Gå til innhold

Apropos lørdagsgodt!!...--->

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan gjør dere det? Gir dere barnet ditt penger som det kan kjøpe lørdagsgodt for hver? Evnt hvor mye penger da?

Eller kjøper du inn til dem? Og hvor mye kjøper du da?

Gir du til hver enkelt eller felles på bordet?

Jeg setter frem felles på bordet, så kan hver ta det de vil ha. Synes det er mest sosialt og mest koselig. Og de lærer også å dele. Ikke skrike til hverandre og lære å ta litt om gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøper godt til ungene , men om dem har 3 kroner igjen etter å ha kjøpt seg leke/blad ja så går som regel de pengene til å kjøpe en kjærlighet eller liten sjokolade hehe. Jeg kjøper eget godt som ungene får og kjøper potetgull som alle spiser felles.

Vi spiser nemlig mest potetgull og det er sjelden vi spiser annet godt, men om vi spiser annet goderi får også ungene ta godt når vi har det framme på bordet i helgene.

Skrevet

Vi kjøper felles, og jeg fordeler det mellom ungene. Er nødt å gjøre det på den måten, eldste spiser godter mye fortere enn lillemor, hun kan godt finne på å spare litt godter til søndagen, og det synes jeg er helt greit.

Hadde jeg satt godter på bordet ville eldste spist fortest mulig for å få mest mulig.

Skrevet

Ja det er litt av en tendensen her også ser du storebror og knerten. Derfor syntes jeg det er så viktig å øve på det å dele med seg og lære seg å spise godter sent og kanskje ikke mer enn sin del selv om det ligger felles. Er du ikke redd for at han gjør slik hos andre hvis han gjør sånn hjemme?

Skrevet

Nå har vi bare et barn som spiser lørdagsgodt. Men her byttes det litt på. Har vi spise mat sammen med han, og ikke skal ha noe voksenmat om kvelden - da sette vi frem litt i boller på bordet. Samme hvis vi har besøk.

Men skal vi ha voksenmat, etter at sønnen er i seng så får han eget godteri.

Skrevet

På lørdagen får de hver sitt. Det kan fort bli litt konkurranse ellers.

Men jeg kan fint sette en skål med chips eller skruer el. som de skal dele med hverandre eller også med oss.

Som det allerede har blitt nevnt er det litt lurt å trene litt på dette slik at de kan oppføre seg når de er hos andre.

Skrevet

Kokkeli, om han gjør slik hos andre, så få heller de si fra. Er såpass stor aldersforskjell mellom barna(5år) så synes ikke det bør gå utover lillemor om han tar for seg mer enn han hadde tilrådighet.

Han/de får leære å dele i andre sammenhenger.

Skrevet

Ja er jo for så vidt helt sant det. Men jeg vet at jeg hadde reagert om et barn gjorde slik her om jeg satte fram felles godt på bordet. Det har hendt her, og jeg har da sagt fra, men håper jo ikke at mine barn gjør slik hos andre.. Men var ikke meningen å være frekk allså!! Vet at mine barn gjør flere ting hos andre jeg ikke liker, men det prøver jeg stadig å jobbe med her hjemme. Var bare derfor jeg lurte. Og mente ikke det skulle gå utover lillesøstera.

Skrevet

Neida, mente ikke du var frekk;)

Jeg håper bare de han er på besøk hos sier fra om han gjør noe som ikke er akseptabelt, for det gjør jeg når vi har besøk av andre unger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...