Gå til innhold

Kan migrene gi oppkast?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke si jeg er plaget av migrene, men har hatt noen anfall. Tror jeg. I hvertfall kraftig hodepine, uvelhet og tåler lys og høy lyd dårlig. Kommer kanskje 3-4 ganger i året.

I går begynte jeg å få hodepine på ettermiddagen, tidlig på kvelden var det veldig vondt i hode og jeg var småkvalm, men tenkte at jeg ikke vill ta paracet el, men satse på det gikk over om natten. I 21-tiden ble det ille skikkelig kvalm og vondt i magen (løs mage), fortsatt veldig vondt i hode og måtte dempe lysene. Fikk etter litt møye i meg noe smertestillende og kommet meg i seng. For en gangs skyld måtte jeg be mannen om at vesla på natten. Men, jeg ble ikke bedre, var like dårlig når jeg våknet i dag tidlig. Verre. Til slutt kastet jeg opp i dag tidlig og fikk lagt meg nedpå i noen timer, og da kom alt seg. Nå er jeg mye bedre, men litt hodepine fortsatt (sikkert dehydrert). Bare lurer på om det jeg hadde/har migrenanfall, eller om det må ha vært omgangssyken? Håper virkelig ikke det er det siste... Noen med noen erfaringer her?

Skrevet

Jeg kaster opp av migrene anfallene, heldigvis år mellom hver gang!

Skrevet

"Godt" å høre. Det passer jo aldri å bli syk, men omgangssyken nå ville ødelegge veldig mye for oss. Da satser jeg på at jeg hadde et kraftig migreneanfall i stede da.

Skrevet

Jeg kaster også opp av migrene anfallene

Skrevet

Du kan vel få litt trøbbel med synet når du har migrene, og når det ikke er samsvar mellom det øynene ser og det balansesenteret føler, så blir man kvalm eller kaster opp.

Skrevet

Ikke så uvanlig med oppkast ved migrene. God bedring! :o)

Skrevet

Neida Alva, du er bare gravid igjen! :D :D :D :D :D

Uff, nå er jeg slem.

Men jeg har hørt flere ganger om folk som kaster opp når de har migreneanfall. Jeg har til tider ekstrem hodepine, men kaster aldri opp, så jeg har trodd det ikke var migrene pga det.

Skrevet

Om jeg ikke rekker å ta tabeletter mot mogrenen i tide, hender det jeg kaster opp ja.

Skrevet

ja, jeg blir veldig kvalm når jeg får migrene anfall, og et par ganger har det resultert i oppkast

Skrevet

Takk for svar alle sammen (og nei, jeg er IKKE gravid igjen!, hehe...).

Bare lurer litt på hvor lenge dette varer hos dere? Har fått vondt igjen i hode og tatt to nye tabletter, håper det ikke varer i flere dager?

Gjest irismor
Skrevet

Et realt migreneanfall hos meg kan vare alt fra 3-4 dager.

Iskald cola (ja den med sukker og koffein) pluss migrenemedisin (maxalt) kan stagge migrenen ganske godt. Men hvis jeg ikke klarer det så spyr jeg som en xxxx. Da er det faktisk så ille at jeg sitter foran doen (i mørket, orker ikke lys) og spyr så er muligheten for at brekningene er så tøffe at jeg kan skvette på meg. Ikke nok med at man skal ha vondt i hodet men man skal plages med alt mulig annet også :-(((

Min lærdom er at jeg må holde meg unna sjokolade og appelsinjuice. De kan faktisk trigge et anfall hos meg.

Skrevet

Uff, stakkers deg! Synes dette er ganske fælt jeg. Har for en gangs skyld Cola i hus, kanskje jeg skal ta et glass, takk for tips :-)

Skrevet

Jeg spør på denne tråden jeg....

Er det noen mammer der ute som ammer og har migrene?!

Hvilken medisin tar dere?

Selv har jeg nemlig ekstrem-migrene, men har fått streng beskjed hos fastlege om å ikke ta migrenemedisin (relpax). Tar Paracet og Ibux, men kunne like gjerne spist Operamints :(

Skrevet

Ja, kvalme/oppkast er vanlege symptom på migrene, i tillegg til skarp smerte i eine sida av hovudet (migrene blir og kalt one sided headache på engelsk). Eit migreneanfall varar som regel frå 24 til 72 timar.

Hos meg er det typisk at det kjem snikande i løpet av dagen, eg tenker (dum som eg er) at eg skal legge meg og så er det bra til neste dag. Det er det ikkje, tvert imot. Utover dagen etter er det like ille, og så forsvinner det enten mot kvelden/natta, eller det varar ei natt og ein halv dag til.

Har først nyleg (etter nyttår) prøvd migrenemedisin (Sumatriptan Bluefish), når eg tar den blir eg døsig og kjenner eit veldig trykk i heile hovudet. Eg legg meg ned og søv eit par timar og då er det verste over når eg våknar. Kjenner framleis at det "er noko" der, men det ligg liksom berre og lurar i bakgrunnen.

Eg har det relativt ofte, siste mnd kanskje 2 gongar i veka (altså omtrent så det eine anfallet avløyser det andre om eg ikkje er kjapp med å få i meg medisin). Men det er sjeldan VELDIG ille, men eg blir ganske ofte kvalm sjølv om eg ikkje kastar opp.

Uregelmessig søvn er det som er verst for meg. Om søv lenger enn vanleg ein dag er eg garantert migrene i løpet av dagen.

Skrevet

Kjenner jeg er glad jeg er lite plaget, synes veldig synd i dere som er så veldig plaget.

Her kan jeg ikke gjøre så mye med søvnen, den er dårlig og har vært dårlig siste 8 mnd, altså etter vesla ble født. Håper hun snart begynner å sove mer rolig. Det går fremover, får i snitt 1 natt i uken i det minste med ca 4 timers sammenhengende søvn (og 1-3 timer til med usammenhengende).

Skal i hvertfall ikke være så gniten med å hive innpå tabletter neste gang. Har ikke noe migrenemedisin da jeg som nevnt normalt ikke er plaget av dette. Takker for alle svar :-)

Skrevet

Jeg kaster opp myyye hver gang jeg har migrene... Ikke gøy!!!

Gå til lege å få immigran, det hjelper hvertfall meg når det er som verst...

Skrevet

uff, migrene og sterk hodepine er noe herk! Jeg kaster alltid opp når det blir som værst. Noen ganger brekker jeg meg bare jeg spiser en drue, eller drikker en slurk vann. det virker som om kroppen kvitter seg med alt, veldig slitsomt. Det eneste som holder migrenen unna er å leve regelmessig, dvs ikke sove for lenge, og ikke la det gå så lant mellom måltidene. Har dessuten sammenheng med bihulene mine, men nå er de til rens, haha, så jeg håper den bilhulemedisinen hjelper på hodepina også:)!

Skrevet

Det er helt normalt med oppkast. Jeg lå med hue i do frem til jeg var 13 år og puberteten heldigvis satte en liten brems på hele greia.

Det er vanlig med synsforstyrrelser når du har migrene. Hodepinen sitter på den ene siden av hodet.

Kom deg til legen. Han vil sende deg på en test for å sjekke. Om du har migrene, hadde jeg bedt om maxalt smeltetabletter for å forhindre anfall.

Mageproblemer er ikke en del av migrenen, men klart man blir litt "sur" i systemet når man kaster opp.

Tips:Bruk solbriller

Spis hver 3. time

Drikk et lass med vann. Spsis aldri uten å drikke, og hold deg unna ren sjokolade.

Skrevet

Jeg bruker relpax tl vanlig og det lar seg ikke kombinere med amming siden man må vente minst 24 timer fra man tar medisinen og til man kan amme.

Når jeg ammet (og under graviditeten) brukte jeg imigran. Da måtte jeg "bare" vente 8 timer:(

Ved anfall passet jeg på å amme rett før jeg tok medisinen, og brukte da pumpet mm eller mme de timene jeg ikke kunne amme.

Har selv invalidiserende migrene og det er et helvete med barn:( I de 2 første graviditetene fantes det ikke godkjente migrenemedisiner. Ved siste svangerskap var Imigran blitt godkjent - HURRA!

Skrevet

Høres ut som et typisk anfall ja. Selv plaget mye med det både med og uten aura. Har jeg aura tar jeg smertestillende med en gang jeg kjenner det og legger meg nepå et par time. Stagger det verste og resten av dagen går jeg med litt hodepine og noe som kjennes ut som en begynnende influensa. Etter en god natt søvn er det verste over. Får jeg uten lar jeg det gå hele dagen i stede for å ta smertestillende (blir veldig søvnig av alt). Spyr gjerne et par ganger, noen ganger letter det etterpå men stort sett ikke. Legger meg da ganske tidlig med 2 ibux innabords og dagen etterpå er jeg som oftes slapp og uopplagt men stort sett oppegående og kansje med litt vanlig hodepine som kan vare opptil en hel uke etter et kraftig anfall.

Mye god info her: http://www.migrene.no/behandling.cfm

Hvis du har mulighet å få tak i en migrenestift kan det være livreddende i mange situasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...