Knerten :0) Skrevet 21. april 2010 #1 Skrevet 21. april 2010 Vi begynte å innføre fast føde ved 6-mnd alder. Nå spiser knerten tre faste måltider om dagen. Jeg ammer fortsatt en del, men lurer på om jeg burde gitt et måltid til med frukt/grøt?? Derfor lurer jeg litt på hvordan dere gjør det:0)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 21. april 2010 #2 Skrevet 21. april 2010 Jenta vår er 6.5 mnd og vi gir 3 faste måltider per dag. Grøt kl 08, middag kl 13 og grøt med MME kl 18. Hun får 2 mellom-måltid som ofte består av fruktmost. Hun er ikke særlig begeistret for MME på dagen, men på natten får hun i seg litt av det. Heldigvis er hun veldig glad i vann:) Jeg ammer ikke. Hun sover fortsatt 3 dupper på dagtid. Hver dupp kan være på alt i fra 30 minutt til 2 timer. Og en gang iblant hender det at hun har en 4. dupp også. Kommer litt an på lengde og søvnkvaliteten ellers på dagen. På natten får hun som regel et flaskemåltid (120 -150 ml) rundt midnatt, og et bittelite flaskemåltid i 5 tiden (30-40 ml). Vi står opp imellom 06 og 07 på morgenen.
Rampongi Skrevet 21. april 2010 #3 Skrevet 21. april 2010 Sånn ser dagen ut foreløbig hos oss (piraten er 7 mnd og en uke) Etter mye styr med grøt har vi endelig funnet en som passer. 0500/0600 flaske 150 ml 0900 grøt, en ganske stor porsjon 1200 enten flaske 150 ml og fruktmos eller yoghurt 1500 glass fra hipp, nettopp begynte å like litt middag, så er ikke oppe i så stor porsjon enda, gjerne fruktmos/sviskemos eller yoghurt etterpå 1800 stor grøtporsjon nattmåltid, alt mellom 2300-0300 flaske 150 ml Presisering: når det gjelder yoghurten jeg gir henne er det sånn tøyseyoghurt fra hipp. Altså ikke vanlig yoghurt, men fruktmos med risstivelse. hun får også tilbud om vann, men det er visst vanskelig å drikke og artigere å heller bare tygge på tuten. tidene her er ganske så cirkatider, alt etter som
Rampongi Skrevet 21. april 2010 #4 Skrevet 21. april 2010 og når det gjelder søvn skjer det mye rart. Noen dager sover hun omtrent ikke (en times tid mellom 0800-1600 feks), mens andre dager, er hun kun våken en times tid, så blir hun trøtt og sånn går da omtrent hele dagen. Hun legger seg 1900 og sover til 0600, men kan fint ta siste duppen fra halv seks til seks feks.. og fortsatt sovne lett klokka 1900.. Tror hun er på et punkt nå der hun prøver å være mere våken, men så blir hun så sliten at hun må sove vekk nesten hele dagen derpå
Miss Honey Skrevet 21. april 2010 #5 Skrevet 21. april 2010 Sover veldig forskjellig på dagen, både når det gjelder klokkeslett, hvor lenge og hvor ofte. Men uansett hvor mange ganger hun sover på dagene, er hun alltid i seng til 19. Har et nattmåltid. Varierer veldig når det blir. Alt fra 23 til 07. Uansett sover hun til 8-9.. Pleide å amme om natten siden jeg ikke har nok melk til flere måltid, men for et par dager siden ville hun plutselig ikke ha av meg lenger! Så nå må jeg opp å lage flaske på nettene.. sukk.. Skal prøve å avvenne nå etter hvert tenkte jeg Har frokost i 9-tiden, mme og noe frukt. Har prøvd grøt flere ganger men det nekter hun å spise på morgenen. ca 12 får hun en flaske mme ca 15 får hun middag og litt mme 18.30-19 får hun grøt og mme Jenta mi elsker mme og nekter å drikke vann! Prøver hver dag for å venne henne til det men hun vil IKKE ha! Noen andre som sliter med det? Og så blir hun ikke fornøyd før hun har fått mme etter hvert måltid.. En venninne reagerte sånn sist jeg ga henne middag.. "skal hun ha melk også??" Hehe.. visste ikke det var så unormalt.. Men hun blir ikke fornøyd uten..
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 21. april 2010 #6 Skrevet 21. april 2010 vår tar også kveld, kl 19. Dvs hun sovner kanskje ikke før 19:30
Knerten :0) Skrevet 22. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2010 Tusen takk for svarene deres:0) Dette er barn nr to, men jeg husker ikke helt hvordan det var med måltider til førstemann. Men han ammet jeg ikke så mye som jeg gjør nå. Vi har ikke hatt noe bestemte tidspunkt for måltidene. Noen dager har han fått to måltider med fast føde og andre ganger tre. Også blir det mm til mellommåltid. Spørs om vi skal prøve å innføre litt mer faste måltider. Til nå har jeg ammet på morran og gitt grøt først i 10-tiden. Tror vi skal begynne med grøt til frokost nå jeg:0) Også middag i 13-tiden og grøt til kvelds igjen. Vi har ingen faste rutiner på søvn i det hele tatt. Han sover stort sett tre ganger om dagen og det varierer mye på hvor lange duppene er. Nå er det tenner på vei og urolig søvn om natta:S Så da blir det ofte litt mer søvn på dagtid. Og vi ammer fortsatt to ganger om natta.. Kanskje det vil bli redusert til en gang om han får litt mer fast føde i løpet av dagen. Håper det:0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå