Gå til innhold

gir jeg for mye MME?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla er nå 8 mnd og spiser 4måltider med fast føde i løpet av dagen.

i tilegg får hun MME 3 ganger. ca 180 ml til frokost og kvelds og ca 150 ml til lunch. burde jeg kutte ut melka til lunch? er så redd hun skal få i seg for lite veske. hun drikker jo vann men ikke så mye ennå.

jaggu mange ting en skal bekymre seg over gitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal bare ha ca 5-6 dl melk i døgnet på den alderen... Og iberegnet antall ml du lager grøt av hvis hun får det. Er stort sett melkepulver i de fleste grøttypene. Hvis hun spiser grøt av 150 ml vann må du regne inn 150 ml melk på det måltidet også.

Har ingenting å si om det er mme eller annen type melkepulver i det hun får. Melk er melk uansett.

Ser du allerede er oppe i 510 ml mme bare på mme-måltidene, så hvis hun får grøt i tillegg ville jeg ha kuttet ut melka til lunsj...

Men det kommer litt an på hva hun spiser ellers. Vi ble anbefalt å gi vann til grøtmåltidene og middag og melk til brød.

Sånn er det hos oss, og har vært det lenge nå:

Frokost: 1 brødskive + 165 ml mme

Lunsj: 1-2 brødskiver og vann

Middag: Av vår middag og vann

Kvelds: Grøt av ca 160-170 ml vann + vann

Så her er det lite melk i døgnet, men han vil ikke ha mer. Drikker masse vann gjennom dagen. Dessuten legger han så godt på seg at vi må passe litt på inntaket..

Og så blir han 1 år på søndag, så da skal vi vel over på vanlig melk etterhvert også.

Og som hs sa til meg da jeg var bekymret for væskeinntaket:

"et normalt friskt barn drikker når det trenger, så ta det med ro så snat det er våte bleier. Det er væske i maten også".

Så da slo jeg meg til ro med det ;)

Skrevet

Jeg tenker også at jeg kanskje gir litt mye mme.. Hun er bare 7 mnd men får til hvert måltid fordi hun rett og slett ikke er fornøyd før hun får melken sin. Prøver med vann hver dag men hu nvil absolutt ikke ha det. Det hun får i seg spytter hun rett ut, og så lukker hun munnen..

Så hva gjør jeg når jeg har ei som er så glad i melk?

Skrevet

Fortsett bare med vann. Lillegutt her var ikke overbegeistret for vann han heller på den alderen.

Men ammet frem til 7.5 mnd jeg da, og det var da jeg fikk beskjed om 5-6 dl melk.

Men vil de ikke ha noe annet så må de jo få det.

Men hvis hun spiser bra med fast føde så kan du kanskje gi litt mindre melk til hvert måltid?

Ellers er det nok lurt å snakke med hs hvis man er veldig i tvil.

Lykke til! :)

Skrevet

Ja jeg ammet så lenge jeg kunne, ble tommere og tommere hos meg;)

Hun drikker faktisk ikke så mye. 70-90 ml 2-3 måltid og 200 1-2 måltid. men jeg gir jo grøt også.. Så noen dager blir det vel for mye da..

Men har time hos hs i begynnelsen av mai. Se hva hun sier da :)

takk! ;)

Skrevet

oi skal de ikke ha mer enn det?? hmm.. på pakka med MME står det 200-250 ml 3-4 ganger i døgnet så tenkte liksom jeg var godt innenfor "grensa". men kan jo med god samvittighet kutte ut lunch melka da hun får grøt 2 ganger pr dag også men frokost portionen er veldig liten ( hun vil nesten ikke ha). takk for svar :) er så godt å ha ett sted å spørre om alle disse tingene :)

Skrevet

HVORFOR skal de ikke ha mer enn 5-6 dl melk?? Hva er grunnen liksom?

Jenta mi på 11 mnd elsker melk. Hun får 5-6 dl i døgnet i tillegg til 2 grøtporsjoner (2x1,5 dl). Hva kan konsekvensene bli av dette siden babyene må ha max 5-6 dl inkl grøten? Håper noen kan svare på dette.

Skrevet

Dette lurer jeg på også Nøtt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...