Gå til innhold

øyekatar og barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trur jenta mi på snart tre år har fått øyekatar, og jeg lurer på kan hun fortsatt gå i barnehagen?

Prøvde å spørre en av de barnehageansatte, men fikk ikke noe sikkelig svar, mens mamma mener det er veldig smittsomt og hun bør være hjemme.

Jeg må innrømme at dette her kan jeg lite om (googler i vei nå), så gjerne gi meg noen råd og tips hvis du har:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hun kan ikke dra i barnehagen visst dere ikke har begynt med noe behandling.

Det er veldig smittsomt, å hun bør være hjemme helt til hun har gått ihvertfall en dag på behandling.

Så dra til legen å få øyedråper (kloramfenikol) å begynn med behandling.

Storebror her i huset har hatt det 4-5ganger. Fikk som råd at man ikke trengte øyedråper, var visst nok med saltvann evt. morsmelk. Men neida, det funket ikke her i gården, så da var det bare å komme seg til legen å få resept på øyedråper.

Skrevet

Ok takk for svar:) da skal jeg ringe legen med engang i morra:)

Skrevet

Vi var hos lege i kveld og hun kan dra i bhg i mrg. Man må ha påbegynt behandling.

Skrevet

"Øyekatarr

Smittevernråd vedrørende øyekatarr (konjunktivitt) har vært omdiskutert. Rådene er blitt endret en del siden 1996. Folkehelse-instituttet har erfart at tidligere råd er blitt strengt fortolket av barnehagene. Dette har medført unødvendig høy grad av eksklusjon fra barnehage, unødvendige legebesøk og foreldrefravær fra jobb. Selv svært milde tegn på øyekatarr har medført eksklusjon. I våre endrede råd legger vi oss på linje med rådene i Nasjonale faglige retningslinjer for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten (2008). Ved mild til moderat øyekatarr er det ikke smittevernmessig grunnlag for eksklusjon fra barnehagen. Ved kraftig øyekatarr med rikelig pussdannelse anbefales at barnet holdes hjemme inntil puss-dannelsen har avtatt, eller til behandling har vært igangsatt. Det blir fortsatt i stor grad skjønn som vil måtte legges til grunn, men vi håper endringen bedre vil forhindre unødvendige eksklusjoner fra barnehagen og legebesøk."

Dette er de offisielle rådene om øyekatarr fra Folkehelseinstituttet (fhi.no, søk opp smittevern i barnehager, linken er sykt lang).

Det er utbredt at barnehager ikke har fått med seg disse retningslinjene, og insisterer på at barn skal stappes med antibiotika for den minste lille pussdannelse.

Skrevet

Takk for mer info pila. Jeg ble så usikker når jeg snakket med barnehagen om jeg burde holde henne hjemme eller ikke. De ga meg egentlig ikke et godt nok svar og jeg som ikke er den mest erfarene på slike ting, trenger å få ting inn med t-skje.

Har vært hos legen nå og fikk resept på øyedråper, så nå håper jeg det gir seg rimlig fort:)

Ble litt stressa da jeg trodde at jeg måtte være hjemme i flere dager igjen pga. sykdom midt oppi siste innspurt på skolen, prøver og eksamener:S

Skrevet

De fleste øyekatarer skyldes virus og da hjelper ikke dråpene dere har fått av legen noe som helst. Håper barnehagen har fått med seg det sånn at de er veldig nøye på hygienen selvom barnet har begynt med øyedråper. Jeg spurte om det i vår barnehage når jeg fikk med meg at et annet barn brukte øyedråper (på en øyekatar som ikke så verre ut enn at det mest sannsynlig var virus) og de påsto hvertfall at de uansett var veldig nøye med hygienen både med håndvask på seg selv etter å ha vasket øynene til barnet el og håndvask på barnet selv.

Viruset som de fleste øyekatarer skyldes er det samme som forårsaker vanlig forkjølelse, så det er i barnehagene stort sett hele året, men bare noen av barna er så uheldige at det smitter som øyekatar.

Skrevet

Det kan sikkert stemme ganske godt med det du skriver, hun er jo forkjølet og de sa i barnehagen at det var flere barn som hadde hatt det.

Når jeg spurte om jeg fortsatt kunne ha henne i barnehage eller ikke fikk jeg bare til svar at det var svært smittsomt. Legen sa jeg kunne sende henne i barnehaget når jeg hadde påbegynt behandlingen med øyedråper.

Så hvis det er det viruset du snakker om, så trenger jeg verken å være bekymret eller ha dårlig samvittighet for å sende barnet i barnehage med øyekatarr (hvis det ikke er veldig mye verk osv da.).

Skrevet

Legen vår sier at med mindre øyet blir veldig rødt (på det hvite) så trengs det ikke øyedråper og er bare og sende i barnehagen som vanlig.

Men ikke alle barnehager er like glade for det. Og har som det nevnes over her tydeligvis ikke lest de nye rettningslinjene så nøye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...