnen bare med at når hun nærmer seg året vil dette gå seg til av seg selv. Det vil det sikkert hos dere også. Veldig ofte løsner uro om natten i 9-12 mnds alderen en gang, når mange av de store utviklingstrinnene er tilbakelagt, og de i større grad er i stand til å legge seg i ulike sovestillinger osv selv.
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 22. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 22. april 2010 Ja, det sies jo også at når de på et stort utviklingstrinn så er de ofte mer urolige om natta. Vesla har ikke begynt å krabbe ennå, bare ruller og ruller, og dytter seg litt bakover. Hun blir fryktelig frustrert over å ikke komme framover stakkars. Så vi får håpe søvnen ordner seg når: - hun blir litt eldre - begynner å spise bedre om dagen - kommer over neste "utviklingstrinn" og begynner å krabbe - det roer seg litt med tennene (selv om de hittil ikke har syntes å være så vanskelige).
På'n igjen! Skrevet 22. april 2010 #10 Skrevet 22. april 2010 Måtte le da jeg leste innlegget fra overraskelsen, sånn er det nemlig jeg føler det også! Har en treåring (som fremdeles våkner opp om natten av og til, men roer seg fort, heldigvis) og en snart ettåring som kommer over i sengen vår hver natt...ammer fremdeles da, har ikke orket å ta opp kampen ennå! Så jeg gjør absolutt ikke alt riktig, men jeg tror nok at man må regne med at noen barn er urolig om natten, er helt vanlig for barn under ett år. Jeg tror at man ikke skal høre så fryktelig mye på ekspertene, såfremt man ikke har store problemer med nattesøvnen og trenger hjelp (men det er vel gjerne mer aktuelt for større barn). Gode rutiner, nok søvn på dagtid og tålmodighet tror jeg er oppskriften.....og kjøp boka "No cry sleep solution" av Elizabeth Pantley! Hun skriver at å sove "natta gjennom" kan regnes når de sover fem timer sammenhengende...uansett mange gode tips her. Og garantert ordner det seg etterhvert. Som småbarnsforeldre kan man rett og slett ikke regne med at man får sove hver natt.....unger er ganske dårlig konstruert sånn!
☠Diamanda Galas☠ Skrevet 23. april 2010 #11 Skrevet 23. april 2010 det stemmer her hvertfall det med utvikling/søvn...gutten vår våknet masse på natta før han begynte å åle(har sovet rundt siden 6 uker) nå har han både nye tenner på vei og han gynger på knærne hele dagen og prøver å reise seg, så natta er urolig igjen...han sover minimalt på dagen også når disse utviklingsperiodene er, han skal bare trene og spise masse;-)
kirsty*2barnsmamma Skrevet 24. april 2010 #12 Skrevet 24. april 2010 De ekspertrådene har jeg ikke alltid helt sansen for heller. Noen av de er jo fine, men de fleste ignorerer jeg. Jeg skjønner heller ikke den med at en ikke skal gjøre natten til en hyggestund, for da kommer babyen bare til å våkne for å leke, få kos... tror neppe at babyer planlegger at de skal våkne kl 2 for å leke, eller for å irritere mor hehe. Babyer er forskjellige og har forkjellige behov, forskjellig matlyst og døgnrytme og rutiner. De rådene er jo basert på at alle babyer er like, og de er heldigvis bare råd og ikke fasiter :-) Så les gjerne hva andre har gjort for å se om der er noen råd som kan passe for din situasjon, men ellers så tror jeg det kan hjelpe å bare lytte til sitt eget intinkt. Det er jo du som kjenner frøkna best :-) Men jeg skjønner deg godt! Her i huset hadde vi en lang periode hvor hun sov fra kl 19-7. Men nå i de siste ukene er det visst morgen kl 5, og natta kl 20...sukk! Med oppvåkning i 2-3 tiden og en kjempevåken og leken baby. Så er temmelig utslitt selv. Men jeg vet at også denne gangen vil dette mønsteret gå over etterhvert, og så finner hun på noe nytt istedet. Håper bare at det neste hun finner på er til glede for trøtte foreldre hehe. God helg!
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 25. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 25. april 2010 Hei Kirsty Nå har hun begynt å spise bedre, hurra! Er fortsatt absolutt ikke glad i grøt, men får i henne litt her og der. Men har kjøpt div barnemat på glass og prøver ut og hun spiser det meste nå Lager også endel selv selvfølgelig, men virker som hun liker mat på glass best. Men, har også begynt å gi henne små brødbiter med leverpostei, og det virker som hun liker. Har store planer om å begynne å lage brød selv med mindre salt Så nå i natt feks sovna hun kl 20, våkna igjen kl 20.45 og spiste en flaske. Så ny flaske kl 2.30, og så sov hun til 8.30! Og så igjen 3,5 time fra kl10.30!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 25. april 2010 #14 Skrevet 25. april 2010 Så bra at det går bedre :-) Håper det fortsetter slik. Kjempebra at hun spiser mer :-) Snuppa våknet som vanlig kl 0200, sovnet igjen kl 0300, og så lys våken igjen kl 0500. Det vi gjorde før var at vi holdt henne i sengen til kl 0600, i håp om at hun skulle begynne å forstå at det ikke er morgen. Men det hjalp ikke. Jeg tror ikke hun bevisst planlegger en så tidlig morgen, så de siste 2 dagene har vi begynt å ta henne opp og gi henne frokost flasken sin istedet, for å se hva som da skjer. Og det som skjer er at alle måltidene hennes nå har fått nye tider, og hun er mer opplagt når hun spiser, så hun spiser mer. Når vi har begynt dagen i 6-7 tiden har hun vært så trøtt under lunsj, middag og kvelds at hun ikke har spist opp. Så det er tydelig at hennes kroppklokke er slik fortiden. Så istedet for mat kl 7,11,15 og 19, får hun nå kl 5 så i 9-10 tiden, 13-14 tiden og i 17-18 tiden. Da får vi lagt henne tidligere, før hun bikker over og det er lettere å legge. Så da får vi bare stå opp kl 5, så lenge det er best for henne er det på sikt best for oss og. Og så kan heller den voksne som er hjemme med henne legge seg igjen når hun tar en lur.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 25. april 2010 #15 Skrevet 25. april 2010 Jeg vil bare legge til noe som de andre ikke har sagt noe om. Vi hadde også en periode (husker ikke alderen hans, men må ha vært før 7.5 mnd fordi jeg ammet frem til da...) hvor han våknet mye på natta for mat. Vi kom da inn i en dårlig sirkel med lite mat på dagen og masse mat på natta. Og det var jo ikke særlig ok i grunnen. Er jo viktig å få inn en god rutine på at det er på dagtid man spiser! Hs sa da at vi var nødt til å snu den trenden, så vi stålsatte oss på en "grusom" natt der det ville bli mye skrik. Skulle putte smokken, og bestemme oss for at det var greit med mat etter et spes. tidspunkt. Vi bestemte kl 04 som en grense. Da hadde han fått siste måltid kl 19 ca. Men vi hadde grudd oss uten at det var noen grunn til det! Han sovnet igjen så fort han fikk smokken og fikk mat første gangen han våknet etter kl 04. Dagen etter spiste han bra på dagtid og den påfølgende natta var veldig bra. Og sånn har det fortsatt. Så jeg er veldig glad vi gjorde det. Så jeg tenker kanskje at dette kunne være noe å prøve? Det er ikke dermed sagt at hun vil sove rundt, det har ikke sjarmtrollet her gjort før de 2 siste mnd, altså fra ca 10 mnd alder. Og det var også noen dager med litt "trening", men etter 4 netter sov han fra 19-06/07. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå