Gå til innhold

Samme navn som tante?

Anbefalte innlegg

Nå har vi ligget i harde forhandlinger om navnet til tulla en stund.

Ser ut som jeg må gi meg men han syns navnet til min søster er fint og det syns jeg også. Men er det ikke litt rart å kalle barnet for det da?

Noen som har gjort det eller vet om noen som har gjort det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141757880-samme-navn-som-tante/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, kan du ikke si det er oppkalling ? eller finne ett navn til før eller etter navnet ?? jeg personlig ville aldri gjort det, men det er fordi vi har så nær kontakt med søstrene mine, men hun ene heter Charlotte og jeg kunne fint kallt datteren min Lotte.

Annonse

Når ble tanter gamle damer?! Jeg er 24 år og tante for fire jenter. Alle har jeg et knallbra forhold til, og de ser ikke på meg som en gammel dame!! Sorry - litt provoserende bare.

Når det er sagt - jeg synes fint dere kan oppkalle, ville kanskje spurt tanten om det var i orden før jeg gjorde det.

Samboeren min heter det samme som nevøen sin. Det fungerer fint, men det blir fort "lIlle... og "Store...". Ofte vil slike kallenavn henge litt igjen etter at barna blir store.. men er man bevisst på det, så går det jo bra!! Veldig hyggelig for søsteren din at du vil kalle datteren din opp ettr henne da!!

Enig med siste taler. Ikke noe gøy å bli "Lille-Maria" og "Store-Maria". (Jeg vet ikke hvilket navn det dreier seg om, det var et eksempel).

Da vi skulle velge navn var vi veldig enige om at vi ikke skulle bruke navn som allerede finnes hos nålevende slektninger. Synes det var greit at alle har hvert sitt navn.

Hei M!

Tenk tilbake på hvordan du så på tantene dine da du var barn!

Selvfølgelig ser du ikke på deg selv som gammel dame, selv om du er tante, men for ungene er voksne tanter "gamle damer" enten de er i tjue- eller førti- årene. Jeg skilte ihvertfall ikke mellom det da jeg var barn, og jeg ville definitivt ikke hatt et "tante-navn"!

Annonse

Vet om to søstre, hvorav hun ene ble adoptert da hun var 11 etter å ha vært fosterbarn i flere år. Hun fikk senere en lillesøster (altså vbiologisk barn til hennes adoptiv/fosterforeldre) og hun fikk det samme navnet som foster/støresøsteren). De gikk - og går fortsatt - under betegnelsene "Store"- og "Lille"-xxx. Ofte brukes faktisk også bare "Lille" på hun "Lille-xxx".

Av den grunn ville jeg aldri gjort det samme, til tross for at jeg gjerne kunne tenke meg å bruke min lillesøsters andre fornavn på en fremtidig datter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...