Gå til innhold

GBS i vagina - noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har fått påvist GBS i vagina i svangerskapet?

Jeg har det nå å sitter med en del tanker rundt dette etter alt jeg leser rundt omkring..

Eneste som jeg har fått beskjed om er at det nå står i papirene mine at jeg må bli satt på antibiotika intravenøst med en gang vannet mitt går pga dette.

Bør jeg bekymre meg, eller er det sjeldent at går galt pga dette viruset? Er 23+1 uker på vei nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Jeg er veldig obs på GBS ettersom vi har noen venner av familien som dessverre har mistet et nyfødtbarn til GBS. Er også med i GBS-studien på Ullevål. Vil imidlertid ikke si at du trenger å være redd for dette nå.

Veldig mange har GBS i skjeden (husker ikke prosenttallet, men det var høyt: over 30% tror jeg i hvert fall) - og det som er behandlingsformen er antibiotika (altså enkel behnadling). Men dersom du får antibiotika nå så er det sannsynlig at du vil bli resmittet igjen og er ikke vits i på dette tidspunktet - tar bare en uke før det blomstrer opp igjen. Og det er ikke bra om du går på for mye antibiotikakurer. Altså ikke et alternativ å gå på det frem til fødsel.

Dersom du får urinveisinfeksjon så bør du være obs da det bør behandles med en gang med antibiotika (hvis ikke KAN du risikere for tidlig fødsel grunnet av GBS). Men dette sjekker du hos jordmoren din hver gang regner jeg med (hvis ikke bør du insistere på det og om du er engstelig så be om mer informasjon og oppfølging på dette av legen).

Det viktigste er at du gjør oppmerksom på at du har GBS (eller sannsynligvis har det, ettersom det er lenge til fødsel og kan jo selvsagt forsvinne av seg selv før det) når du kommer inn for å føde. Skriv det i fødebrevet om du har noen feks. Det som kan være greit å være klar over er at barnet blir smittet på vei ut gjennom skjeden. Dersom fødselen tar lang tid (altså fra vannet går til babyen kommer ut) og det er andre komplikasjoner som gjør at babyen blir svak så er det høyere risiko for smitten. Men det er visst ikke mange som blir syke av dette (1 av 1000 barn som smittes blir syke - og husk da at alle nyfødte med GBS-mor blir heller ikke smittet).

Jeg regner det som sannsynlig at jeg har GBS nå som sist da mange har det som naturlig del av sin bakterieflora i skjeden. Men har ikke vært så redd for dette denne gangen ettersom jeg vet at jeg får antbiotika som rutine når jeg kommer inn ettersom jeg er del av GBS undersøkelsen på Ullevål. Men da svigerinnen min fødte for 4 mnd siden og fødselen trakk ut så var jeg veldig obs på dette for de. Sendte de flere meldinger om dette og ba de be om antibiotika, men da fortalte hun etterpå at de hadde gitt dette til henne som del av rutinen ettersom fødselen trakk ut (altså før de rakk å spørre selv og før jeg hadde sendt meldinger). Hørtes på henne, ut som noe de hadde innført på alle sykehus nå (var ikke sånn sidst når jeg fikk sønnen min - men har vært mer fokus på dette de senere år ettersom man hadde ett toppår med GBS tidligere).

Må bare si at vennene av familien som mistet sitt barn hadde en svært kritikkverdig fødsel på et lite sykehus som senere fikk refs for dette (både leger, jm og sykehus) - moren hadde en ekstremt (!) lang fødsel og barnet var veldig svakt og stresset. Deretter når barnet ble sykt så fikk det ikke behandling og ble ikke sendt videre til et større sykehus med mer kompetanse før det var gått for lang tid. Og det var derfor for sent dessverre. Moren burde hatt behandling av antibiotika under fødselen og i alle fall burde barnet vært behandlet i etterkant (om moren får antibiotika under fødsel så er det også behandling for babyen). Det var altså ikke sånn de skulle ha reagert. Hadde de gjort jobben sin så hadde babyen etter all sannsynlighet overlevd.

Ikke bruk masse tid på å bekymre deg over dette. Det går bra. Men tenker at det er fint at du vet om GBSen så kan du passe litt ekstra på at de gjør jobben sin på sykehuset =O) De fleste som har GBS vet ikke om det (og som sagt så er det mange som har det) og er heller ikke klar over at bakterien finnes så du er bedre rustet enn de aller fleste! Se på informasjonen din som "våpen" ikke noe du burde "frykte"! =O) He he. Ble jo rene metaforsuppa dette. Du kan jo gi den oppgaven til mannen også (i tillegg til eventuelt fødebrev). Fortell han om hva det er og at hans oppgave er å huske på å si det til JM eller klistre en lapp over helsekortet ditt om at du har GBS. De vet jo godt hva dette er for noe og hva som kreves av behandling - men da får de en påminnelse så slipper du å bekymre deg =O)

Klem

Skrevet

Kan en av dere forklare hva GBS er og hvordan man evt. kan få påvist dette?

Skrevet

Uff, nå håper jeg ikke alle går rundt å blir redde for dette.... Kan være greit å være klar over, men ikke noe man trenger å ligge våken om natta for. Som sagt så tror jeg at jeg har den selv, men er ikke redd for det. Men det kan være greit å vite at man bør få antibiotika om fødselen tar lang tid etter vannet har gått. Ettersom barnet har større sannsynlighet for å bli smittet da.

GBS er en bakterie. En type streptokokk som lever i skjeden hos mange kvinner. Den er ikke farlig for oss gravide, men den KAN være skadelig for fosteret hvis den blir smittet. Ca 1 av 1000 barn som smittes under fødselen blir syke. Og så er det jo mange som ikke har bakterien og mange barn blir ikke smittet selv om mor har den.

Det er ikke noe vits i å få påvist denne nå ettersom det er så lenge til fødselen. Veldig mange har den som naturlig del av bakteriefloraen i skjeden (30% av gravide), men alle har den i kroppen (nese og tarmer). Du kan derfor aldri utrydde GBS i kroppen. GBS kan blomstre opp i skjeden og bli mye av det - og man bør derfor være obs på urinveisinfeksjoner. Men det er jo JM og lege allerede (normalt sett da).

Her er symptomer:

Dessverre er det ikke mange som har symptomer på at en infeksjon er på gang. Men, det finnes faretegn.

(Hentet fra retningslinjene for svangerskapsomsorgen): Langvarig vannavgang, prematur fødsel, feber under fødselen, tidligere GBS-sykt barn, GBS-vekst i urin (urinveisinfeksjon).

Som dere ser så er det bare urinveisinfeksjonen som er å spore før fødselen ellers relaterer resten til når barnet er på vei ut.

Det er lett å få GBS tilbake i skjeden selv om du behandler den med antibiotika (som gjør at den blir borte en liten stund). Ergo, hvis du får påvist GBS nå og tar antibiotika så hjelper jo ikke det ettersom du er i 2. trimester. Hvis du ønsker å følge opp dette så vent med å teste deg til du er er i uke 37 (tidligst uke 35). Testen er å sende urin til dyrkning sammen med en vattpinne med litt væske fra skjeden. Tar du en kur i uke 35 så kan du i prinsippet få det tilbake til fødselen igjen. Skjønner greia? Hvis man skal ta antibiotika så lønner deg seg altså å vente så nærme fødsel som mulig. MEN hvis det er behov for antibiotika for å behandle deg slik at babyen er beskyttet så kan de gjøre dette under fødselen. Det holder altså at du får medisiner mens babyen er på vei ut. Da får babyen de samme medisinene og det skal hindre smitte på veien ut.

Årlig er det noe sånt som 1-2 barn som dør av dette i Norge, men det fødes jo tross alt over 60 000 barn i Norge så risikoen er ikke stor - og jeg vet ikke om de har blitt alvorlig syke allerede har en annen sykdom eller svakhet). Det ble mye blest rundt GBS i 2005-2006 (tror jeg) for da døde det mange flere barn enn normalt av dette i Norge - 6 stk? (hvor våre familievener var et av parene som opplevde dette). De vet ikke hvorfor tallet var så høyt akkurat det året (fremdeles få totalt sett, men mange flere enn det vanligvis er altså). Men etter det så har myndighetene tatt GBS mye mer alvorlig og som jeg skrev i forrige innlegg så fikk min svigerinne antibiotika uten å si et ord selv. Det var del av rutinen. For sikkerhets skyld så kan det jo være greit å være klar over sånn at man kan passe på dette selv (er jo i helsevesenet som resten av verden - noen er flink og andre er ikke fult så bra), men det er altså ingenting å gjøre så tidlig i et svangerskap. =O)

Det kan være lurt å spise sure ting (da liker ikke GBS seg) og drikke Biola vil jeg også tro har effekt ettersom LGG regulerer bakteriefloraen i kroppen. Men har aldri spurt legen om Biola hjelper mot akkurat GBS altså =O)

Lykke til, jenter. =O)

Ps er det noen som er veldig stresset på dette så kan man få kjøpt noen strips fra Merck (må bestilles av apotekene, men alle apotekene kan gjøre dette). De bruker den i Tyskland for å sjekke om man har infeksjoner under graviditet (ser om det er riktig Ph i skjeden). Er ikke spesielt utviklet for GBS men generelt for infeksjoner (og vil da også fange opp GBS visstnok). Min tyske vennine brukte det under hele svangerskapet (altså med jevne mellomrom) - og flere av hennes venner gjorde det samme. Tenkte egentlig ikke å gjøre det selv siden de må bestilles, men kom på at det kanskje var en god idee allikevel ettersom jeg nå ha påvist infeksjon uten at de vet akkurat hva det er (i luftveiene et sted). Kanskje det gjør at jeg er mer mottakelig for infeksjoner andre steder også?

Ok her er det apoteket må bestille opp hvis dere vil ha denn saken:

Stripsene distribueres i Norge av VWR International, alle Apotek kan bestille hos de.

(MERCK 1.09542.0001 1 1 * 100 Tests INDIKATORSTAVER 4,0-7,0)

VWR International AS

P.B. 45, Kalbakken

(Kakkelovnskroken, 1)

NO-0901 Oslo

P: +47 02290

F: +47 22900040

Skrevet

Takk for nyttig redegjørelse - jeg lover å ikke bekymre meg for dette med synes det er ok å vite hva jeg skal være obs på når det nærmer seg :)

Skrevet

jeg hadde veldig høyt GBS da jeg var i uke 20. Syns det var rart at da jordmor sjekket urinen sa hun det var greit, men samme dag fikk jeg sjekket det på sykehuset som ga meg apocillin 4 * 10. Det eneste jeg fikk vite av legen over tlf var at jeg måtte ta antibiotika under fødsel, men fikk ikke noe bekreftelse på det (ingen skrev noe på helsekortet). HUFF! Vet ikke helt om jeg kan stole på JM lenger :S Det var flott å få vite dette nå hvertfall! Er i uke 24 nå.

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at noen leger/ jm tar sååå lett på det. Hvorfor skriver de ikke om det i helsekortet? Det er jo en nyttig tilleggsinfo selv om man ikke skal bli superredd for det. Blir jo litt merkelig om de ikke skriver at man har høyt blodtrykk hvis det er tilfellet også liksom? Så hvorfor blir ikke dette notert?

Jaja, men så lenge man vet om det så får man passe på litt selv. Har liksom mistet litt av tiltroen til leger og helsepersonell etter noen kjipe episoder de siste årene. Noen er superdyktige heldigvis.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for supert svar Corneliuss!

Når sykehuset ringte meg her om kvelden å informerte meg om at jeg har GBS i vagina, så ba hun meg føre dette ned på Merknader i helsekortet mitt med èn gang, da det var superviktig at jeg ble satt på antibiotika med èn gang vannet mitt går, så det gjorde jeg.

Er utrolig glad jeg har fått vite at jeg har det, da det ble funnet ut når jeg måtte inn på sykehuset for noen uker siden pga kraftige og smertefulle kynnere samt nedpress. ( de tok da test i skjeden )

Alt var heldigvis bra, men hodet til babyen var helt nede i bekkenet å presset konstant, derfor nedpresset..

Så er det jo da mest sansynlig GBS viruset som irriterer livmoren min som da gir meg disse smertefulle kynnerne.. Får bare virkelig håpe jeg får gå lenge nok til at det går bra med barnet mitt.

Jeg fødte for tidlig med førstemann pga kraftige og smertefulle kynnere over lang tid som brøyt ned livmorhalsen min slik at vannet gikk, så de er derfor veldig obs med meg ang kynnerne mine denne gangen (heldigvis, noe de IKKE var med førstemann)

Men da har jeg ett spml til.. Med førstemann, så begynte det med at vannet mitt gikk, med rier. Fødselen min varte i 36 timer, å de måtte sette meg igang med drypp 33 timer ca. etter vannavgang da åpningen ikke rikket seg mer enn 2 cm tross kraftige og regelmessige rier konstant.. Dette er jo veldig lenge etter vannavgang, så slik jeg har forstått det, så kan jeg ikke gå så lenge etter vannavgang denne gangen som jeg har GBS, eller??

Skrevet

Bare hyggelig, Kristine!

Bra at sykehuset tar det på alvor da. Blir veldig kritisk til at noen ikke skriver sånt ned. Det gjorde de ikke på meg sist heller. Så jeg skrev det i fødebrevet og gav beskjed til mannen at han måtte passe på. De tok vannet på meg sist sånn at sønnen var ikke så lenge eksponert (ca 1,5 time bare da jeg kom på sykhuset med 10 cm uten at vannet hadde gått). Så fikk aldri antibiotika.

Nå er jo ikke jeg noen lege da... Men må si at jeg synes det høretes veldig rart ut at du ikke fikk antibiotika sist (hvis de ikke gav deg uten at du visste det). For om du ikke er testet og hver tredje har det så er jo risikoen stor for at du hadde GBS da også. Men håper og tror at de tar GBS litt mer alvorlig nå. Du får sørge for at du får det denne gangen så du slipper noen risiko =O) Klem

Skrevet

Hei!

Forstår du tenker mye, men er bra du får oppfølging! Merker du noe til det? eller ble du tilfeldigvis sjekket for dette?

Lykke til!!!

Skrevet

Jeg regner med at jeg har GBS nå, men har ingen symptomer (har fått det påvist tidligere).

De fleste merker ikke at de har GBS. Det er noe de må sjekke gjennom laboratorium (ca 30% av gravide har GBS i skjeden). Forsto det slik på legen, at dersom du har hatt det flere ganger før så er det sannsynlig at du har GBS som en naturlig del av bakteriefloraen i skjeden (og at den er der mer eller mindre permanent). Alle har den i kroppen (tarmer og hals) slik at du smitter for deg selv veldig lett. Er heller ikke farlig for mor å ha GBS.

MEN KAN være farlig om du har en tøff fødsel og et barn som blir utslitt av fødsel eller mor er forkjøla/ syk under fødsel i tillegg (barnet blir også mer medtatt). Men som jeg skrev over så er det kun 1 av 1000 barn som blir smittet som blir syke.

Ikke mist nattesøvnen oevr dette, jenter. Men kan være greit å vite at man bør be om antibiotika under fødsel dersom det tar lang tid (fra vannet går til babyen er ute) og barnet blir medtatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...