Gå til innhold

Hvordan behandler dere forhuden til guttene deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at man skal "tøye" forhuden slik at den til slutt vil skli helt tilbake om den ikke gjør det av seg selv. Hørte en historie i går om en gutt som måtte operere da han var 13 år fordi forhuden var for trang. På gutten min som er 21 mnd er det kun et bittelite hull i forhuden og den går overhodet ikke tilbake. Og det må da vaskes under den også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed på barselsavdelingen at vi IKKE måtte trekke tilbake og vaske under forhuden. Kunne vist føre til sår og infeksjoner. Fikk heller ikke noe beskjed om å "tøye" i den.

Skrevet

"Vask av kjønnsorganene

Bruk rent, lunkent vann når du vasker barnets kjønnsorgan. Hos jenter skal bare de ytre kjønnsleppene vaskes - vask forfra og bakover. Hos gutter må du aldri trekke forhuden tilbake med makt, forhuden kan da sprekke opp og det kan forårsake trang forhud. "

Hentet fra nettsiden til Norsk Helseinformatikk

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/nyfodt-barn-sjekkliste-17214.html

Skrevet

Du skal ikke tøye eller trekke tilbake forhuden på babygutter. La den være i fred. Trang forhud har ingenting med mangel på tøying å gjøre, det er bare noe som enkelte har og det er dessuten veldig enkelt å fikse hvis det skulle være tilfelle.

Skrevet

Det er en gammel greie at man skulle det, nå skal man IKKE det lengre. Om han må oprere er det en helt enkel og grei opperasjon. Signere de andre :)

Skrevet

Min gutt har foresten også bare et bitte lite hull.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du skal ikke gjøre noenting med forhuden.

Ett bad vil vaske godt inni der.

Når gutten finner det ut selv,så vil han utforske den,og dra den selv bakover,og da vil den etterhvert bli tøyd ut.

Hvis han blir mye plaget med balanitt,så kan en lege vurdere ett lite snitt,men ikk ellers.

Som sagt,trang forhud på en gutt på 13 år,da er det riktig og gjøre ett lite inngrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...