Gå til innhold

Mine rettskrivingsproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er mye debatt om rettskriving her og jeg har noen ord som jeg alltid sliter med å få rett. Ser feil ut uansett...

dessverre kunne vært desverre

interesse kunne vært interresse

kanskje (løste seg når jeg tenkte kan- skje)

hmmm vet det er en to tre til, må se om jeg kommer på det.

Har du noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da enkelt å finne regler på de andre ordene dine også!

Dess verre (er det)

Interesse interess ant. Kun to s er.

Nei, har nok ingen skrivefeil - men husker jeg fikk feil på en stil i ungdomsskolen da jeg skrev pangsjon i stedet for pensjon:)

Skrevet

Kanskje og nysgjerrig har jeg stålkontroll på, men uansett hvordan jeg staver interessert får jeg følelsen av at det er feil...:) Så er jeg ivrig bruker av sånne irriterende tankeprikker, og mener at de gjør seg fint i alt utenom jobbsøknader og andre formelle brev.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg har noen skriveleifer med mindre jeg slurver, men noen ord folk trenger å lære seg forskjellen på er:

Hvis/vis/viss - Hvis det viser seg at mannen er vis, er jeg viss på at alt ordner seg. ("Hvis" kan også skrives "viss", etter nye rettskrivingsregler fra 2005)

Ett/et - Et hvilket som helst tre i skogen. Det finnes bare ett tre av den typen i skogen.

Får/for - Får du til? Jeg lager grimaser for å få deg til å le.

Å/og - Å hoppe og danse.

Skrivefeil gjør meg litt sprø, det hender at jeg må lese en setning både to og tre ganger før jeg skjønner fra forfatteren vil frem til.

Skrevet

Gytha, jeg prøver virkelig å begrense tankeprikker selv om jeg mener de passer både her og der.... :)

Men jeg har en kjenning på facebook som bruker disse til alt, både foran og bak status og jeg tror alltid at hun ikke har det så bra at det er noe som plager henne.

Ble derfor enig med meg selv om at dette måtte jeg prøve å begrense.

Men når det kommer til engelsk, så sliter jeg med rettskriving. Fryktelig irriterende.

Skrevet

Jeg tok en gang en test på nett for å se hvor flink jeg var med rettskriving og oppdaget til min store forbauselse at jeg bommet flere ganger på og/å. Aldri tenkt over at dette var noe jeg ikke kunne.

Skrevet

Det sleit jeg også med lenge, men har merket stor bedring bare av å lese engelske bøker. Discworld naturligvis:) Er jo klar over at tankeprikkene kan være litt irriterende, men noe man har vent seg til over lang tid er jo skikkelig vanskelig å legge fra seg. Dessuten ville det vært fryktelig om jeg var fri for irriterede trekk. Man kan ikke være helt fullkommen heller;P

Skrevet

Nei, den er visst vrien, den der og/å. Men så lenge man husker at "og" er et bindeord, skal det vel gå bra. Eks "Liker du å bake og pynte kaken?". Man baker først, derfor "å". Samtidig som man baker, pynter man kaken. Da gjør man to ting samtidig, og derfor blir det "og" før det siste gjøremålet.

Knotete forklart kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...