Gå til innhold

Ferie inni permisjonen...regler? Hjelp?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg prøver å prøver med denne permisjonen :P Og jeg lurer på hvilke rettigheter vi har angående ferie? Jeg har termin i august, og vil ikke ta ut mer enn en uke ferie i sommer, før jeg går ut i permisjon. Jeg ønsker å ha de tre andre ukene i oktober. Er det lov? Eller er det noen regler på dette?

Jeg synes det ikke er vits å ha det i juli, da jeg nok sikkert er sykmeldt likevel, og ønsker at mannen skal være hjemme de ukene jeg har ferie i oktober, slik at vi kan dra å besøke foreldrene hans, og ikke minst at han blir bedre kjent med lillegutt.

Og når vi skal føde. Hvilke rettigheter har far da, i forhold til fri fra jobben?

Kom med det dere vet, før jeg prøver meg på sjefen for oppsette mitt :)

Tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

VEDR FERIE: Du kan godt spare ferieukene dine. Blir du sykemeldt så skal de allikevel føres tilbake til deg. Altså du får nye ferieuker om du får sykemelding da du opprinnelig satt opp ferie.

Det betyr at du kan sette opp ferie i oktober slik du ønsker. Men tror arbeidsgiver har en slags godkjenningsrett på ferien din (slik de også har om du ønsker å ta ut ferie ellers i året). Vil ikke tro at arbeidsgiveren din har noe imot at du setter ferie opp i oktober? De kan jo nekte om det er til hinder for bedriften (hvis det er slik jeg tror), men du skal jo uansett ut i permisjon slik at de trenger en vikar for deg i alle fall.

MANNENS RETTIGHETER VED FØDSEL: mannen har krav på to uker fri i forbindelse med fødsel. Men dere bør sjekke opp om han har avtale med jobben om å få betalt eller ikke. Mange firmaer har dette, men de er ikke lovpålagt å gi lønn. De kan imidlertid ikke nekte han å ta fri uten lønn.

Skrevet

Når du tar ut ferie i permisjonen stopper bare permisjonen opp og forlenges med så lang periode du tok ferie:)Veldig greit.

Jeg bakte inn begge feriene mine og fikk da 2 mnd lengre perm:)

Du trenger bare å sende inn godkjennelse over periode som du får fra arbeidsgiver til nav så går det av seg selv.

Skrevet

åy, dette visste jeg ikke =) men er det slik at den ferien jeg egentlig skulle tatt ut nå i juli kan tas ut neste år? jeg er sykemeldt pga tvillinggraviditet og blir jo sykemeldt fram til fødsel i september.. Men feriepenger har jeg jo allerede fått nå i april.. *forvirret*

Skrevet

Du kan som oftest ikke overføre mer enn maks 14 dager ferie til neste år (avhengig av arbeidsgiver). Om du ikke ønsker å miste noe av ferien er det nok enklest å ta ut det du kan i år - man kan maks ta ut 4 uker og 1 dag ferie i løpet av permisjonen. Så du kan ta ut ferie før jul når du er i permisjon, og så ta ut ferie rett etter permisjonen til neste år og således forlenge permisjonen

Skrevet

Takk :)

Har vertfall satt opp ett forslag for arbeidsgiver :) Så får vi se om det går i boks :)

Skrevet

Stemmer ikke det med at du maks kan ta ut 4+1 i hele permisjonen.

Jeg har tatt ut 8+2 og det gikk helt fint.Tok noe i fjor og resten i år.

Når man er sykemeldt kan man søke om å overføre til neste år.Og som regel er ikke det noe problem.Men hvis du uansett skal bruke all ferien din i permisjonen gjør det vel ingen ting å dele opp noe i år og resten neste år?Lengden blir jo den samme:)

Skrevet

takk, mamma_til_isabella!

Jeg tenker jeg tar ut noe nå før jul og så resten når permisjonen har sluttet rett og slett. Og fikk da så lang permisjon som jeg hadde håpet =)

Nå er snart alt klart for informasjonsmøte på nav neste uke, og jeg har bare ti spørsmål =) syns dette er vanskelig jeg rett og slett..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...