Gå til innhold

8-12 åringer og penger?

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på snart 10 år kommer stadig hjem å forteller at den ene eller den andre kompisen har spandert godter på han på kiosken, dette er da snakk om midt i uka.

Er det virkelig vanlig at unger får penger når de ber om det fordi de skal på kiosken midt i uka?

Min gutt får ikke penger midt i uka, får evt til å kjøpe seg lørdagsgodt på lørdag, men oftest er det jeg som handler det.

Vi har rett og slett ikke råd til å gi han f.eks en 50 lapp midt i uka i tillegg til på lørdag.

Snakket med samboeren om dette nå, og vi er litt redd for at guttungen skal få rykte på seg at han alltid snylte på de andre, og aldri har penger selv.

Om han har penger, hender jo at han får noe enten hos besteforeldre eller andre, så "brenner de" i lomma. Han må liksom bruke de opp med en gang.

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei mine får ikke penger midt i uka, de får penger på fredag eller lørdag og de bruker de på å kjøpe seg et blad og litt lørdagsgodt hvis dem har penger igjen for dem får jo godt av oss.

Pengene brenner i lomma her å, men ungene mine bruker heller penger på blader og bakugan enn godteri hehe, det er jeg egentlig glad for ;)

Skrevet

Nå er eldste min 8 i år, så her har ikke det problemet kommet enda. Men mine får uansett ikke lov til å handle eller spise godteri midt i uka. Det er forbeholdt lørdagen. De får ukepenger hver fredag, av og til handler de seg en leke for de pengene, men stort sett sparer de litt til bank-sparebørsen og resten i ferie sparebørsen. Lørdagsgodt kjøper jeg inn felles og gir dem til lørdagskos felles. Synes det er koseligere når det står felles lørdagsgodt på bordet ved tv så alle kan forsyne seg av enn når hver har sitt.

Skrevet

enig med deg kokkeli, synes også godter hører helgene til. Er litt derfor også min sønn ikke får penger, jeg vil styre litt hvor mye snop han får i seg, men foreldrene til kompisene er tydligvis ikke av samme oppfatning.

Skrevet

Er det noen foreldre du kjenner godt? Så går det kanskje ann å snakke med dem?

Her er det en gutt som alltid (ofte) har med snop, kjeks e.l når han kommer på besøk. Det er unødvendig syntes jeg. Send heller med frukt om det skulle være noe..

Likevel så er nok det viktigste hva de lærer hjemme. Det vil de forhåpentligvis dra med seg videre i livet:)

Skrevet

Nei, er ikke foreldre jeg kjenner godt, da ville jeg nok sagt fra/spurt.

Har vært unger som har hatt snop med seg når de har kommet på besøk til oss, da har jeg gitt beskjed om at snopet må de ha i jakka så lenge de er inne hos oss. hva de gjør ute kan ikke jeg bestemme.

Jo, enig med deg. Jeg prøver å lage gode rutiner hjemme når det gjelder snop.

Skrevet

Ja jeg prøver jeg også. Men det er vanskelig. Og mange har så rar oppfatning av det med å gi snop til barn. (for så vidt til oss voksne også). Jeg får av og til høre at jeg er heldig som har så tynne barn for da kan jeg gi dem hva de vil ha av snop og kjeks.. Og er jo langt fra sånn det funker.. Blir litt oppgitt av alt jeg.. Må innrømme at jeg syntes mange ganger det er vanskelig å si nei til snop de har med, for da blir liksom jeg den store stygge ulven. NÅ for tiden er det ofte mange barn hjemme hos oss, og det liker jeg, og håper det blir slik også i fortsettelsen:)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Det er stor forskjell på barn. Jeg har tre, og den eldste og den yngste er overhodet ikke interessert i godterier. De kan ta en liten smak hvis de blir tilbudt, ellers vil de heller kjøpe seg et blad eller noe på lørdag. Den mellomste, derimot, har et ekstremt søtbehov. Finnes det godterier forsvinner de fort. Fikk dette barnet lov kunne h*n levd på søtsaker og kaker.

Nå vet jo ikke jeg hvor dere bor, men her er det slik at hvis ungene gidder kan de lett plukke flasker og pante for 30-50 kr når de rusler hjem fra skolen. Slett ikke alle gidder det, naturligvis, men barn med et stort søtbehov kan jo tenkes å gjøre dette og så kjøpe seg godterier.

Hvis din gutt kommer hjem og forteller at noen har antydet noe i retning av at han er en snylter, kan du ikke finne på noe for å hjelpe ham ut av knipa? Lage en liten vennefest for ham, og servere godsaker der? Da kan du jo ha litt styring på hva slags godterier som blir servert også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...