Gå til innhold

Hvor lenge skal de ha mme??

Anbefalte innlegg

Gutten min er 9 mnd og drikker mme til alle måltidene. Han drikker ikke så mye, men kanskje en 50 ml før hvert måltid. Nå var vi på helsestasjonen idag bare for å veie han, og hun kontordamen sa at vekt- kurven hadde flydd rett til værs! Og lurte på om vi ga han mye grøt. Det gjør vi ikke, han vil nesten ikke ha grøt, men får brødskiver og middag i tillegg til 1 grøtmåltid til kvelds. Kan vektøkningen ha sammenheng med at han fortsatt får mme til alle måltider??At dette kan være et tegn på å trappe ned mme?? Takker for svar:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141755559-hvor-lenge-skal-de-ha-mme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis er jo problemstillingen omvendt. Foreldre som er litt fortvilet fordi babyen ikke vil ha mme lenger. Da er den vanlige annbefalingen at når barnet er over 8 mnd så får de i seg det de trenger via 2 fulle posjoner industrifremstilt grøt for dagen. Ettersom din bare spiser 1 grøtmåltid for dagen så ville jeg da sagt at han har behov for mme i tilleg.

Nå husker jeg ikke lenger hvor mye væske det er i en full posjon med grøt, men la oss si et det er 2dl. Da bør han min få i seg 2 dl mme for dagen. Så skal de ha maks 5-6 dl iberegnet grøt, dvs at han maks skal ha i seg 3-4 dl mme for dagen. Ble dette forståelig? Du må jo justere etter hvor mye væske det er i en full grøtposjon da...

I allefall høres det ut som han ligger innenfor de mengdene jeg skisserer her, og at du ikke trenger å gjøre noe som helst mhp mme!

:-)

Takk for svar blomstre:-)

Ja, jeg tror nok han får i seg det han trenger av mme. Men tenker på dette at de etterhvert skal kutte ut mme, og skal man da bare kutte tvert eller trappe ned gradvis? Så siden han vekten hans har fyki rett opp nå,og han spiser rett og slett alt vi spiser, da mener jeg brød med pålegg og middag, så tenkte jeg kanskje han var klar for å kutte litt ned på mme også.. Han vil nesten ikke ha noe grøt nå, heller ikke det ene han fikk til kvelds sist jeg skrev her. Så her får han stort sett brød til frokost, lunsj, og kvelds og middag og frukt.

Så spørsmålet mitt er da egentlig, når skal man kutte ut mme? Eller er det bare greit å gi han mme så lenge han vil?

Når man skal kutte ut kommer helt ann på kostholdet. Mme sikrer at de får det de trenger av jern og kalsium. Føler du at han får rikelig av dette gjennom maten så kan du selvfølgelig kutte den ut. Men det er helt greit å fortsette. Vanlig melk skal de ikke ha å drikke før de er 1 år, så så lenge barna vil ha mme så gir de fleste mme frem til de kan gå over til vanlig melk... (og de som sliter med å få i barna jern i kosten fortsetter med mme lenger). Så ingen fasit, Dere må selv vurdere!

:-)

Vi holder på å kutte ned på mme, men så spiser poden min to fulle porsjoner grøt om dagen pluss en del mme. Nå bytter vi til nan3 og kutter sakte men sikkert alle flasker. Han får nå melk(ikke vanlig melk, men nan3) på tutekopp inntil frokost og ingenting før eller etter og sånn skal vi gjøre med et og et måltid framover. Han spiser også det meste av det vi spiser. Det er kun noen få middagsretter som spyttes ut igjen.

Det jeg ofte har registrert med poden her er at han spiser seg litt opp før han strekker seg noen cm. Han er forresten 10,5mnd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...